مراسم افتتاح فروشگاه شکرستان برگزار شد

کدخبر: 940510

مومنی شریف: سالانه ۴ هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه نوشت‌افزار داریم/ سرشار: این فروشگاه یکی از ثمرات حوزه هنری کودک و نوجوان است

به گزارش «نسیم»، مراسم افتتاح فروشگاه شکرستان با حضور محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری؛، محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان؛ محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و جمعی از فعالان فرهنگی صبح امروز در سالن جلسات این خبرگزاری برگزار شد.

خدادی: بشر امروز با بحران فرهنگی روبه‌رو است

در ابتدای مراسم خدادی، مدیر عامل ایرنا گفت: بحران بشر امروز، بحران فرهنگی است نه غذا؛ هر چند دنیا با فقر روبرو است اما بشر امروز به دنبال رضایتمندی از خودش است. اصل مشترک کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، رضایتمندی از زندگی است و نسخه‌ای که برای این بحران وجود دارد، فرهنگ غنی اسلامی است که از وجوه مختلف از جمله معنا، رفرم، ظرفیت، تاریخی، زبانی و نیازهای بشر فرصت‌‌های خوبی دارد.

وی با بیان اینکه نسل امروز که در هر جامعه‌ای آینده آن کشور را می‌سازند و تحولاتی که در عرصه تکنولوژی به وجود آمده، این نیاز را ملموس کرده است؛ اظهار داشت: در گذشته نیز این نیاز وجود داشته اما به اندازه امروز هویدا نبود و رهبر انقلاب بیش از هر کس دیگری بر این موضوع تأکید دارند و بر همین اساس است که بخشی از شعار امسال با محوریت فرهنگ نامگذاری شده است.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه باورم این است که ما عقب‌ماندگی در ادای تکلیف در قبال نسل جوان داریم، تصریح کرد: برای انجام این تکلیف، نیازمند هم‌افزایی هستیم، البته علاقه‌مندی به انجام این دست از امور فرهنگی میان سازمان‌ها وجود دارد، اما حلقه مفقوده در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌ها است. دغدغه‌ رهبر انقلاب در زمینه سبک زندگی، دغدغه امروز همه ماست، اما نتوانستیم در این زمینه محتواسازی خوبی انجام دهیم.

سرشار: فروشگاه شکرستان یکی از ثمرات حوزه هنری کودک و نوجوان است

در ادامه محمد سرشار، رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان با بیان اینکه مهمترین ابزار حوزه هنری کودک و نوجوان برای رسیدن به اهدافش ترکیب هوشمندانه هنر و استفاده از آن است، گفت: این مرکز در روز هشتم اسفند ماه سال 91 تأسیس شد. در حال حاضر یک‌سال و نیم از عمرش می‌گذرد. براساس برنامه راهبردی این حوزه، اولویت‌هایی برای فعالیت‌های آن تدوین شده که یکی زا آنها تجاری‌سازی آثار هنری است.

وی با بیان اینکه محصولات شکرستان فروش بیش از یک‌میلیون و 370 هزار جلد دفتر مشق داشته که نان از موفقیت آن است، اظهار داشت: مهمترین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، مدل جدید تجاری‌سازی است؛ یعنی برخلاف مدل رایج که سرمایه‌های دولتی وارد عرصه اقتصادی می‌شوند و به بازارهایی ورود می‌کنند که حاکمیت در آن تخصصی ندارد، الگوی واگذاری بهره‌برداری تجاری را استفاده کرد که فعالان اقتصادی که حرفه‌ای‌ها و پیشکسوت‌های این حوزه هستند، وارد عمل شوند تا نمادهای بومی را وارد عرصه صنعت کنند.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: فروشگاه شکرستان یکی از ثمرات حوزه هنری کودک و نوجوان در یک سال و نیم گذشته است که در فضایی به وسعت 150 متر مربع راه‌اندازی شده است. این فروشگاه کارکردهای متعددی دارد که نخست عرضه اختصاصی محصولات پویانمایی شکرستان است. در وهله دوم یک‌حامی است برای تولیدکنندگان و تجربه‌های موفق در داخل و خارج از کشور برای نمادهای بومی و سومین کارکرد آن نیز ایجاد هم‌ا‌فزایی میان شبکه‌های موجود در کشور است.

مومنی شریف: سالانه 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه نوشت‌افزار داریم

مومنی شریف در ادامه این مراسم با بیان اینکه اهل بیت(ع) الگوی خانواده اسلامی هستند، گفت: خانواده موفق در این عرصه باید به سه ویژگی‌ ایمان، اخلاق و خردورزی توجه داشته باشد. از سوی دیگر فعالان فرهنگی‌ای که در این زمینه نیز کار می‌کنند، باید این سه مؤلفه را مد نظر خود قرار دهند؛ چرا که مهمترین مسئله در کشور تمدن‌ساز اسلامی، خانواده است.

وی با بیان اینکه ما هر ساله 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی در حوزه نوشت‌افزار داریم که متأسفانه سهم کمی از آن به کالاهای بومی بازمی‌گردد، ادامه داد: مجموعه شکرستان الگوی الهام‌بخش برای همه کسانی است که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند. موفقیت‌های شکرستان در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که مردم ما علاقه‌مند به محصولات بومی‌اند، البته به شرط اینکه خوب تولید شود.

رئیس حوزه هنری افزود: 120 قسمت از این مجموعه در کشورهای عربی پخش شد. در آسیای شرقی نیز از این مجموعه استقبال شد. به عنوان نمونه در کشورهای کره جنوبی و تایلند 22 قسمت از این مجموعه از طریق تلویزیون برای مخاطبان پخش شد. این موفقیت‌ها نشان می‌دهد که اگر ما در تولید محصولات فرهنگی به اصول خودمان پایبند باشیم، نه تنها در داخل که در خارج از کشور نیز می‌توانیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم.

سالاریان: در زمینه محصولات نوشت‌افزار کم‌کاری صورت گرفته است

در پخش پایانی مراسم سالاریان، مادر شهید احمدی روشن گفت: واقعیت این است که خانواده‌های ما دفاتری را تهیه می‌کنند که تصاویر آنها سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ندارد. به نظرم در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است. در حالی که کودکان ما از دفاتر مشقی که تصاویر ایرانی اسلامی داشته باشند، بیش از تصاویر غربی استقبال می‌‌کنند.

ارسال نظر: