در نشست نقدنویسی کتاب در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها عنوان شد:

خبرنگاری کتاب شوخی بردار نیست

کدخبر: 2031988

یکی روزنامه‌نگار در نشست نقدنویسی کتاب در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها گفت: خبرنگار حوزه کتاب با وجدان جامعه طرف است.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، بیست وسوم اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم کتابنمای دو، نشستی با عنوان نقدنویسی کتاب در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با سخنرانی رسول آبادیان برگزار شد.

وی با بیان اینکه بعضی تنها وجه تمایز مطبوعات را خبری بودن می‌دانند، اظهار داشت: یک خبرنگار مطبوعاتی باید سره را از ناسره صد درصد اعمال نماید. سابقه خبرنگاری در حوزه کتاب به بیش از نود سال می‌‌رسد که خوشحال کننده و شگفت‌انگیز است ولی از جهتی ناراحت کننده است که با دید تفننی به آن دیده می‌‌‌نگرند. منتقدین مطبوعات 10 تا 15 سال پیش جمع شدند و در رابطه با افت مطبوعات و چرایی آن به بحث پرداختند. بی‌علاقگی به کتاب از آنجا نشأت می‌‌گیرد که اصول منطقی بر نقد‌های حکم‌فرما نیست.

او تصریح کرد: کسی که فرق بین سیمین دانشور و سیمین بهبهانی را نمی‌داند چگونه می‌‌تواند بر روی آثار یکی از این دو نقدی داشته باشد. باید پرسید که آیا از رهگذر مطبوعات به کتابی علاقه‌مند شدیم و بعد از پیدا کردن کتاب احساس رضایت داشته‌‌ایم؟ تا به حال شده بگوییم آفرین بر این خبرنگار به خاطر این خبر که این کتاب را معرفی کرده است.

آبادیان افزود: من معتقدم که در حوزه مهجوری مثل کتاب نباید به دنبال مطبوعات بود. ما متاسفانه در مطبوعات متخصص کتاب نداریم. نقد‌های غیر حرفه‌ای عملا باعث فاصله گرفتن مخاطب از کتاب‌ها شده است. چیزی می‌‌شود که امروز در جامعه می‌‌بینیم. راه‌‌حل مساله این است که مطبوعات به جامعه احترام بگذارند و اطلاع‌رسانی حوزه‌ی کتاب بهتر و جدی‌تر دنبال شود.

او در ادامه بر لوازم منتقد بودن تاکید کرد و گفت: اولین کار منتقد مطبوعاتی این است که بر حوزه نقدنویسی واقف باشد. دوم اینکه به عنصر زمان باید به شدت احترام بگذارد. تازگی موضوع و کتاب هم از اهمیت زیادی برخوردار است. با از دست رفتن صفحات کتاب در مطبوعات احیای آن کار سختی است و همچنین مخاطب نیز اعتقماد خود را از دست می‌دهد، بخش کتاب شوخی‌بردار نیست چون ما با وجدان یک جامعه طرف هستیم و باید خبرنگار بخش کتاب متخصص باشد.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

ارسال نظر: