سیدعباس صالحی در افتتاح نمایشگاه کتاب زاهدان:

نمایشگاه­‌های کتاب استانی جریان رشد و توسعه در کشور را رونق می­‌بخشد

کدخبر: 2011183

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان برگزاری نمایشگاه‌­های کتاب استانی را باعث رشد و توسعه کشور در حوزه­‌های مختلف داشت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان ظهر امروز 25 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان برگزار شد . سیدعباس صالحی در این مراسم گفت: بسیار خوشحالم در استانی هستم که برادران شیعه و اهل سنت به طور مسالمت ­آمیز در کنار یکدیگر زندگی می­کنند و همین­طور استانی که خردسال ­ترین شهید را با یازده سال سن به نام شهید اخلاقی را فدای انقلاب اسلامی نموده است. امروز مفتخریم به بهانه نمایشگاه کتاب در این استان هستم.

وی در ادامه گفت: کتاب جوهره مدنیت اسلامی و هر تمدنی است. بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی «کتاب مادر عصاره تمدن­سازی است» تمدن­ها با کتاب آغاز و با کتاب می­باشد. کتاب­ها نمایه ­های تمدن­های بزرگ هستند. ام­الکتاب این تمدن­ها قرآن کریم است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران با نگاه به کتاب شکل گرفته است و یکی از افتخارات دوره انقلاب اسلامی این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یک میلیون کتاب تولید شده است که از این میزان 500 هزار عنوان کتاب چاپ اول بوده است.

صالحی در ادامه با اشاره به آمار منتشر شده کتاب در ده ماه اول سالجاری گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی­ماه 55 هزار و 254 عنوان کتاب به چاپ رسیده است و این نشان­ دهنده این است که جریان خیزش علمی و تولید علم و فرهنگ در کشور روبه رشد بوده است و از خیزش خوبی برخودار است و در این مسیر امیدواری­های فراوانی وجود دارد.

سیدعباس صالحی گفت: تنوع و تکثر کتاب در همه حوزه­ ها قابل توجه است. این کتاب­ها باید دیده، خریداری و خوانده شود.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: برگزاری نمایشگاه­های کتاب استانی سابقه دیرینه دارد و فلسفه وجودی برگزاری این نمایشگاه­ها سهولت دسترسی کتاب برای مردم است.

صالحی با اشاره به سابقه نمایشگاه­های استانی گفت: استان سیستان و بلوچستان رکوردار برگزاری نمایشگاه­های کتاب استانی با برگزاری 17 دوره در میان استان­های دیگر است و این نشان می­دهد که مردم فرهنگ دوست این منطقه و مسؤولان استان توجه جدی به کتاب و کتابخوانی دارند. در این نمایشگاه بیش از 50 هزار عنوان کتاب دیده می­شود که این یک فرصت مناسب است تا مردم استان به سهولت به کتاب­های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

صالحی با اشاره به رویکردهای نمایشگاه­های کتاب استانی گفت: نمایشگاه­های کتاب استانی فرصتی را ایجاد می­کند تا کتاب­ها با تخفیف و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. نمایشگاه­های کتاب استانی نقش موقت و مسکن را دارد و بایستی فضای ثابت و دائمی را برای دیده شدن کتاب ایجاد کنیم. نمایشگاه­های کتاب باید در فضای بیشتر روزانه پدید آید و این نهضت فرهنگی بر مبنای کتاب می­تواند جریان رشد اجتماعی کشور و استان را توسعه بخشد.

صالحی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری نمود تا نمایشگاه­های کتاب استانی دسترسی به کتاب در استان­ها را روان و مستمر نماید و استان سیستان و بلوچستان نیز در این راه پیش­­گام باشد.

مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان با حضور حضرت آیت­اله سلیمانی نماینده ولی ­فقیه در استان و نماینده مردم استان در خبرگان رهبری، مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان، خانم اربابی معاون استانداری سیستان و بلوچستان، مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و کردستانی مدیرکل صدا و سیمای استان برگزار شد.

در پایان مراسم از برگزیدگان کتاب سال استان نیز تقدیر به عمل آمد.

هفدهمین نمایشگاه کتاب استان سیستان و بلوچستان به همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور 390 ناشر و ارائه بیش از 47 هزار و 279 عنوان کتاب از تاریخ 25 بهمن ماه لغایت 1 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان برگزار می شود.

ارسال نظر: