رئیس اتحادیه بارفروشان: تولید ۳ برابری سیب زمینی کشاورزان را زمین‌گر کرد!

کدخبر: 1038255

دارایی‌نژاد در گفتگو با «نسیم»: مردم به دلیل رکود، میوه نمی‌خرند، عراق واردات سیب ایرانی را متوقف کرده، امیدواریم پس از اربعین واردات از سر گرفته شود/ میوه برای شب عید از جمله سیب و پرتقال فراوان است

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: بازار میوه بازار بسیار بدی است و رکود شدیدی بر آن حاکم است به طوری که میوه و عرضه آن فراوان اما تقاضا بسیار کم است.

وی ادامه داد: تفاوت قیمت در مغازه‌ها و میدان تره‌بار نیز زیاد است لذا مردم از میوه‌ی مغازه چندان استقبال نمی‌کنند، مدتی قبل نیز پرتقال‌‌های ترش مزه و نارنگی را رنگ آوری کردند و همین باعث بی اعتمادی مردم به خصوص به پرتقال استان مازندران شده البته خوشبختانه الان میوه‌های فصلی خوش رنگ است.

وی در رابطه با تولید سیب درختی بیان داشت: تولید این میوه 3 برابر سال‌ گذشته بوده و همین موضوع تناسب میان تقاضا و عرضه را بر هم ریخته است، در چنین شرایطی وضعیت صادرات نیز چندان مناسب نیست به طوری که سیب از عراق برگشت خورده است، بازار موز هم دچار رکود شده و خرید چندانی صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: به نظر بنده توقف واردات سیب به عراق به دلیل اربعین و پیگیری‌های دولت عراق برای برقراری امنیت کامل است بنابراین امیدواریم که بعد از اربعین موضوع صادرات نیز به روال عادی خود بازگردد. البته به جز عراق به کشورهایی مانند ترکمنستان و روسیه نیز سیب صادر خواهد شد.

دارایی نژاد تصریح کرد: تولید سیب زمینی 3 برابر سال گذشته بوده و همین تولیدکنندگان این محصول را با مشکل مواجه کرده است به طوری که اگر فکری برای مازاد تولید آن نشود محصول روی دست کشاورز خواهد ماند، باید فکری به حال صادرات سیب زمینی شود تا عرضه و تقاضا با هم، همخوانی داشته باشد.

وی افزود: مشکل متناسب نبودن تولید و مصرف باید با تشکیل یک کارگروه حل شود، تا بدانیم که تولید سالانه یک محصول در سال چه میزان باید باشد و از طرفی وزارت جهاد کشاورزی بعد از مشخص کردن میزان مورد نیاز برای تولید باید مقدار لازم برای مصرف داخلی و همچنین میزان صادرات را مشخص کند تا کشاورز برای عرضه محصولش دچار این چنین مشکلاتی نشود.

وی در رابطه با بحث ذخیره میوه عید بیان داشت: میوه برای شب عید از جمله سیب و پرتقال فراوان است بنابراین هیچ گونه نیازی به واردات نداریم، بلکه حتی باید برنامه صادرات جدی تر گرفته شود، در غیر این صورت کشاورزان ضرر زیادی را متحمل می‌‍شوند.

ارسال نظر: