رونمایی از كتاب‌های جدید عماد افروغ

کدخبر: 889738

حجت‌الاسلام پارسانیا: ارادت من به شیفتگی افروغ به حقیقت و دفاع او از این مساله است/ عادل فردوسیپور: افتخار دارم كه در مقطع دكتری شاگرد ایشان هستم

به گزارش خبرنگار «نسیم»، كتاب "فریادهای خاموش؛ روزنگاشت‌ تنهایی" و "توحیدگرایی و صلح" عصر دوشنبه در محل فرهنگسرای شفق رونمایی شد.

رابرت بیلگیریان، نماینده ارامنه در مجلس در این مراسم گفت: اقلیت‌های دینی كمتر با متفكران دینی عجین هستند و ارتباط دارند اما اگر به این سمت گرایش پیدا كنند من ترجیح می‌دهم با كسی مانند آقای افروغ آشنا شوم. كلیدواژه‌های مكتب ایشان نقد درون گفتمانی، خداگرایی، تمایز حق و مصلحت،‌عدالت‌گرایی و عصاره همه اینها كرامت انسانی است كه دغدغه ایشان محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: مجلس هفتم كه ایشان و دكتر سبحانی حضور داشتند بسیار زنده بود. اقای افروغ در حوزه فرهنگ و سیاست و دكتر سبحانی هم در حوزه اقتصاد. افروغ دغدغه مسائل اخلاقی را دارد و سعی می‌كند نقش اخلاق را برجسته كند.هنوز قدر ایشان هم شناخته نشده است. رسانه‌های همه جناح‌ها را رصد می‌كنم. هر كدام بر اساس منافع خودشان سراغ ایشان می‌روند.

فردوسی‌پور: افتخار دارم در مقطع دكتری شاگرد ایشان هستم

عادل فردوسی‌پور نیز در بخش‌هایی از این مراسم گفت: این افتخار را دارم كه در مقطع دكتری شاگرد ایشان هستم. ایشان دیدگاه‌های خاصی در مجلس داشت و بعد هم با حضور در برنامه "پارك ملت" جنجال‌هایی به پا شد و به ناحق اذیت شدند. تسلط ایشان به مسائل و مباحث علمی،‌ستودنی است. واژه استاد فرهیخته را برازنده ایشان می‌دانم. سعی می‌كنم كتاب‌های ایشان را حتما بخوانم هرچند برخی نوشته‌های ایشان را درك نمی‌كنم.

حجت‌الاسلام پارسانیا: ارادت من به شیفتگی افروغ به حقیقت و دفاع او از این مساله است

حجت‌الاسلام پارسانیا، عضو هیات علمی دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: حقیقت در جهان امروز مهجور است. ارادت من به شیفتگی وی به حقیقت و دفاع او از این مساله و ایستادن روی آن است. موضوع را از افق حقیقت، طرح و دنبال می‌كند.

پارسانیا در ادامه افزود: در دهه 70 بحث تساهل و تسامح در فضای روشنفكری مطرح شد كه متاسفانه عمدتا این بحث‌ها را از زاویه نبودن حقیقت دنبال می‌شد و راه رسیدن به صلح را دوری گزیدن از حقیقت معرفی می‌كردند. صلح و همزیستی با دیگران جز از مسیر حقیقت ممكن نیست. ارگ حقیقتی نباشد دفاع از مدارا هم ممكن نیست.

پارسانیا در ادامه افزود: نكاتی كه اقای افروغ در این كتاب "توحیدگرایی و صلح" آورده‌اند كاملا در مسیر حقیقت و تبیین مساله صلح است و این همان نقطه غریبی است كه در فضای روشنفكری ما وجود دارد. روح و رویكرد افروغ در آثارش كاملا منطبق با جایگاه و سلوك خودش است.

افروغ: "فریادهای خاموش" را تقدیم به روستای رئیس‌كلای لفور كرده‌ام

عماد افروغ نیز در این مراسم گفت:‌ سالیان سال دغدغه این را داشتم كه درباره گفتگوی ادیان مطالبی داشته باشم. سال گذشته به مكه رفتم و اتفاقاتی افتاد و مسائلی را دیدم كه باعث نوشتن این كتاب شد. امروز جهان اسلام با جریانات تلخی مثل تكفیری‌‌ها و سلفی‌ها روبروست. یادداشت‌های روزانه را تحت عنوان شراب ناب می‌نوشتم كه الان تبدیل به كتاب "فریاد خاموش"‌شده است.

افروغ در ادامه افزود:‌باید به وحدت درون دینی و برون دینی توجه داشت. من احساس می‌كنم ما در وحدت برون دینی موفق‌تر بوده‌ایم. این دو كتاب گفتگویی است كه من از ادیان دریافت كرده‌ام. توصیه می‌كنم بحث نقد هانتینگتون حتما خوانده شود. متوجه می‌شوید كه چه جانوری بوده است و شیطنت‌ها و مغالطاتی كرده است. وی بحث‌ها را به سمت نبرد دینی می‌كشاند.

وی در ادامه با اشاره به كتاب "فریادهای خاموش" نیز گفت: من در دوره قبل، نقدها و اشكالات و گلایه‌ها و آسیب‌شناسی‌هایی داشتم كه در شرایط خاص تنهایی انجام دادم. سعی كردم از براده‌ها، آهن‌ربا درست كنم. در حیات روزمره ما جرقه‌ها و شهودهایی است كه اگر مكتوب نشوند باد آنها را می‌برد. سعی كردم هر روز شهوداتم را بنویسم. البته قصد چاپ این یادداشت‌ها را نداشتم و دوست داشتم آنها را بعد از مرگم منتشر كنم. این كتاب را تقدیم به روستای رئیس‌كلای لفور كرده‌ام.

ارسال نظر: