یک ناشر:

پخش کتاب در ایران سنتی است

کدخبر: 2029092

یک ناشر گفت: یکی از مشکلات فعلی بازار کتاب، سیستم توزیع است. پخش کتاب در ایران سنتی است و تا مکانیزه شدن فاصله دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، بیژن علی‌پور، مدیرمسئول انتشارات نسل نواندیش، اظهار کرد: فروش کتاب وابسته به کیفیت نشر و تلاش ناشر است و اگر بخواهیم کالایی فروش خوب داشته باشد، باید به‌خوبی تولید شود.

وی ضمن انتقاد به وضعیت رایج نشر کتاب در کشور گفت: امروز در کتاب‌هایی که در دسترس قرار دارند، کتاب‌های خوب کمتر وجود دارد، و اغلب کتاب‌ها دچار مشکلات ترجمه، ویرایش یا چاپ بی‌کیفیت هستند.

علی‌پور درباره مشکلات موجود در بازار کتاب بیان کرد: کتاب‌فروشی‌ها در کشور ما کوچک هستند در صورتی که در بسیاری از کشورهای دنیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب تاسیس شده است.

این فعال عرصه نشر ادامه داد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب، باتوجه به مساحت بزرگ فروشگاه، سبد تنوع کتاب‌ها کامل است و امکاناتی برای مشتریان فراهم شده که بنشینند کتاب‌ها را ورق بزنند، در قفسه‌های کتاب جست‌وجو کنند و خرید مناسبی داشته باشند. اما در فروشگاه‌های کوچک ما همه کتاب‌های مورد نیاز یک فرد ممکن است موجود نباشد و کتاب‌ها بسیار فشرده چیده می‌شوند؛ به همین دلیل مشتری تنها کتابی را می‌خرد که به دنبال آن آمده و با خرید کتاب، فورا فروشگاه را ترک می‌کند؛ از این‌رو کتاب دیده نمی‌شود و فروش نمی‌رود. یکی از مهم‌ترین عوامل فروش کالا چیدمان و دیده شدن آن است.

این ناشر در بیان مشکلات بازار کتاب اضافه کرد: در ایران کتاب‌فروشان برای تامین هزینه‌ها ناگزیر به فروش نوشت‌افزار و لوازم جنبی هستند.

علی‌پور تغییر مکان نمایشگاه کتاب را در فروش کم‌اثر دانست و بیان کرد: تعداد زیادی از خریداران کتاب‌ها، از شهرهای دور و نزدیک به تهران می‌آیند و برای آن‌ها تفاوت چندانی ندارد که نمایشگاه در کدام نقطه از تهران برگزار شود. اغلب آن‌ها که از شهرهای جنوبی می‌آیند، شهر آفتاب برایشان بهتر است. حدود 20درصد خریداران نیز از ادارات، مراکز و کتابخانه‌ها هستند و این گروه هم ریزش ندارند و هرسال از نمایشگاه خرید می‌کنند.

وی به استقبال ساکنان تهران نیز پرداخت و افزود: دانشجویان و دانش‌آموزان اغلب با سرویس به نمایشگاه می‌آیند و درصد کمی از ساکنان تهران باقی می‌مانند که از آن‌ها نیز خواهشمندیم دوری راه را بپذیرند و با حضور در نمایشگاه با آثار و کتاب‌های جدید و با ناشران آشنا شوند. امتیاز نمایشگاه برای آن‌ها این است که می‌توانند کتاب‌هایی را که به آسانی در دسترس ندارند، تهیه کنند.

مدیرمسئول انتشارات نسل نواندیش درباره فعالیت این انتشارات در بیست‌ و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: ما در هرسال بین 80 تا 100 عنوان جدید داریم و چند درصد افزایش فروش سالانه را در کارنامه داریم. در سال 94 نیز 210 کتاب چاپ کردیم که 84 عنوان آن‌ها جدید است و در مجموع با بیش از 800 عنوان کتاب در نمایشگاه حضور داریم.

او همچنین از ارائه تخفیف به مخاطبان خبر داد و گفت: علاقه‌مندان با ارسال یک پیام بدون متن به شماره 30072000 و یا عضویت در کانل تلگرام و یا اینستاگرام این انتشارات می‌توانید تخفیف نمایشگاه و همرازان این انتشارات را کسب کنند.

نسل نواندیش در نمایشگاه کتاب تهران در سالن ناشران عمومی، سالن 2، راهرو 7 واقع است.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از 15 تا 25 اردیبهشت در حال برگزاری است.

ارسال نظر: