صالحی امیری: ارتقای جایگاه تاریخ شفاهی جزو اولویت‌های دوم سازمان کتابخانه ملی است

کدخبر: 959252

رئیس کتابخانه ملی در نشست خبری افزود: متاسفانه طی سال‌های اخیر فرآیند تاریخ‌سازی علیه انقلاب، شدت گرفته و عده‌ای زخم خورده از انقلاب در آن سوی مرزها به تاریخ‌سازی علیه کشورمان پرداخته و می‌پردازند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، سیدرضا صالحی امیری در نشست خبری رونمایی پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: سازمان کتابخانه ملی برنامه جدیدی را با هشت محور به عنوان تحول در این سازمان در سطح ملی آغاز کرده است.

وی ادامه داد: گسترش روابط بین المللی با کتابخانه های بین المللی جهان یکی از برنامه های تحول سازمان کتابخانه ملی در سطح ملی است؛ همچنین برای جمع آوری نسخ خطی با توجه به آگاه سازی مردم و آشنایی مجموعه ذخایر این سازمان و آشنایی این سازمان با مهمانان خارجی که با تورهای فرهنگی صورت می گیرد.

رئیس سازمان کتابخانه ملی با بیان اینکه توجه جدی به پژوهش های بنیادی در خصوص تدوین دانشنامه ها از دیگر برنامه های این سازمان به شمار می رود، اظهار داشت: درباره تاریخ شفاهی ایران تلاش هایی انجام شده اما آنچنان که باید در سطح ملی اقدامی صورت نگرفته است؛ البته تلاش کردیم جایگاه تاریخ شفاهی را از گروه به پژوهشکده ارتقا دهیم.

صالحی امیری افزود: ارتقای جایگاه تاریخ شفاهی جزو اولویت های دوم سازمان کتابخانه ملی است؛ با این حال در کشورمان گرایش کمی نسبت به مکتوب سازی وجود دارد و گرایش عمده کشور نسبت به تاریخ شفاهی است، تاریخ آیینه است که نسل های بعدی با آن تصویر گذشته را خواهند دید و برای آنها عبرت آموز است.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سال های اخیر فرآیند تاریخ سازی علیه انقلاب اسلامی شدت گرفته و عده ای زخم خورده و ناراضی از انقلاب در آن سوی مرزها به تاریخ سازی علیه کشورمان پرداخته و می پردازند.

رئیس سازمان کتابخانه ملی با بیان اینکه تاریخ شفاهی یک علم است که به عنوان یک رشته علمی در دنیا شناخته شده است، تصریح کرد: ما برنامه ای برای تدوین تاریخ شفاهی در کشور داریم که بتوانیم از نخبگان، فرهیختگان و مدیران کشور مجموعه دانشنامه های تاریخی را تدوین و به نسل آینده معرفی کنیم تا آیندگان نسبت به گذشته خود آگاه شوند.

صالحی امیری در همین زمینه افزود: یکی از کارهای بزرگ در این حوزه ضبط و ثبت تاریخ شفاهی پهلوی دوم است که برای این مجموعه 14 سال وقت صرف شده و با 57 تن از رجال پهلوی مصاحبه شده است و حداقل زمان این مصاحبه ها 3 ساعت و حداکثر آنها 30 ساعت بوده که خوشبختانه چند جلد از این مجموعه به چاپ رسیده که روز سه شنبه 25 آذر در کتابخانه ملی رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی دوم به تدریج به 50 جلد می رسد، اظهار داشت: انگیزه اصلی ما برای پرداختن به این مسئله هم رسالت سازمانی و هم رسالت ملی ما بوده است؛ چرا که ما با موج تاریخ سازی توسط عناصر اصلی رژیم گذشته در کشور مواجه هستیم و آنچه که در شبکه های ضدانقلاب به تاریخ شفاهی ایران می پردازند، در حقیقت تطهیر جنایات پهلوی است.

رئیس سازمان کتابخانه ملی گفت: رژیم پهلوی نیم قرن در کشورمان جنایت کرده است و با همه ارزش های دینی و ملی مان مقابله کرد که نماد این حرکت های ضدارزشی، ضدانسانی و ضداخلاقی برگزاری جشن های 2 هزار و 500 ساله بوده است.

صالحی امیری افزود: معاندان با تاریخ سازی های جعلی می خواهند ذهن جوانمان را از عمل غیراخلاقی و ضدارزشی خود پاک کنند؛ از این رو ما باید تلاش کنیم تا واقعیت های موجود را به نسل جدید و همه افراد معرفی کنیم.

وی اظهار داشت: مردم در دوران پهلوی هزینه ها، خسارات و شکنجه ها را تحمل کردند؛ در حالی که پهلوی با پول های مردم سلطنت خود مقدس نشان می داد.

رئیس سازمان کتابخانه ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایا در مجموعه مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی با فرح پهلوی نیز مصاحبه شده است یا خیر افزود: مقدمات این کار انجام شده بود ولی به نتیجه نرسید؛ چرا که وی خود عامل جنایت بوده و در تمام جنایت های رژیم پهلوی موثر بوده و امروزه باید پاسخگو باشد و به همین دلیل مقدمات مصاحبه با وی انجام شد که به نتیجه نرسید.

صالحی امیری با بیان اینکه علاوه بر مصاحبه های صوتی و تصویری صد هزار برگ سند در پیوست مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی وجود دارد که نشان دهنده واقعیت های آن دوران است، تصریح کرد: البته برخی از افراد در مصاحبه ها با صداقت صحبت نکردند ولی با توجه به اسناد مشخص می شود که کدام فرد در مصاحبه صداقت داشته است.

وی اظهار داشت: صدا و سیما از ابتدای کار مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی با سازمان کتابخانه ملی مشارکت داشته است، البته مدیریت این پروژه بر عهده ما بوده است و مدیریت اجرایی این پروژه بر عهده حسین دهباشی بوده و اعضای هیئت علمی این مهم نیز حسام الدین آشنا، حسن بهشتی پور و حسن دهباشی بودند.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه تمامی ارگان ها باید تاریخ شفاهی خود را آنگونه که هست ثبت و ضبط کنند تا نسل های آینده با ابهام روبه رو نشوند، افزود: در حالی که در مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و مسائلی مانند 15 خرداد با آن روبه رو بوده ایم.

صالحی امیری گفت: بزرگان نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه مقام معظم رهبری سختی ها و شکنجه های بسیاری را تحمل کردند که این مسائل باید به نسل های آینده منتقل شود و آنان بدانند که در گذشته چه اتفاقاتی در کشورمان رخ داده است.

ارسال نظر: