اجمالی/ نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد برگزار شد

کدخبر: 933582

امیرزاده: چاپخانه‌داران نیز مشمول معافیت مالیاتی شوند/ آموزگار: وزارت ارشاد اختیار لازم برای عملیاتی کردن معافیت مالیاتی را ندارد/ قدیانی: صنعت نشر مظلوم‌ترین شغل کشور محسوب می‌شود

به گزارش خبرنگار «نسیم»، نشست هم‌اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر با وزیر اقتصاد و دارایی عصر امروز در این وزارت خانه با حضورعلی مرادخانی، معاون هنری ارشاد؛ ایوبی، معاون سینمایی ارشاد؛ امیرزاده، مشاور معاونت فرهنگی ارشاد؛ آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

ایوبی: تقاضا داریم نگاه و رویکرد به حوزه فرهنگ و هنر عوض شود

ایوبی، معاونت سینمایی در این نشست گفت: تقاضا داریم نگاه و رویکرد به حوزه فرهنگ و هنر عوض شود و شاهد تغییرات مثبت در این حوزه باشیم؛ امروزه هنرمندان از ما ناامید شده اند چرا که بودجه کافی نداریم در حالی که در ابتدای ورودمان به این حوزه آنها توقع داشتند این حوزه رد اولویت قرار گرفته و ما با دست پر وارد این عرصه شویم.

کاظمی: دولت سازندگی هیچ گونه برنامه ای برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر وجود نداشت

در ادامه مرتضی کاظمی، مشاور اقتصادی وزیر ارشاد گفت: بحث اقتصاد فرهنگ 4 دوره را شامل می شود؛ دهه اول انقلاب که رد این دوره دولت اصلا توجهی به اقتصاد فرهنگ و هنر نداشت؛ دهه دوم دهه سازندگی بود و در این دوره نیز دولت هیچ گونه توجه و برنامه یا برای رونق اقتصاد فرهنگ و هنر نداشت.

وی افزود: در دهه سوم و اصلاحات توجه دولت به اقتصاد فرهنگ و هنر جلب شد به گونه ای که در برنامه چهارم توسعه کاملا به این حوزه توجه شده است.

امیرزاده: چاپخانه داران نیز مشمول معافیت مالیاتی شوند

همایون امیرزاده، مشاور معاونت فرهنگی ارشاد در این نشست گفت: به این مسئله که شفافیت مالیاتی حق وزارت اقتصاد و دارائی است اعتقاد کامل داریم، اما هنوز چاپ خانه دارن از این معافیت بی بهره هستند در حالی که می خواهیم آن بخش از فعالیت چاپ خانه ها که منجر به تولید کتاب و محصولات فرهنگی می شود نیز مشمول معافیت مالیاتی شوند.

قدیانی: صنعت نشر مظلوم ترین شغل کشور محسوب می شود

قدیانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: صنعت نشر مظلوم ترین شغل کشور محسوب می شود چرا که حتی 5 درصد فرزندان ناشران موفق نیز حاضر نیستند شغل پدرشان را ادامه دهند.

وی ادامه داد: در طول سال هایی که معافیت مالیاتی ناشران به تصویب رسیده است 99 درصد از فعالان این حوزه به گونه های مختلف مالیات پرداخت کرده اند و از شما در خواست داریم حوزه خاصی را برای امور مالیاتی ناشران در تهران اختصاص دهد.

آموزگار: وزارت ارشاد اختیار لازم برای عملیاتی کردن معافیت مالیاتی را ندارد

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: بحث معافیت مالیاتی برای اولین بار در سال 76 و برای 5 سال مطرح شد و بعد از آن در سال 80 مجددا این مهم از سوی مسئولان عنوان شد.

وی افزود: در دولت یازدهم این مسئله که از تصدی بخش های دولتی کاسته و حضور بخش خصوصی پررنگ تر شود مطرح گردید در حالی که وزارت خانه ای مانند ارشاد با خیل عظیمی از وظایف با محدودیت هایی مواجه است به طور مثال: این وزارت خانه در حوزه معافیت های مالیاتی باید پاسخگو باشد ولی اختیار لازم برای عملیاتی کردن آن را ندارد.

ارسال نظر: