پرواز سفید تا بی‌نهایت ...

کدخبر: 1018041

شهید عباس بابائی، صبح روز پانزدهم مرداد ماه همزمان با روز عید قربان، آخرین پروازش را انجام داد؛ «نسیم» در گزارشی به معرفی کتاب‌هایی می‌پردازد که به روایت شهید عباس بابایی پرداختند

گروه فرهنگی «نسیم»؛ آخرین پروازش را عید قربان انجام داد. همسرش همان وقت در مکه منتظر آمدنش بود. فرصت کمی مانده بود و مرد، که از چند شب پیش تقریبا نخوابیده بود ، کارهای زیادی داشت که باید انجام می داد.

شهید بابائی در سال ۱۳۲۹، در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود. دوره ی ابتدایی و متوسطه را در همان شهر به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۸، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی برای تکمیل دوره به آمریکا اعزام شد.

با ورود هواپیماهای پیشرفته اف - ۱۴ به نیروی هوایی، شهید بابائی که جزء خلبان های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف - ۵ بود، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف-۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. با اوج گیری مبارزات علیه نظام ستمشاهی، بابائی به عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی، در جمع دیگر افراد متعهد ارتش به میدان مبارزه وارد شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی گذشته از انجام وظایف روزمره، بعنوان سرپرست انجمن اسلامی پایگاه، به پاسداری از دستاوردهای پرشکوه انقلاب اسلامی پرداخت. شهید بابائی با دارا بودن تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت اسلامی چنان درخشید که شایستگی فرماندهی وی محرز و در تاریخ ۷/۵/۱۳۶۰، فرماندهی پایگاه هشتم هوایی بر عهده ی او گذاشته شد.

وی صبح روز پانزدهم مرداد ماه روز عید قربان همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی (سرهنگ نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی اف-۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شد. تیمسار بابائی پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله های تیربار ضد هوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید.

در این گزارش به معرفی کتاب هایی می پردازیم که به روایت شهید عباس بابایی پرداختند:

بابائی به روایت همسر

این اثر از مجموعه «آسمان» به قلم علی فارسی نژاد، خاطرات صدیقه حکمت، همسر شهید سرلشکر خلبان عباس بابایی را در قالبی مستند روایت می‌کند.

در بخشی از این کتاب آمده است:

پایت را که از زمین برگیری ، آسمان راه های بی کرانش را نشانت خواهد داد. تو را در بر خواهد گرفت و چونان امانتی لطیف بالا خواهد برد. آن وحشت گنگ و بدوی از ارتفاع ، صفیر گلوله هایی که با خود طنین مرگ دارند دیگر نخواهدت ترساند. در نگاهت آسمان و زمین به هم می پیوندند تا افق شوند، جایی برای در آمدن و لاجرم غروب کردن و اگر غروب ای گونه خونین نباشد، چه گونه آفتاب هر صبح طلوعی تازه خواهد داشت ؟

پرواز سفید (قصه فرماندهان ۴)

این کتاب داستانی است از زندگی سرتیپ خلبان شهیدعباس بابایی فرمانده پایگاه‏های هوایی اصفهان و تهران در زمان جنگ.

ابتدای کتاب با عنوان «طلوع یک ستاره» که به زندگی‏نامه‏ مختصر او و خاطراتی از دانشکده خلبانی شروع شده است. 10 بخش دیگر کتاب را داستان‏هایی با عناوین: بابای مدرسه، باغبان، آمپول‏زن کوچک، نامه، کاپیتان، طناب مرزی، ذرت فروش، فرشته نجات، هواپیمای سی - 130 و پرواز سفید تشکیل می‏ دهند.

پرواز تا بی نهایت

این کتاب در سه فصل «کودکی تا انقلاب » ، « انقلاب تا رشادت و « «رشادت تا شهادت « به زندگانی، رشادت‌ها و محسنات ا خلاقی شهید بابایی، اعم از تواضع، دینداری، بی ریایی و … از زبان همسر، مادر، نزدیکان و همکاران نظامی و غیرنظامی می‌پردازد.

از ویژگی‌های برجسته کتاب یاد شده، موجز و مفید بودن حکایت‌های متن است که مخاطب را با تنوع روبه‌رو می‌کند. سرلشکر شهید عباس بابایی، در مردادماه سال 1366 مصادف با عید قربان و در 37 سالگی، در حین یک عملیات برون‌مرزی به شهادت رسید.

کتاب های دیگری هم با موضوع این شهید بزرگوار به چاپ رسیده است که در ذیل به آن اشاره می شود:

پرواز تا عرش خدا / فاطمه حاجی‌بابایی / سازمان نهضت سواد آموزی، دفتر تحقیق و تألیف‏.

ـ یادنامه سردار پرافتخار اسلام سرلشکر خلبان عباس بابائی / ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان عقیدتی سیاسی، معاونت روابط عمومی و تبلیغات‏ / ۱۳۷۶٫

ـ در آغوش آسمان‏ (خاطرات خلبانان نیروی هوایی) / به کوشش سیدحسین میرپور / دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏ / ۱۳۷۲٫

ـ صنوبرهای سرخ‏ (جلد ۱) / غلامعلی رجایی / دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏ / ۱۳۷۳٫

ـ لحظه‏ های اضطراب‏ / احمد دهقان‏ / دفتر ادبیات و هنر مقاومت‏ / ۱۳۷۳٫

ـ اوج پرواز / ماه‏منیر کهباسی / سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری / ۱۳۷۶٫

ـ روزها و رویدادها (جلد ۲) / علی بری دیزجی و علی اصغر کریمی شرفشاده / نشر رامین‏ / ۱۳۷۸٫

ـ اسطوره‏ ها / به‌کوشش خلیل عبدالحسینی / نشر شاهد / ۱۳۸۰٫

ـ افلاکیان زمین‏ (جلد ۹: عباس بابایی) / محمدحسین عباسی ولدی / نشر شاهد / ۱۳۸۴٫

ـ علمدار آسمان / به‌اهتمام محمدعلی صمدی / پیام فاطمیون (مشهد) و موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی / ۱۳۸۴٫

ـ پرواز تا دیدار با خدا / تهیه و تنظیم حمید بوربور / ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان عقیدتی سیاسی / ۱۳۸۶٫

ـ همسفر ملائک / علی پاک / کتاب مسافر / ۱۳۸۶٫

ـ دفتر عباس بابائی / شمسی خسروی / نهاجا (نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) / 1۳۸۶٫

ارسال نظر: