رییس اتحادیه خشکبار مشهد در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

تداوم مشکلاتی بانکی بعد از برجام صادرات پسته را کاهش داد/ قاچاق گردو و بادام کشاورزان را به دردسر انداخته

کدخبر: 2061247

ممقانی گفت: بازار صادرات و بازار مصرف داخلی رونق گذشته را ندارد، و آمار نیز کاهش صادرات را نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن نیز بی رغبتی تجار به صادرات است زیرا همچنان مشکلات بانکی پابرجا بوده و انتقال ارز به داخل کشور مشکل است.

علیرضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه خشکبار مشهد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با وضعیت تولید خشکبار در داخل کشور به خصوص پسته بیان داشت: از آن جهت که منطقه به منطقه شرایط برای تولید متغیر است لذا در برخی مناطق تولید محصول زیاد بوده است و در برخی مناطق خیر.

وی ادامه داد: با این وجود به نظر می‌رسد که امسال وضعیت تولید پسته مطلوب است و به میزان کافی محصول به دست آمده است و خوشبختانه هنوز مقام اول تولید پسته در جهان از آن کشور ما است.

ارزانی تأکید کرد: یک مشکل که امسال وجود داشت این بود که وضعیت سم پاشی مناسب نبوده و آفت زیاد بود، باید جهاد کشاورزی در این رابطه تمهیدات بیشتری را می اندیشید، لذا ممکن است تا حد بسیار کمی بر روی محصول صادراتی تأثیر نامطلوب بگذارد.

وی گفت: البته بازار صادرات و بازار مصرف داخلی رونق گذشته را ندارد، و آمار نیز کاهش صادرات را نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن نیز بی رغبتی تجار به صادرات است زیرا همچنان مشکلات بانکی پابرجا بوده و انتقال ارز به داخل کشور مشکل است.

رییس اتحادیه خشکبار مشهد در رابطه با واردات غیررسمی خشکبار اظهار داشت: گردو و بادام درختی از جمله محصولاتی هستند که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و این گونه واردات صدمه زیادی را به کشاورز خواهد زد زیرا قیمت محصولات قاچاق کم تر خواهد بود لذا با استقبال بیشتری روبه رو می‌شود

وی با بیان این مطلب که دلیل این گونه واردات تقاضای بیش از عرضه است، اضافه کرد: امسال کمبود گردو داریم و پیش بینی ما این است که قاچاق آن افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر: