"وقتی که حجاب خبرنگاران ایرانی آنها را در نمایشگاه کتاب فرانکفورت متمایز می‌کند"

کدخبر: 936834

روز اول نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای ایران با حاشیه‌هایی همراه بود؛ «نسیم» در گزارشی به حاشیه‌های روز اول این نمایشگاه می‌پردازد+تصاویر اختصاصی

به گزارش خبرنگار اعزامی «نسیم» به فرانکفورت، نمایشگاه فرانکفورت سه شنبه 15 مهرماه برابر با 7 اکتبر افتتاح شد؛ اما این نمایشگاه برای ایران برخلاف دیگر کشورها از روز گذشته آغاز شد.

هواپیمای خبرنگاران ایرانی یک روز پس از افتتاحیه نمایشگاه بین المللی فرانکفورت در حالی بر زمین نشست که تنها چند ساعت از پایان اعتصاب کارکنان مترو این شهر میگذشت. اعتصابی که هزاران مسافر و بازدیده کننده حاضر در قلب اقتصادی آلمان را، درست در نخستین روز بازگشایی مهمترین رخداد فرهنگی اروپا با ناکامی و نارضایتی مواجه ساخت.

به خاطر این اعتصاب، برخی از غرفه داران که هزینه تردد تاکسی را برای بازگشت به محل اقامتشان نامعقول یافته بودند، مجبور شدند سه شنبه شب را در مهمان خانه ها و خوابگاه های فرانکفورت سپری کنند.

اگر در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، غرفه های غذاخوری و بوفه های شکم، تنها در محوطه بیرونی است، جای جای نمایشگاه فرانکفورت رستوران، سالن غذاخوری و اغذیه فروشان حضور دارند و نیاز نیست برای خوردن به حیاط نمایشگاه مراجعه کرد.

ایران در سالن پنجم این نمایشگاه و در جوار اندونزی و افغانستان غرفه دارد و گرچه تیم مدبری راهنمای مراجعه کنندگانی است که علاقه مند به تعامل ادبی با ایران هستند، اما برگزاری اغلب نشست ها به زبان فارسی است که برای رهگذران قابل استفاده نیست.

"انار" میوه ای هضم نشدنی برای اهالی غرب است، امسال هم غرفه ایران پاسخگوی مراجعانی است که از چگونگی مصرف "میوه ای با دانه های سخت" سوال می کنند. گویا این میوه بین النحرین، هنوز برای مردم غرب معمایی حل نشده است.

حضور گسترده خبرنگاران ایرانی شاید جدیدترین اتفاق در نمایشگاه فرانکفورت باشد، خبرنگارانی که عمدتا با پوشش متفاوتشان در نمایشگاه شناخته می شوند و باعث تعجب بازدیدکنندگان شده اند و اغلب ایراندوستان از آنها چند و چون "فیلترینگ" و "آزادی رسانه ها" را جویا می شوند.

اینترنت نمایشگاه فرانکفورت هم معضلی است که دست کم خبرنگاران ایرانی تجربه آن را به خوبی دارند، عدم پوشش دهی در برخی سالن ها و افت سرعت به دلیل حجم استفاده کاربران برای بازدید کنندگان ایرانی دور از ذهن نیست، اما جایگاه ویژه خبرنگاران با ارایه نتی پرسرعت و تعدد سیستم ها و امکانات، این کاستی را جبران کرده است.

ارسال نظر: