"۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب با طرح آبخیزداری در کشور تولید شد"

کدخبر: 921151

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: ۲۹ سد زیر سطحی برای تامین آب در مناطق مختلف کشور ایجاد شد

به گزارش «نسیم»، پرویز گرشاسبی افزود: این سدها به ویژه در استانهایی نظیر سمنان و مناطق حاشیه کویر تاثیر بالایی در مهار جریانات زیر سطحی دارد .

وی تبخیر نشدن آبها در این سدها و هزینه کم اجرای آن را از آثار مثبت و ویژگی این سدها برشمرد و گفت: 340 پروژه از این نوع در کشور استعداد یابی شده تا سالانه بین 17 تا 18 پروژه اجرا شود .

وی آبدهی این سدها را به طور میانگین 10 لیتر در ثانیه دانست و گفت: با اجرای پروژه های پایلوت و کسب نتایج آن توسعه اینگونه سدها در برنامه این معاونت قرار گرفته است .

گرشاسبی اجرای 600 تا 700 هزار هکتار عملیات آبخیزداری را از برنامه های این سازمان برشمرد و افزود: افزایش هزینه ها امسال در اجرای این طرح ها تاثیرگذار بوده و مقدار آن را کاهش داده است .

گرشاسبی گفت: هزینه هر هکتار آبخیزداری اکنون با بیش از دو برابر افزایش به قریب هفت میلیون ریال افزایش یافته است .

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، اجرای هر هکتار آبخیزداری را موجب تولید و نفوذ 520 لیتر آب دانست و گفت: با اجرای 27 میلیون هکتار سطوح آبخیزداری در کشور تاکنون بیش از 12 میلیون و 500 هزار مترمکعب آب تولید و به سفره های زیرزمینی هدایت شده است .

ارسال نظر: