جنتی: جایزه ادبی جلال باید بین‌المللی شود

کدخبر: 952588

وزیر ارشاد در اختتامیه هفتمین دوره جایزه جلال گفت:‌ این جایزه ظرفیت بین‌المللی شدن حداقل در حوزه زبان فارسی را دارد

به گزارش خبرنگار «نسیم»، علی جنتی در اختتامیه هفتیمن دوره جایزه جلال با بیان اینکه قران کریم از روش داستان استفاده کرده است؛ ادامه داد: بیان هنرمندانه مخاطب را با ظرایف هستی آشنا می کند و ما از این طریق با غم و رنج دیگران و همچنین کامیابی آنها همراه می شویم.

وی اظهار داشت: یکی از راه های آشنایی با فرهنگ و تمدن هر کشور آشنا شدن با متون داستانی و کشف سنت های غنی داستان نویسی آن جامعه است؛ امروزه با انبوهی از زیباآفرینی ها در حوزه داستانی مواجه هستیم و جایزه جلال مهمترین رویداد فرهنگی با موضوع ادبیات داستانی در کشور است.

جنتی با بیان اینکه جایزه جلال از زمان تولدش با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است، تصریح کرد: دریافت و بررسی تعداد قابل توجهی از دساتان در حوزه نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ نگاری، داستان بلند و رمان و داستان کوتاه نشان دهنده پرکاری پدیدآورندگان این عرصه است و در واقع جایزه جلال آل احمد با هدف ارتقای زبان ملی برگزار می شود.

وزیر ارشاد تصریح کرد: آثار در این دوره از جایزه طی 2 مرحله با ضوابط مورد بررسی قرار گرفت و عواملی چون تازگی، نوآوری در ساختار، ارزشیابی محتوا، برخورداری از قدرت اغنا مورد ارزیابی قرار گرفته؛ از این رو در انتخاب اثار برگزیده کمتر شائبه سیاسی کاری و سطحی نگری به وجود می آید.

وی افزود: شفافیت در برنامه ریزی در این دوره از جایزه جلال از جمله ویژگی های این دوره به شمار می رود به گونه ای که اسامی هیئت داوران و هیئت علمی قبل از برگزاری اختتامیه جایزه اعلام شد، همچنین اصلاح شیوه نامه اجرایی جایزه جلال امکان حضور همه گرایش ها را در گستره رقابت جایزه ایجاد کرد.

ارسال نظر: