"سکولاریسم از ظهور تا سقوط" منتشر شد

کدخبر: 957979

مجموعه مقالات انگلیسی در رابطه با سکولاریسم در قالب این کتاب از سوی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم»، این کتاب که ترجمه مجموعه مقالات انگلیسی است، از سوی «سید رحیم راستی تبار»، «سیدمحمد حسین صالحی»، «رحمت الله رضایی» در 436 صفحه و با شمارگان 700 صفحه روانه بازار کتاب شده است.

برپایه این گزارش، آنچه در این مجموعه­ مقالات گرد آمده، توصیفی از چیستی سکولاریسم و بیان تاریخ و وضعیت سکولاریزاسیون در دنیای غرب است تا نخست معنا و مفهوم آن ـ که گاه بسیار متفاوت از تلقی­های ایرانی از سکولاریسم است ـ و سپس کاستی­ها و وضعیت آیندۀ آن معلوم گردد. اشاره به تاریخ شکل­ گیری مفهوم سکولاریسم و مؤلفه­های معنایی در آن و همین­طور بیان تحولات و مراحلی که به وضعیت سکولار منتهی شده است، ضرورتاً منوط به متون یا مقالات نونوشته نیست؛ ازاین­رو هرچند برخی از مقالات (به­ ویژه آنچه در بخش نخست آمده است) جدید نیستند، در تبیین مفهوم سکولاریسم و سکولاریزاسیون و تاریخ شکل­گیری آنها، دارای ارزش بالای علمی هستند.

بر این اساس، مقالات در سه بخش دسته­ بندی شده ­اند: بخش اول شامل مقالاتی است که از یک سو به پیشینۀ معنایی، ریشه­های اجتماعی، بنیانگذاران، اصول سکولاریسم و تفاوت سکولاریسم با لائیسیسم معطوف است و از سوی دیگر به فرایند تاریخی، علل، شاخص­ها و مظاهر «سکولاریزاسیون» و «لائیسیته» در غرب و رابطه مسیحیت با این فرایند می­پردازد. شیوه­ها و رویکردهای جدید در سکولاریسم غربی نیز در همین بخش (در مقاله چارلز تیلور) مورد توجه قرار خواهد گرفت. دربخش دوم که شامل سه مقاله است، به وضعیت «سکولاریسم» و «سکولاریزاسیون» در دنیای اسلام ، اشاره شده است. در این سه مقاله به معنا و نحوۀ ظهور سکولاریسم عربی در تاریخ اسلام و تلقی­های متعدد از سکولاریسم در جهان عرب و در میان تجددگرایان اسلامی پرداخته می­شود. در بخش سوم (بخش پایانی) که شامل مقالاتی انتقادی است، تنگناهای سکولاریسم، چالش­های سکولاریسم ، عقب­نشینی سکولاریسم در نسبت میان دین و سیاست، و بالأخره زوال سکولاریسم در دنیای کنونی (جهان غرب و جهان اسلام) مورد بررسی قرار می­گیرد.

لازم به ذکر است این کتاب در قالب دوازده فصل تنظیم شده است که از جمله فصول آن می توان به «سکولاریزاسیون»(آلبرت کلر، ترجمه« سید محمدحسین صالحی)، «سکولاریزاسیون»(برایان آر.ویلسون، ترجمه سید محمد حسین صالحی)، «سکولاریسم» ((اریک اس . واتر هاوس، ترجمه :رحمت الله رضایی)، شیوه‌های سکولاریسم(چارلز تیلر، ترجمه : سیدرحیم راستی تبار)، دو آستانة لائیسیته‌سازی(ژان بوبر ،ترجمه : سیدرحیم راستی تبار)، ریشه‌های سکولاریسم عربی(عزام تمیمی ،ترجمه : سیدرحیم راستی تبار)، دین و سکولاریسم، معنا و نحوه ظهور آنها در تاریخ اسلام(سید حسین نصر ،ترجمه : سیدمحمد حسین صالحی) و ... اشاره داشت.

ارسال نظر: