رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران: روند صعودی قیمت زعفران با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی آن متوقف شد

کدخبر: 1006969

میری در گفتگو با «نسیم» افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی زعفران به دلیل فعالیت واحدهای زیر پله‌ای بیکار هستند/ ۱۰ سال پیگیری ما از اداره استانداردسازی برای استاندارد کردن زعفران بی‌نتیجه ماند

میری در گفتگو با «نسیم» در رابطه با بازار دو هفته گذشته زعفران بیان داشت: از پایان هفته گذشته روند صعودی قیمت زعفران متوقف شده و حتی قیمت هر کیلو زعفران حدود 150 هزار تومان کاهش داشت.

وی علاوه بر تأکید بر نقش دلالان در افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت زعفران در چند هفته اخیر، به برخی دلایل دیگر که در این موضوع دخیل بودند اشاره کرد و گفت: ما در سال 93، نسبت به سال 92 مقداری کاهش تولید داشتیم اما در مقابل آن صادراتمان کمی افزایش داشت.

وی بیان داشت: کاهش تولید و همچنین افزایش صادرات باعث به هم ریختن تعادل در عرضه و تقاضا و سوءاستفاده دلال‌ها از موقعیت پیش آمده شد.

وی ادامه داد: این وضعیت بازار زعفران داخلی مسلما بر روی صادرات زعفران تأثیرگذار خواهد بود زیرا صادرکننده موظف است که به تعهد خود در رابطه با معامله ای که با واردکننده انجام داده عمل کند، لذا مجبور است که با قیمتی بیشتر از آن چه که زعفران را به فروش می رساند آن را از بازار داخلی تهیه کند.

میری تصریح کرد: دلیل اصلی توقف روند صعودی زعفران نیز این است که سفارشات صادرکنندگان تمام شد، و با وجود این قیمت‌ها نیز درخواست جدیدی صورت نمی‌گیرد. زیرا باید ببینیم که آیا بازار خارجی حاضر است زعفرانی که 30 تا 50 درصد بر روی قیمت آن رفته را از ما خریداری کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران در رابطه با خبر منتشر شده‌ای مبنی بر کشف 3400 بسته زعفران غیرمجاز از بازار به نسیم گفت: مسلما بیش از این مقدار نیز زعفران غیراستاندارد وجود دارد اما ما بیش از ده سال است که از اداره استاندارد و همچنین از معاونت غذا و دارو خواسته‌ایم که اقداماتی جهت استاندارسازی زعفران انجام دهند اما متأسفانه تا به حال این موضوع از سوی آن‌ها پیگیری نشده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که استانداردسازی اجباری نشود این واحدهای زیرپله‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و پاسخ های منفی به ما داده‌اند به همین دلیل بسیاری از واحدهای تولیدی ما به دلیل فعالیت همین واحدهای زیر پله ای بیکار هستند.

ارسال نظر: