در نشست امضای تفاهم‌نامه تسهیلات به ناشران مطرح شد:

تسهیلات جدید برای ناشران/ امیرزاده: سود تسهیلات ارائه شده به کتابفروشان ۸ درصد است

کدخبر: 2096762

امیرزاده در نشست امضای تفاهم‌نامه تسهیلات به ناشران گفت: اولویت اختصاص این تسهیلات کتابفروشان مناطق محروم کشور هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست امضای تفاهم نامه تسهیلات به ناشران و کتابفروشان ظهر امروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه کتاب در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به امضای این تفاهم نامه میان بانک عامل نمایشگاه و وزارت ارشاد ابراز داشت: بنا داشتیم در روزهای پایانی سال نشست امضای تفاهم نامه را برگزار کنیم اما متاسفانه به تعویق افتاد.

شهرام نیا: بهترین مسکن برای توسعه کتابخوانی توجه به کتابفروشی‌ها است

وی با بیان اینکه به عنوان فردی که سال هاست در عرضه نشر فعالیت دارم، وام هایی برای توسعه کتابفروشی ها باید تخصیص می یافت چرا که سال ها است یارانه کتاب افزایشی نداشته و رو به تعطیلی بوده است؛ می دانیم شرط رونق صنعت نشر و بهترین مسکن این وضعیت پراشکال در توسعه کتابخوانی توجه بیشتر به کتابفروشی ها است که اگر تسکین درست صورت گیرد درازمدت هم می تواند باشد.

شهرام نیا افزود: ارقام این وام ها 100، 200 و 300 میلیون تومان است که حداقل میان 100 تا 150 کتابفروشی ها با اولویت مناطق دارای بحران تخصیص خواهد یافت؛ چرا که در شهرهای کوچک بحران داریم و کتابفروشی نداریم؛ علاقه مندان به کتاب باید مسافت هایی را برای رسیدن به کتابفروشی طی کنند از این رو امروز جرقه های مثبت زده می شود. فکر می کنم روز مبارکی برای کتابفروشی ها خواهد بود، زیرا تخصیص وام از امروز آغاز می شود.

شهرام نیا به حوزه توسعه و تقویت کتابفروشی ها اشاره و این وام را قدمی مثبت در این راستا دانست.

امیرزاده: اولویت اختصاص تسهیلات کتابفروشان مناطق محروم کشور هستند

همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن تشکر از مسئولان بانک شهر که در دوره سی ام نیز بانک عامل نمایشگاه هستند، اظهار داشت: میزان خدمات رسانی، سرعت، بروز رسانی، نگاه به تقویت دولت الکترونیک و ... همه در همکاری های فی مابین وجود داشت و ما را راغب کرد تا وارد طرح مذاکراتی برای کمک به نشر شویم.

وی افزود: با سرمایه گذاری هایی که بانک شهر می تواند انجام دهد، امیدواریم از ظرفیت های موجود نهایتا استفاده را ببریم، ایده تقویت تسهیلات از 3 سال پیش آغاز شده هر چند ما طی این مدت با بنگاه های اقتصادی مذاکراتی داشته و در چند مورد تا مرحله امضای تفاهم نامه نیز پیش رفتیم اما زمانی که وارد همکاری با بانک شهر شدیم، احساس کردیم تسهیلات آنها به ما نزدیک تر است و شرایط مناسب تری دارد.

امیرزاده همچنین پیرامون درصد تسهیلات خاطر نشان کرد: مدل های مختلفی مطرح شد اما در نهایت مدلی مورد موافقت قرار گرفت که احساس مان نسبت به آن این بود که کتابفروشان بیشتری می توانند مشمول شوند. بنا است تسهیلاتی برای امری که اندیشه و خردورزی جامعه را دربر دارد صرف شود، از این رو بانک شهر با هوشمندی پذیرفت و با ما همکاری کرد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به جلسه امروز مدیرعامل بانک شهر با وزیر ارشاد تصریح کرد: مطمئن هستم هر کسی که در بخش اقتصادی نیم نگاهی به حوزه های فرهیخته داشته باشد در این طرح وارد شده و متضرر نخواهد شد هر چند ممکن است به لحاظ ریالی هزینه صرف شود اما در برابر سرمایه اجتماعی که نشر تقدیم این جامعه اقتصادی می کند این ارقام عددی نیست.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد ضمن اشاره به واسپاری امور به تشکل ها و ورود به مسیری که تثبیت را در ادامه به دنبال خواهد داشت، متذکر شد: صاحبان اصلی این حوزه ناشران هستند از این رو برخی از امور به موسسه نمایشگاه ها واگذار شده بنابراین در چشم انداز معاونت فرهنگی موسسه به عنوان همکار و بخشی از سیاست ها به وی واگذار شده است. توانایی که در موسسه وجود دارد در سیاست گذاری ها راهگشا خواهد بود.

امیرزاده ضمن اشاره به زمانی که یارانه نشر از تولیدکننده به مصرف کننده شیب پیدا کرد، افزود: بخشی از یارانه های تزریقی در برخی موارد از جمله تسهیلات به ناشران از برنامه حذف شد یا به رقم ناچیزی تنزل یافت، در این مملکت زمانی ناشر تسهیلات دریافت می کرد و کتاب هم بیشتر می فروخت اما این مسیرها تغییر جهت یافت و از تولیدکننده به مصرف کننده شیب پیدا کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بن های الکترونیکی هر چند چالش جدی دارند اما در آینده باید این وضعیت را به پایان ببریم، گفت: سال به سال که می گذرد به ضرورت بازنگری این فرآیند بیشتر پی می بریم گروه های هدفی دیده شده اما اعتبارات اندک دولتی کم اثر در این زمینه هستند.

امیرزاده همچنین به تخصیص بن های 100 هزار تومانی به دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با نقد کردن بن های الکترونیکی در نمایشگاه رو به رو هستیم از این رو از صبح فردا 19 غرفه تا پایان نمایشگاه تعطیل بوده و سال دیگر از حضور در نمایشگاه محروم خواهند بود. هر چند برخوردهای قهری پیشگیرانه نیست اما باید راهکاری جدی بیاندیشم.

امیرزاده طرح عیدانه، تابستانه و پاییزانه کتاب را از دیگر طرح های حمایتی ارشاد برشمرد و گفت: نزدیک به 9 میلیارد تومان تا به حال در این طرح ها هزینه شده که گردش مالی آن بالغ بر 42 میلیارد تومان است در حالی که ما از محل گردش مالی بن ها 47 میلیارد تومان با سهم مشارکت سازمان ها تخصیص داده ایم. از سوی دیگر در طرح های پاییزه و ... نزدیک 42 میلیارد برآورد داشته ایم که نشان می دهد وقتی هدف گذاری درست باشد می توانیم به نتیجه برسیم.

امیرزاده تسهیلات بانک شهر را به کتابفروشان با سود 8 درصد اعلام کرد و گفت: آنچه بر خروجی تسهیلات نیز برآورد شده همین 8 درصد است ما با موانع جدی اعتباری رو به رو هستیم، وقتی آقای صالحی به معاونت فرهنگی آمد ما 66 میلیارد بدهی داشتیم آن هم از جانب قراردادهایی که باید آنها را پرداخت می کردیم اما امروز 10 میلیارد تومان سهم معاونت فرهنگی و 10 میلیارد تومان سهم بانک در مرحله نخست است و 20 میلیارد در نهایت برای نشر آورده خواهد داشت. اینها در حالی است که یک ریال اعتبارات ارشاد افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: دوستان بانک شهر به ما اعلام کردند از فردا می توانید مشمولان را معرفی کنید این نشان می دهد هم هدف داشته ایم و هم با وضعیت اندک اعتباری مسیر را به سرانجامی خوب رسانده ایم.

وی به زمینه های تخصیص وام هم اشاره کرد و گفت: دو رور پس از نمایشگاه موارد در سایت ارشاد بارگذاری خواهد شد، اما موارد شامل: 1. تسهیلات برای تاسیس و راه اندازی کتابفروشی ها؛ شیئوه نامه این موضوع مکتوب شده است

2. بخشی از تسهیلات برای بازسازی و گسترش کتابفروشی و مراکز توزیع تخصیص خواهد یافت؛ اولویت در اعطای وام کتابفروشان هستند

وی شرایط لازم برای دریافت تسهیلات را معین شده دانست و گفت: کارگروهی در این راستا تشکیل شده تا مدارک را از متقاضیان تحویل بگیرد در این راستا تعهدنامه برای هر یک از بخش ها اخذ می شود. این تعهدنامه محضری خواهد بود تا مشخص شود وام در همان بخش مصرف می شود. یعنی برای بازسازی و گسترش و تقویت ویترین کتابفروشی ها. از این رو وام گیرنده متعهد می شود 3 ماه پس از دریافت وام برای بازسازی و گسترش اقدام کند. همچنین برای افرادی که وام تاسیس می خواهند، 6 ماه زمان در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص راه اندازی کتابفروشی ها شرایط اصلی را داشتن سند رسمی به عنوان وثیقه به بانک عامل برشمرد و توضیح داد: پرداخت وام در 3 مرحله صورت می گیرد، اول تعمیر مکان، دوم آماده سازی و تجهیز و سوم راه اندازی و شهرهای کمتر برخوردار در اولویت این طرح هستند

وی به استان ها اشاره کرد و گفت: سیستان و بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، خراسان شمالی، کرمان، هرمزگان،آذربایجان غربی جزو استان های در اولویت هستند.

امیرزاده تبصره ای را در این موضوع مطرح کرد و گفت: در موارد خاص کارگروه می تواند در مراکز سایر استان ها بر حسب ضرورت و یا ویژگی های خاص نسبت به تخصیص تسهیلات اقدام کند، پرونده های متقاضیان توسط کارگروه بررسی و از طریق موسسه به بانک ارسال می شود. این تسهیلات با سود 8 درصد و بازپرداخت حداکثر 48 ماهه خواهد بود. پس از نمایشگاه ما در وزارت ارشاد پایه گذار اصلاح نظام یارانه به نفع بنیان های اصلی نشر خواهیم بود.

کیایی: 2 هزار و 300 بن کارت اهل قلم شارژ شده است

در ادامه محمد کیایی، معاون شعب و توسعه و بازاریابی بانک شهر اظهار داشت: از سال گذشته تا امسال برای دومین بار به عنوان بانک عامل نمایشگاه وارد این آوردگاه فرهنگی شده ایم.

کیایی با بیان اینکه در سال گذشته نواقص و مشکلاتی وجود داشت اما در سال جاری سعی کردیم این نواقص را جبران کنیم، تصریح کرد: مدیرعامل بانک شهر به عنوان پیشنهاددهنده این طرح وارد عرصه شد علی رغم اینکه سال گذشته نخستین حضور را تجربه کردیم و بسیاری از موفقیت بانک شعر ناامید بودند اما ما وارد شدیم و تا حد نسبی نظر دوستان ارشاد را جلب کردیم و بنا به پیشنهاد دوستان، در 30 استان نمایشگاه های استانی را نیز برگزار کردیم و استقبال 30 تا 50 درصدی را شاهد بودیم.

معاون شعب و توسعه بازاریابی بانک شهر با تاکید بر اینکه حدود 3 هزار دستگاه کارتخوان همراه با شرکت آسان پرداخت در نمایشگاه فعال هستند، گفت: نسبت به سال گذشته دستگاه های خودپرداز و خوددریافت بین 75 تا 100 درصد افزایش داشتند از سوی دیگر 77 دستگاه خودپرداز در نمایشگاه قرار داده شده است و بیش از 64 دستگاه وب کیوسک نیز به ارائه خدمات می پردازد.

کیایی به صراف الکترونیک به عنوان افتخار بانک شهر یاد کرد و گفت: امسال در صدور بن کارت های کتاب حرکت های خوبی را شاهد بودیم، 180 هزار بن کارت سال گذشته توزیع شد اما تا دیروز 205 هزار بن کتاب فیزیکی توزیع شده است و پیش بینی می کنیم 230 تا 250 هزار بن در مراحل بعد افزایش یابد، چرا که هنوز مراجعه کننده در مجموعه وجود دارد.

وی گفت: 261 شعبه، 86 باجه بیشتر در کل کشور نداریم اما برای جبران کسری و خدمت بیشتر رویکرد ما استفاده از خدمات نوین بانکی بود. امسال برای اولین بار در کل کشور NFC را فعال کردیم اما همچنان باید در راستای آن فرهنگ سازی کنیم.

کیایی گفت: ما در کل کشور 354 شهر نت داریم اما با توجه به اینکه 205 بن کارت صادر شده نشان می دهد 40 درصد آنها از طریق شهر نت ها بوده است. امسال شارژ مجدد بن کارت ها را تا 5 هزار تا داشتیم، 2 هزار و 300 بن کارت در سال جاری نیز برای اهل قلم شارژ شده است، 40 هزار بن کارت سازمانی نیز تا به حال صادر کرذه ایم

وی در پایان گفت: طبق نظرسنجی ها 98.2 درصد از مراجعین از خدمات بانک شهر اظهار رضایت کردند این در حالی است که سال گذشته این میزان 97 درصد بود.

ارسال نظر: