کارگران در انتظار تعیین دستمزد 1402

کدخبر: 2376044

وزیر کار از تصمیمات برای تعیین دستمزد سال 1402 کارگران خبر داد.

نسیم آنلاین: طبق ماده 41 قانون کار، شواری عالی کار هر سال موظف است میزان حداقل مزد کارگران را تعیین کند. طبق همین قانون، 2 معیار برای تعیین حداقل مزد کارگران در نظر گرفته شده است. اول اینکه با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود و دوم، به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده با تعداد متوسط را تامین کند.

هر ساله و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، کارگران منتظر تعیین حداقل دستمزد خود برای سال بعد هستند. تصمیمی که در شورای عالی کار گرفته می‌شود و هر رقمی که از آن بیرون بیاید، معمولا مناقشه برانگیز می‌شود. چه سال‌هایی که کارگران و نمایندگان کارگری معتقدند مزد سال بعد کمتر از نرخ تورم است و چه مانند سال 1401 که افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد، موجب گلایه کارفرمایان شد.

سال 1401 هم رو به پایان است و کارگران منتظرند به حقوق سال بعدشان چند درصد اضافه می‌شود. در همین خصوص، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: « بناست در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط و موازین قانونی اتخاذ تصمیم شود و متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار می‌رسد.»

طبق آخرین آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه آبان‌ماه 1401 به عدد 44 درصد رسیده که 1.1 واحد از ماه قبل بیشتر است و بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال رو به کاهش برود.

بنابراین، اگر شورای عالی کار بخواهد طبق قانون عمل کند و با توجه به نرخ تورم، حداقل دستمزد سال آینده کارگران را مشخص کند، کارگران باید منتظر حقوقی بیشتر از 44 درصد نسبت به حداقل دستمزد خود در سال 1401 باشند.

ارسال نظر: