نقد و بررسی "ماه‌بندان" در «نسیم»

کدخبر: 564443

طراح جلد: قرار بود برای روی جلد اتود تصویری بزنم اما بعد از دیدن عکس‌ها متوجه شدیم بسیاری‌شان با موقعیت کتاب همخوانی دارد/ در عکس روی جلد این کتاب، بچه‌ها متوجه چیزی شده‌اند که خارج از کادر دوربین است

مقدمه. در یک عصر گرم تابستانی پیش از ماه رمضان، محمدرضا شهبازی نویسنده به اتفاق صادق لطفی‌زاده، طراح جلد کتاب "ماه‌بندان" مهمان خبرگزاری «نسیم» بودند. اهم محورهای گفتگوی لطفی‌زاده با خبرنگاران «نسیم» به شرح زیر است:

- در سفر خراسان شمالی نبودم اما چند فصل از کتاب را خواندم و از نوع نگاه کتاب به سمت مردم لذت بردم، البته کتاب یک حالتی داشت که نمی دانستیم چاپ می شود یا نه.

- برای طرح جلد ابتدا قرار بود یک سری اتود تصویری بزنم اما بعد از دیدن عکس ها متوجه شدیم بسیار با موقعیت کتاب همخوانی دارد و نشان دهنده این است که اتفاق اصلی بیرون کتاب می افتد؛ وقتی به عکس روی جلد نگاه می‌کنید متوجه می شوید که این بچه ها همه به بیرون کادر نگاه می کنند و متوجه چیزی خارج از کادر شده اند.

- فرق این طرح جلد با طرح های دیگر تکراری نبودن آن است، تا جایی که توانستم چیزی به عکس اضافه نکردم فقط یک اصلاح قاب بود که انجام دادم، برخی از طراحان فکر می کنند باید چیزی به عکس اضافه کنند تا جلوه بیشتری داشته باشد ولی داستان این است که در این قضیه من احساس کردم که این عکس به جز کمی اصلاح اگر همین طور طبیعی باشد بهتر است و اتفاقی که در عکس افتاده است، بسیار اتفاق نادری بود.

- این عکس یکی از بهترین عکس‌هایی بود که دیدیم چون از بقیه عکس ها نمی شد کاراکترهای این تیپی پیدا کرد، بیشتر مناسب عکس خبری بودند.

- طرح روی جلد بسیار به محتوای کتاب وفادار است، اگر جلد کتاب های این سبک را با هم مقایسه کنیم متوجه می شویم که این طرح جلد بسیار متفاوت بوده و اتفاق خوبی را رقم زده است و مردمی را که در کتاب مدنظر داشتیم این با جلد به ما نشان می دهد.

- یک اتفاق دیگر در طرح جلد این کتاب این بود که هنرمندان معمولا به دنبال فردگرایی هستند تا خودشان را نشان دهند، شاید من هم می توانستم با اتود تصویری طرحی دیگر زنم اما این طرح بسیار خوب بود و به نظرم ایده های فرمی و چاپی انقدر که این عکس جلوه دارد، مورد توجه نبود.

***گفتگو از: محمدمهدی شیخ صراف- محمدصادق علیزاده - عاطفه جعفری

ارسال نظر: