شاعران تهرانی و تالشی، زیر چتر وحدت شعرخوانی کردند

کدخبر: 968321

چهارمین شب شعر ترانگیزان، بعدازظهر پنجشنبه، در میان استقبال خوبِ اهالی تالش در تالار معراج این شهرستان، با حضور شاعران اهل سنت و شیعه و همچنین مسئولان استانی برگزار شد

به گزارش «نسیم»، در آغاز این مراسم شعرخوانی، علی فتح‌الهی فرماندار شهرستان تالش در سخنانی با اشاره به میلاد پیامبر(ص)وحدت را عامل یک‌صدایی دانست و گفت: اگر همه با هم بودیم و توانستیم یک‌صدا باشیم، حرف و تفکرمان یکی باشد، آن وقت صدای دلنشینی از جوامع مسلمان بلند میشود که البته میل به یگانگی هم در فطرت آدمی نهادینه شده است.

وی افزود: کار هرکسی هنرآفرینی نیست. شاعران کاری خدایی انجام می دهند؛ فرماندار شهرستان تالش شعر را یکی از دلنشین‌ترین قالب های ادبی دانست و خاطرنشان کرد: منبع الهام شعر و وحی، هر دو الهی است و دلیل به دل نشستن شعر در میان قالب‌های دیگر ادبی، همین منبع تغذیه آسمانی است.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تالش نیز در ادامه مراسم با اشاره به نقش شاعران در ساخت زبان اظهار داشت: شعر مثل یک جاده جنگلی است، راه رفتن در جنگل، باعث می‌شود راهی ساخته شود، اما نقد ادبی مثل جاده ای آسفالته است. در واقع، ساخت زبان توسط شاعران انجام می‌شود.

وی افزود: اندیشیدن روی یک زبان با صحبت کردن با آن زبان متفاوت است. شما شاعران می‌بینید؛ اما ما بر اساس دیده‌های شماست که می‌اندیشیم. شاعر دنیای جدید می‌آفریند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تالش، در ادامه با خوانش شعری در مدح و منقبت حضرت رسول، سخنان خود را به پایان برد.

آخرین سخنران این مراسم،‌ مهدی قزلی،‌ مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بود که در سخنانی، تالش را سه راهی طبیعت دانست و گفت: در تالش، جنگل، دریا و کوه به هم می‌رسند؛ تالش سه راهی اقوام نیز هست، چرا که در این منطقه، اقوام ترک و تات و گیلک در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به همزیستی مردم تالش در کنار یکدیگر خاطرنشان کرد: مردم این دیار از مذاهب مختلف اسلامی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اما تالش را نمی‌توان سه راهی، یا دو راهی مسلمانی دانست. اینجا تک راهه مسلمانی است. در این منطقه،‌ وحدت را نمی‌توان در ظرف هفته گنجانید، بلکه باید ظرف آن را تاریخ دانست.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در مورد شب‌های شعر ترانگیزان خاطرنشان کرد: برگزاری سلسله جلسات شعر ترانگیزان از چهار ماه پیش آغاز شد و جلسات گذشته این شب شعر، با موضوعات عاشقانه، طنز و عاشورایی برگزار شده بود؛ قرار بود چهارمین شب شعر ترانگیزان در سالروز رحلت پیامبر و در یکی از شهرهای جنوبی کشور برگزار شود؛ اما شرایط به گونه ای شد که این انتظار را داشته باشیم که در شب ولادت پیامبر اکرم و در شهرستان تالش این مراسم رابرگزار کنیم.

قزلی چهارمین شب شعر ترانگیزان را اولین جلسه از این سلسله جلسات دانست که در خارج از تهران برگزار می‌شود و تصریح کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان آمادگی آن را دارد که جلسات شعر ترانگیزان را با همکاری نهادها در شهرهای مختلف کشور برگزار کند.

گفتنی است در این مراسم جواد محقق، حسین اسرافیلی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، غلامرضا طریقی، زهیر توکلی، علیرضا بدیع، علی قربان‌نژاد و حامد شکوری، از تهران و شاعران تالشی، از جمله شیخ محمود انصاری، سید نهضت حسینی نژاد، مسعود شهبازلی،احسان حسینی نسب،ارمغان بهداروند، محمدرضا میرزازاده و سجاد رحمانی به شعرخوانی پرداختند.

ارسال نظر: