شرفی خبوشان:

اگر شاهد گسترش کتابخوانی باشیم، جشنواره خاتم موفق بوده است

کدخبر: 2012426

شرفی خبوشان، نویسنده گفت: جشنواره خاتم اگر بتواند همتش را در تشویق نویسنده بگذارد و از طرفی هم نگاهی به مخاطب داشته باشد و اثر را تبلیغ کند موفق خواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدرضا شرفی خبوشان کاندید جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به برگزاری جشنواره داستان کوتاه «خاتم» گفت: نفس برگزاری جشنواره خاتم حرکت خوب و موثری است.زیرا که نویسندگان را ترغیب و تشویق می‌کند به وارد شدن به حوزه هایی که نیازمند توجه بیشتری است و لزوم توجه به آن موضوعات احساس می‌شود.

وی افزود: بنابراین برگزاری جشنواره کار خوب و موثری خواهد بود. امیدواریم سرآغاز کاری باشد که به طور تخصصی در حوزه داستان با موضوعات دینی وتاریخی پرداخته شود. قدمهایی که از ابتدا دراین راه برداشته شده نشان می‌دهد که برگزارکنندگان جشنواره مشتاق هستند که مشارکت دراین کار زیاد باشد و قلم‌ها را به این سمت وسوهدایت کنند.

نویسنده رمان «عاشقی به سبک ونگوگ» گفت: زندگانی پیامبر و نوشتن پیرامون زندگانی پیامبر جای کار فراوانی دارد. ایده‌های فراوانی می‌تواند به نویسنده بدهد، بخصوص نویسنده‌ای که در روزگار کنونی زندگی می‌کند؛ می‌تواندباتطبیق نگاه امروزش ودریافتش از تاریخ اسلام و زندگی پیامبر نوشته‌اش را تبدیل به یک متن خواندنی وجذاب کند.

مروارید‌های قیمتی از این اقیانوس به دست خواهد آمد

او اضافه کرد: این که ما برداشت‌های امروزی داشته باشیم با تکیه بر قواعد ادبیات داستانی می‌توانیم یک داستان جذاب و خواندنی و امروزی خلق کنیم به خصوص که زندگانی پیامبر با حوادث و وقایعی همراه است که همین حوادث می‌تواند دستمایه ارزنده‌ای برای کار نویسنده باشد. مخصوصا که در این حوزه ما از منابع تاریخی و آثار ارزشمندی که کمک کننده به نویسنده،پژوهشگر و صاحب ذوق باشد غنی هستیم. قطعا دراین اقیانوس،مرواریدهای قیمتی شکل خواهدگرفت.

این نویسنده در ادامه با اشاره به نحوه پرداخت به چهره معصومین در داستان، گفت: درحوزه داستان و ادبیات داستانی اتفاقا جذابیت داستان به این است که غیرمستقیم به موضوع بپردازیم و همواره پرداختن به جزئیات و وقایع پیرامونی می‌تواند موضوع اصلی را در ذهن مخاطب برجسته‌تر و موثرتر جلوه دهد، بنابراین با توجه به اینکه در حوزه ادبیات داستانی می‌خواهیم اثر خلق کنیم غیرمستقیم گفتن و سراغ شخصیت‌های جانبی رفتن را اتفاقا توصیه می‌کنم. او گفت: ضرورتی ندارد برای پرداختن به شخصیت بخصوص معصومین مراجعه مستقیم داشته باشیم و در ادبیات داستانی این مورد نمی‌تواند برای خلق اثر داستانی مانع ایجاد کند.ظرفیت‌های ادبی آنقدر بالا است که مانع را به فرصت تبدیل می‌کند.

خلق داستان دینی قطعا امکان‌پذیر است

شرفی خبوشان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امکان خلق داستان دینی وجود دارد، گفت: قطعا امکان پذیراست و پیش از این هم نمونه‌هایش را داشته‌ایم و می‌توانیم با بررسی نمونه‌های خلق شده ژانر دینی را هم در ادبیات داستانی متصور شد. بخصوص که در بخش رمان آنقدر فراگیر است که می‌توان به هر موضوع و محتوایی پرداخت و در این بخش هم ضرورتش احساس می‌شود.

او اضافه کرد: در کتاب شریف قرآن هم نمونه‌های خوبی داریم که داستان ابزار خوبی برای بیان محتوا است. داستان نیز می‌تواند وارد موضوعات دینی شود ویک ارتباط دوسویه ایجاد شود.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که چرا داستان در سطح اول داستان‌های جهان‌ با موضوع پیامبر رحمت نداریم، گفت: دلایل متعددی وجود دارد. برای اینکه یک اثر مطرح با یک موضوع قابل قبول به وجود بیاید عوامل متعددی تاثیر دارد. خود نویسنده اولین عامل است که باید نگاه و شناخت دقیقی از نویسندگی داشته باشد و ضرورت پرداختن به موضوع را در خود احساس کند و بعد تمام منابع و متون را زیر و رو کند و با اشراف کامل به سراغ موضوع برود.

جشنواره «خاتم» گام‌هایی برداشته است

او اضافه کرد: از طرفی هم باید بسترهایی فراهم شود که نویسنده به این سمت کشش پیدا کند و در یابد که مخاطب به این موضوع نیازمند است. بازار فروش یک کتاب و خواننده،دو عاملی هستند که دست به دست هم می‌دهند تا یک اثر خوب خلق شود. پس به این بستگی داردکه چه قدر نویسنده و همچنین جامعه به این مسئله بها بدهد. حال جشنواره«خاتم»گامی در این راستا برداشته که هم نیاز را ایجاد می‌کند و هم نویسنده را ترغیب می‌کند،که این قطعاآغازراه است.

نویسنده کاندید جایزه جلال آل‌احمد در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که نویسنده داستان معصومین ضرورت دارد که ار عالمان دینی باشد، گفت: به نظر من باید نویسنده‌ای حرفه‌ای باشد که به عالمان دین مراجعه کند نه آن که صرفا عالم دینی باشد.اگر نویسنده بخواهد به استنباط شخصی خودش اکتفا کند، اثر قابل قبولی خلق نخواهد کرد. نویسنده باید معتقد باشد به هر ژانری وارد می‌شود متخصصین آن امر به عنوان صاحب نظر باید راهنمای او باشند.

وی با ابراز مخالفت در مورد اینکه نبود منابع دینی یک بهانه است گفت:نویسنده برای خلق اثر دینی منابع معتبر دینی در اطرافش دارد،کمبود در تلاش نویسنده است.

اگر شاهد گسترش کتابخوانی باشیم، جشنواره موفق بوده است

شرفی خبوشان در پایان به نحوه جریان‌ساز شدن جشنواره «خاتم» نیز اینطور اشاره کرد و گفت: جشنواره اگر بتواند همتش را در تشویق نویسنده بگذارد و ازطرفی هم نگاهی به مخاطب داشته باشد و اثر را تبلیغ کند و بشناساند و نیاز را در مخاطب ایجاد کند موفق خواهد بود.

او اضافه کرد: جشنواره باید نگاهی دو سویه به نویسنده و نشراثرو مخاطب داشته باشد و هم نویسنده را به خوبی معرفی کند و هم اقبال مخاطب را به نویسنده و اثر او افزایش دهد و در اثر این مسئله اگر شاهد گسترش کتابخوانی باشیم، می‌توان گفت جشنواره موفق عملکرده است.

نخستین جشنواره خاتم با موضوع داستان کوتاه پیامبر رحمت(ص) با همکاری بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) ، مؤسسه شهر کتاب و مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با هدف گسترش آثار ادبی دربارة سیرة پیامبر مکرم اسلام برگزار می شود.

ارسال نظر: