رئیس اتحادیه زعفران: پارسال با وجود تحریم‌ها، صادرات زعفران ۲۷ درصد رشد داشت

کدخبر: 992269

میری در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: تولید بیش از حد زعفران، بازار عرضه و تقاضا را دچار مشکل می‌کند/ برداشته شدن تحریم‌ها تأثیری بر صادرات زعفران ندارد

غلامرضا میری در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: هر چند که قیمت ارز به دلیل تحولات اخیر پایین آمده است اما به خاطر فعال نبودن بازار ظرف چند روز گذشته، تغییری در بحث قیمت زعفران ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: در کل پیش از این، تحریم‌ها تأثیری بر روی بحث زعفران نداشت زیرا این محصول منحصر به ایران است، به طور مثال ما امسال با وجود تحریم‌ها 27 درصد رشد صاردات داشتیم، دلیل این رشد هم بالا بودن کیفیت زعفران است. بنابراین برداشته شدن تحریم‌ها نیز نمی‌تواند تأثیر چندانی در بازار زعفران ایجاد کند، مگر این‌که قیمت ارز خیلی پایین‌تر بیاید.

رئیس اتحادیه صادرات زعفران در رابطه با کشت بی رویه زعفران متذکر شد: این موضوع مخالفان و موافقانی دارد، اما باید در نظر داشت که در حال حاضر بدون هیچ برنامه ریزی در 22 استان زعفران کشت می‌شود و این در حالی است که برای تولید این مقدار زعفران تولیدی، بازاری در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه داشت: وارد کردن استان‌های دیگر در بحث کشت زعفران کار درستی نیست اما متأسفانه برخی از استانداران وعده داده‌اند که ما برای هر هکتار کاشت زعفران 5 میلیون تومان بلاعوض و در کنارش وام با سود 4درصد به کشاورز می‌دهند.

میری تصریح کرد: این گونه تشویق‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هم اکنون تنها در خراسان بزرگ حدود 300 تن تولید زعفران صورت می‌گیرد و از این مقدار 70 درصد صادرات انجام شده و مابقی نیز صرف بازار داخلی می‌شود اما مقداری نیز بر روی دست کشاورز و تاجر و مغازه دار می‌ماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که طرح جامع زعفران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است راندمان تولید این محصول بالاتر خواهد رفت و از 2/3 کیلوگرم به 8 گرم می‌رسد، از طرفی حدود 500 تن زعفران تنها در استان خراسان تولید خواهد شد بنابراین اگر تولید نیز بیش از حد شود پس از آن دیگر عرضه و تقاضا با همدیگر هم‌خوانی نداشته و بازار دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

ارسال نظر: