دانشجویان بلگراد با شعر فارسی به استقبال بهار رفتند

کدخبر: 2090800

شب شعر و ادب فارسی با عنوان "در انتظار بهار" به همت نمایندگی بنیاد سعدی در صربستان و همکاری پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد برگزار شد

به گزارش « نسیم آنلاین »، شب شعر و ادب فارسی با عنوان «در انتظار بهار» به همت نمایندگی بنیاد سعدی در صربستان و همکاری پارلمان دانشجویی دانشکده فیلولوژی دانشگاه بلگراد برگزار شد و دانشجویان و علاقه‌مندان به زبان فارسی با نمونه‌هایی از شعر شاعران ایرانی و آیین‌های نوروزی آشنا شدند .

این برنامه که با حضور جمع کثیری از دانشجویان زبان فارسی برگزار شد، با شعرخوانی از شاعران کلاسیک ایران آغاز و اشعاری از حافظ، سعدی و مولانا با موضوع بهار و نوروز توسط تئودورا رادوانوویچ، یلنا ویدوویچ و یانا میروساولیووچ، دانشجویان کلاس‌های زبان فارسی قرائت شد .

در بخش دوم شب شعر با موضوع آشنایی با آیین‌های نوروز، سعید صفری، مدرس زبان فارسی توضیحاتی در خصوص سال‌نو در ایران، جشن‌ها و آیین‌های نوروز ارایه داد و سپس مارکو یوانوویچ، دانشجوی دکتری ایران‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی نیز به معرفی برخی از این آیین‌‌ها پرداخت .

در ادامه این شب شعر نیز شعر شاعران معاصر ایران همچون فریدون مشیری، قیصر امین‌پور و محمدرضا شفیعی کدکنی با موضوع بهار توسط دانشجویان استفان آداموف، آنا ماریوویچ و تیانا سلاکوویچ خوانده شد و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت .

محسن سلیمانی، رایزن فرهنگی کشورمان و نماینده بنیاد سعدی نیز در ادامه، طی سخنانی به اهمیت موضوع بهار در آثار شاعران ایران اشاره کرد و شعر فارسی را نمونه عالی هنر ایرانی دانست .

همچنین دکتر یولیانا ووچو، معاون همکاری‌های بین‌الملل دانشکده فیلولوژی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل برنامه‌های فرهنگی و ادبی مرتبط به زبان فارسی، به حضور پرتعداد دانشجویان اشاره کرد و آن را نشانه علاقمندی دانشجویان به زبان، فرهنگ و تمدن کهن ایران دانست .

گفتنی است، درس زبان فارسی در دانشگاه بلگراد به صورت واحد اختیاری ارایه می‌شود و دانشجویان این دانشگاه برای واحد درسی زبان دوم، حق انتخاب از بین 34 زبان مختلف را دارند .

در سال‌های اخیر با تلاش‌های صورت گرفته تعداد دانشجویان علاقمند به زبان فارسی افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون این دانشکده درصدد راه‌اندازی کرسی مستقل زبان فارسی برای پذیرش دانشجوی دورۀ کارشناسی در زیرمجموعه دپارتمان شرق‌شناسی دانشگاه بلگراد است .

ارسال نظر: