خرید برنج از آمریکا برای وزارت جهاد حاشیه ساز شد

کدخبر: 2004678

ثبت سفارش واردات برنج از آمریکا مربوط به سوم تیرماه امسال بود در حالی که بخشنامه مقام معظم رهبری پنجم آبان ماه امسال ابلاغ شده که مدت زمان خرید تا ابلاغیه ممنوعیت واردات از آمریکا حدود چهار ماه است.

به گزارش « نسیم آنلاین » مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه خرید برنج از آمریکا در تیرماه امسال توسط این شرکت انجام شد، افزود: این واردات به پیش از ابلاغ بخشنامه مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت خرید کالاهای آمریکایی مربوط می شود. علی قنبری،درباره برنج خریداری شده از آمریکا افزود: ثبت سفارش واردات برنج از آمریکا مربوط به سوم تیرماه امسال بود در حالی که بخشنامه مقام معظم رهبری پنجم آبان ماه امسال ابلاغ شده که مدت زمان خرید تا ابلاغیه ممنوعیت واردات از آمریکا حدود چهار ماه است. وی پروسه ثبت سفارش تا واردات برنج از امریکا را طولانی عنوان کرد و اظهارداشت: از زمان خرید کالا تا زمان بازرسی و تایید کیفیت کالا برای کیسه گیری و بارگیری حداقل یک ماه زمان می برد؛ ضمن آنکه ارسال کالا از آمریکا به ایران 3.5 ماه طول می کشد؛ در مجموع به طور میانگین نزدیک به پنج ماه زمان رسیدن محموله به ایران است. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از زمان ابلاغ بخشنامه تحریم کالاهای آمریکایی، تاکنون هیچ نوع محصولی حتی یک کیلوگرم برنج از آمریکا خریداری نشده است. قنبری افزود: موضوع مهم این است که طبق کنوانسیون های بین المللی و سازمان فائو، برنج و کالاهای اساسی کشاورزی که جزء مواد اولیه غذایی است همانند دارو به شمار می رود و در میان کالاهای تحریمی نیست؛ حتی بین کشورهایی که در حال درگیری و جنگ مستقیم هستند نیز در بخش دارو و مواد اولیه غذایی نیز نمی توانند یکدیگر را تحریم کنند. وی اضافه کرد: بنابراین خرید برنج ایران از آمریکا هیچ منع قانونی نداشته است به گونه ای که در بخشنامه تحریم کالاهای آمریکایی، فقط کالاهایی که مبین فرهنگ آمریکایی هستند همچون «کی.اف.سی» و «مک دونالد» ممنوع شده اند و برنج و گندم یک کالای آمریکایی نیست. وی ادامه داد: در دولت های قبلی در زمان اعمال شدیدترین تحریم ها علیه ایران، برنج و گندم از آمریکا خریداری و وارد می شد.

** تاکنون 99 هزارتن برنج وارد شد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ادامه گفت: این شرکت موظف است سالانه 300 هزارتن برنج برای ذخیره سازی کالاهای استراتژیک و جایگزینی با برنج های قبلی تامین و به کشور وارد کند؛ براین اساس تاکنون 176 هزار تن برنج از کشورهای هندوستان، ویتنام، آمریکا، آرژانتین، اروگوئه و پاکستان خریداری شده که تاکنون 99 هزار تن آن به کشور وارد شده است. وی با بیان اینکه 18 میلیون دلار صرف خرید برنج شده است، افزود: از این میزان واردات 30 هزار تن مربوط به برنج آمریکایی است؛ به نظر می رسد طبق ثبت سفارش های قبلی، 30 هزار تن دیگر از این کشور وارد شود که در مجموع واردات برنج از آمریکا به 60 هزار تن برسد. وی گفت: بقیه برنج وارداتی به مرور زمان و طبق برنامه ریزی به کشور وارد خواهد شد. قنبری درباره اینکه چرا برنج از آمریکا خریداری شده است نیز پاسخ داد: برنجی که شرکت بازرگانی دولتی وارد می کند مربوط به حفظ ذخایر استراتژیک است و فقط از آمریکا خریداری نشده، بلکه از دیگر کشورها نیز این محصول خریداری و تامین شده است. وی ادامه داد: طبق اقتصاد مقاومتی، سیاست ما در زمینه کالاهای اساسی تنوع بخشیدن به مبانی خرید و ورود کالاهای اساسی است زیرا اگر یک مبدا و یک کشور خاص را برای خرید کالاهایمان در نظر بگیریم ممکن است در شرایط خاص به مشکل بخوریم و آن کشور کالای خود را به ما نفروشد بنابراین برای اینکه با این مشکلات مواجه نشویم بهتر است محصول های کشاورزی را از کشورهای مختلف تامین کنیم. قنبری با بیان اینکه برنج براساس ذائقه افراد تامین می شود، اضافه کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران برنج را براساس ذائقه مردم از کشورهای مختلف با توجه به مسائل کیفی، قیمت و سلامت کالا تامین و خریداری می کند. سالانه بیش از سه میلیون تن برنج سفید در کشور به مصرف می رسد که دو میلیون تن آن از تولید داخلی، یک میلیون تن از طریق واردات و همچنین 300 هزار تن برنج هر ساله برای ذخیره سازی استراتژیک تامین می شود.

ارسال نظر: