رونمایی از کتاب "آموزش کاربردی واژه" در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

کدخبر: 2096203

کتاب "آموزش کاربردی واژه" برای فارسی‌آموزان با حضور معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، مدیر انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی و مولفان کتاب در سرای اهل قلم سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، رضامراد صحرایی از مولفان کتاب با اشاره به اهمیت گسترش زبان فارسی اظهار کرد: زبان فارسی یکی از زبان های کلاسیک جهان است که برخلاف زبان های کلاسیک دیگر، همچنان در نظام های ارتباطی به کار می‌رود.

وی افزود: در گذشته ، زبان فارسی، زبان 60 درصد مردم جهان بوده است و به همین خاطر هدف بسیاری از غیر فارسی زبانانی که فارسی یاد می گیرند، دیدگاه تاریخی است؛ این افراد معتقدند که تاریخ شان با زبان فارسی پیوند خورده است و برای درک تاریخ خود این زبان را می‌آموزند.

وی ضمن تقدیر از حمایت دانشگاه علامه طباطبائی از فعالیت های بنیاد سعدی افزود: آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان منجر به افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی می­شود، زیرا امروزه کشورها با سلاح به مقابله با یکدیگر نمی‌روند و گسترش فرهنگ و زبان است که به امری حیاتی مبدل گشته است. بنابراین کمک به بنیاد سعدی در راستای رسیدن به اهداف عالیه اش، منجر به افزایش قدرت ایران در سطح جهانی می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی درباره روند تالیف کتاب « آموزش کاربردی واژه» برای فارسی آموزان گفت: برای نگارش این کتاب، تمامی کتاب­های آموزش واژگان زبان های دیگر مورد بررسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت آنان مشخص شد و از نتایج به دست آمده در تالیف کتاب بهره گیری شد.

وی خاطر نشان کرد: در این مجموعه کتاب، سه هزار واژه پرکاربرد زبان فارسی گردآوری شده است. همچنین همه دروس دارای ساختاری واحد است.

صحرایی با اشاره به طراحی منحصر به فرد کتاب گفت: حدود 700هزار قطعه عکس برای این کتاب تهیه شده است. نوع عکس ها متناسب و اشاعه دهنده فرهنگ ایران است و تصاویر زنان و مردان در این کتاب کاملا با در نظر گرفتن تیپ زن و مرد ایرانی است به همین دلیل طراحی این کتاب حدود پانزده ماه زمان برد.

وی همچنین با اشاره به آنکه رویکرد کتاب تکلیف محور است، افزود: نسخه نهایی که پیش روی شما قرار دارد با بهره گیری از نظرات 211 غیر فارسی زبان از سراسر جهان و داوری استادهای دانشگاه علامه طباطبایی بوده است . همچنین 30 معلم آن را تدریس کرده اند و بدین ترتیب تمامی نواقص آن پیش از چاپ نهایی مرتفع شده است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در پایان گفت: یکی از اقدامات مهم بنیاد سعدی، استانداردسازی سطح زبان فارسی است که پیش از این انجام نشده بود. مجموعه 5 جلدی کتاب های آموزش کاربردی واژه زبان فارسی، که دو جلد پیش رو تا کنون از آن مجموعه تالیف شده است، براساس این استاندارد طراحی شده اند.

در این نشست،دکتر امیر زندمقدم مدیر انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی نیز اظهار کرد: همان طور که می­دانید یکی از معضلات ما در زمینه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، نبود کتاب های مناسب است و کتاب حاضر که حاصل زحمات مولفان بنیاد سعدی است یکی از کتاب­های مهم و کاربردی در آموزش زبان فارسی است.

وی در ادامه افزود: این مجموعه سومین کتابی است که با همکاری مشترک بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبائی به چاپ رسیده است و لوح فشرده صوتی دارد و به صورت چهار رنگ به چاپ رسیده است که کمک شایانی به جذب مخاطب خواهد کرد و فاصله ایی که در زمینه تدریس مهارت های زبان فارسی به خصوص حوزه واژگان بوده است را برطرف خواهد کرد.

زند مقدم با اشاره به آنکه کتاب آموزش کاربردی واژه، اولین کتابی است که در این حوزه وارد بازار کتاب شده است، افزود: این مجموعه جزو اولین کتاب­هایی است که در زمینه آموزش زبان فارسی با رویکرد تکلیف محور تالیف شده است و بسیاری از جنبه­های تئوری­های مختلف آموزش زبان در این کتاب عملی شده است. یکی از این جنبه­های مهم رعایت رویکرد جامعه شناسی فرهنگی است.

وی همچنین در خصوص سایر ویژگی­های این کتاب گفت: تدریس واژگان در این کتاب، به صورت آموزش در بافت است که این نکته در انتخاب تصاویر نیز رعایت شده است و بدین ترتیب فارسی آموز یاد خواهد گرفت که کلمات چگونه در بافت به کار خواهد رفت. یکی دیگر از ویژگی­های تاثیر گذار این کتاب توجه ابعاد کلامی و منظور شناسی است، بنابراین فارسی آموز با کاربرد طبیعی و مناسب واژگان آشنا خواهد شد.

کتاب « آموزش کاربردی واژه» برای فارسی آموزان در سطح مقدماتی و پیش میانی از سوی بنیاد سعدی توسط رضامراد صحرایی، فائزه مرصوص، شهناز احمدی قادر، لیلا بنفشه و مروارید طالبی تالیف و با همکاری انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی منتشر شد.

ارسال نظر: