ماجرای خسارتی که یک نهاد دولتی به مرغداران وارد کرد

کدخبر: 951331

به گزارش «نسیم» توزیع بی‌محابای ذخایر مرغ در بازار درکنار واردات بی رویه، مرغداران را در ماه‌های اخیر تا مرز ورشکستگی پیش برد/ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی به «نسیم» گفت: قیمت نرمال مرغ بین ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان نیست

گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»- سال 93 سال خوبی برای مرغداران نبود. ذخایر مرغ موجود در بازار و نحوه توزیع آن ها در کنار واردات بی رویه در برخی از بخش های دولتی و خصوصی بلای جان دست اندرکاران حوزه مرغ کشور شد. حجم مرغ وارداتی شرکت پشتیبانی امور دام در نیمه دوم سال گذشته به حدی بود که این شرکت با بیش از 100 هزار تن ذخیره مرغ وارد سال جدید شد. به گزارش نسیم، این حجم ذخیره اجازه خرید مرغ از تولید کنندگان را نمی‌داد و مسئله دیگری که این شرکت را تحت فشار قرار می داد نزدیک شدن به تاریخ انقضای ذخایر سال قبل بود. این مسئله موجب شد که این شرکت در ماههای اخیر بی محابا اقدام به توزیع ذخایر خود در بازار کند.

توزیع مرغ شرکت پشتیبانی امور دام وضعیت مرغداری ها را در شرایط بحرانی قرار داد به شکلی که آن‌ها نه امکان عرضه مرغ به بازار را داشتند و نه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید تولیدات آن ها می کرد. در نهایت قیمت مرغ با افت محسوسی در بازار رو به رو شد و قیمت آن تا حدود 5000 تومان کاهش یافت. در این میان اتفاقی که وضعیت بازار مرغ در دو ماه اخیر را بحرانی تر کرد واردات مرغ توسط برخی قسمت های دولتی و خصوصی از بندر شهید رجایی بود که بازار را از حد اشباع شدن نیز فراتر برد.

در نهایت محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه اتاق بازرگانی شخصا در این خصوص اظهار نظر کرد و گفت:« در حال حاضر قیمت مرغ به شدت کاهش یافته و کمتر از قیمت تمام شده آن است که باعث شده تولیدکنندگان متضرر شوند. در این راستا به دنبال تمهیداتی هستیم تا مرغ با قیمت مناسب عرضه شود . »

به گزارش نسیم، همچنین حسن رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته در مشهد اعلام کرد که قیمت مرغ تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.

شرکت پشتیبانی امور دام نیز برای جبران وضعیت به وجود آمده براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به خرید تضمینی مرغ با قیمت 6500 تا 7000 تومان کرد که باز هم جبران خسارت مرغدارا ن را نمی‌کند.

در همین خصوص محمد یوسفی رئیس اتحادیه تولید کنندگان مرغ گوشتی به «نسیم» گفت: قیمت نرمال مرغ بین 6500 تا 7000 تومان نیست و اگر می خواهیم که تولید کننده ضرر نکند قیمت مرغ باید 7500 تومان باشد.

وی افزود: توزیع بی موقع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین واردات مرغ وضعیتی را به وجود آورده که قیمت جوجه در شرایط فعلی از2000 تومان به 500 تومان کاهش یافته که شرایط را برای پرورش جوجه توسط مرغداران در وضعیت دشورای قرار داده است.

به گزارش نسیم، شواهد موجود نشان می دهد که مشکل اصلی در نابسامانی های موجود شرکت پشتیبانی امور دام است. شرکتی که واگذاری آن به بخش خصوصی با تاخیر چند ساله رو به رو شده است. شرکت سهامی پشتیبانی امور دام که براساس پیشنهاد مشترک سازمان امور اداری و استخدامی کشور و وزارت جهاد سازندگی وقت به منظور ایجاد پیوستگی در وظایف مربوط به امور دام و فراهم کردن بستر استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود برای تنظیم بازار نهاده‌ها و فرآوردهای دامی از سال 76 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت تا سال 89 زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می کرد و طبق اصل 44 قانون اساسی در بخش کشاورزی در 3 ماهه نخست سال 89 در لیست واگذاری های دولت در سازمان خصوصی سازی قرار . اما شهریور ماه همین سال در یک تصمیم ناگهانی به وزارت بازرگانی وقت واگذار شد. بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار می رفت این شرکت برای واگذاری به بخش خصوصی مهیا گردد، اما دولت یازدهم براساس قانون تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی این شرکت بار دیگر به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند. ماجرای نابسامانی های واردات مرغ نخستین نمره منفی برای این شرکت در دوره جدید فعالیت خود زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است. باید دید این شرکت چه زمانی به طور مستقل و زیر نظر بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد.

ارسال نظر: