قزلی: دولت‌آبادی، از شانیت داوری جشنواره جلال برخوردار نیست

کدخبر: 950415

قزلی، رئیس بنیاد ادبیات داستانی در نشست خبری اظهار داشت: دولت‌آبادی از شانیت داوری جشنواره برخورد نیست چرا که کتاب‌های نویسندگان داخلی را نمی‌خواند/ تلاش کردیم افراد دارای شان علمی و مقبولیت داور باشند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، مهدی قزلی در دهمین نشست خبری هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد گفت: مراسم اختتامیه 3 آذر ماه با حضور فعالان و نویسندگان و مدیران فرهنگی در تالار وحدت برگزار می شود و از رسانه ها و آژانس های ادبی درخواست می کنم که ما را در این زمینه همراهی کنند تا آثار دوره های مختلف این جایزه در نمایشگاه های بین المللی داخل و خارج معرفی شود.

وی اظهار داشت: امیدوارم بعد از اینکه جایزه جلال آل احمد در داخل و خارج معرفی شد به یک جایزه شاخص تبدیل شود؛ البته ما یک ویژه نامه ای را آماده کرده ایم که فراتر از بولتن خبری است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با بیان اینکه مستندی با موضوع زندگی جلال آل احمد ساخته شده است، تصریح کرد: در این مستند با شاهدان زنده ای که جلال آل احمد را درک کرده بودند گفتگو شده است و امیدواریم که این مستند در مراسم اختتامیه پخش شود و در تلاش هستیم که این مستند در رسانه ملی نیز به نمایش گذاشته شود.

قزلی افزود: در بعضی از بخش های دوره از جایزه برگزیده داریم و تقدیری نداریم و برعکس این مسئله نیز وجود دارد؛ ما همچنین تندیسی از جلال آل احمد آماده کردیم که اختتامیه جایزه رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد 20 نامزد داشته است که یکی از آثار توسط 2 نویسنده نوشته شده اند، تصریح کرد: میانگین سنی افرادی که در این دوره از جایزه شرکت کرده اند 41 تا 47 سال است؛ البته در بین ناشران انتشارات سوره مهر، نشر ثالث و نشر قطره هر کدام 2 اثر دارند ولی مابقی ناشران مانند نشر چشمه و ققنوس و .... هر کدام یک اثر در این دوره جایزه داشته اند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادیبات داستانی گفت: در حال رایزنی با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا روز پنجشنبه جلسه ای را با هیئت علمی جایزه و معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص افزایش جوایز این دوره جایزه از 30 سکه برگزار شود؛ البته بحث های جدی ای در هیئت علمی در خصوص تعداد جوایز صورت گرفته است و درباره تک تک آثار بحث های مفصلی انجام شده و در نتیجه 20 اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

قزلی تصریح کرد: این درخواست را از رسانه ها داریم که به هیچ عنوان تا روز اختتامیه جایزه جلال داوران را برای اعلام نتایج نهایی تحت فشار قرار ندهند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان با اشاره به داوران این دوره از جایزه جلال اظهار داشت: در بخش داستان کوتاه جواد جزینی، محمد قیصری، ابوتراب خسروی؛ در بخش نقد ادبی حسین بیات، محسن سلیمانی و محمدرضا سنگری؛ در بخش مستندنگاری حبیبه جعفریان، نصرت الله محمودزاده و جواد محقق و در بخش رمان نیز بلقیس سلیمانی، قاسمعلی فراست و حمیدرضا شاه آبادی هستند.

وی با بیان اینکه علی جنتی رئیس هیئت امنای جایزه جلال آل احمد است، اظهار داشت: از این رو نظر وزارت ارشاد در خصوص افزایش میزان جوایز این دوره از جایزه مهم است و همچنین شورای انقلاب فرهنگی برگزاری جایزه ادبی جلال را با تمامی ابعادش به وزارت ارشاد و این وزارتخانه نیز برگزاری این جایزه را به بنیاد شعر و ادبیات داستانی محول کرده است.

قزلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا طیف داوران مختلف نیستند، تصریح کرد: داوران این دوره از جایزه جلال آل احمد در واقع از نظر علمی از شان بالایی برخوردار هستند و این افراد با بحث های متعدد خود به جمع بندی فعلی رسیده اند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا محمود دولت آبادی به عنوان داور این دوره از جایزه انتخاب نشده است، اظهار داشت: این فرد از شانیت جدی داوری برخوردار نیست؛ چرا که این فرد کتاب نمی خواند.

وی با بیان اینکه جایزه جلال آل احمد در واقع بضاعت ادبیات کشور در سال 1392 است، افزود: از این رو این جایزه مربوط به ادبیات کلی کشور نیست و به همین دلیل تعداد داوران و اثاران متناسب با این جایزه انتخاب شده است؛ البته تصورم این است که روند اجرای جایزه از سطح پایینی برخوردار نیست.

قزلی اظهار داشت: تمام تلاش خود را انجام دادیم تا از کسانی در داوری جایزه استفاده کنیم که هم از شانیت علمی و هم از مقبولیت برخوردار باشند؛ البته به عقیده بنده مقبولیت داوران مسئله مهم تری است.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی بیان داشت: به عنوان کسی که پیشتر نیز در حوزه ادبیات فعالیت داشته است؛ نظرم این است که تعداد 110 سکه غیرعرفی بود و اختلاف این جایزه با سایر جوایز ادبی از نظر حیث جوایز اختلاف خوبی نبود و همین مهم باعث ایجاد حواشی جدی پیرامون این جایزه شده است.

وی گفت: جایزه جلال آل احمد از حیث غیرعرفی بودن تعداد جوایز ضربه خورده است و شاید بهتر بود جوایز این جایزه نیز به جایزه کتاب سال نزدیک بود و اگر این مهم محقق شده بود دیگر 5 دوره گذشته این جایزه بدون برنده به اتمام نمی رسید.

ارسال نظر: