معاون وزیر سابق کشاورزی: کلانتری در حال ترویج روحیه "ما نمی‌توانیم" است

کدخبر: 999099

جهانسوز در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: کلانتری در دهه ۶۰، با شعار خودکفایی وزیر شد؛ حالا ضد خودکفایی حرف می‌زند/ واردات محصولات کشاورزی در دوسال اخیر افزایش چشمگیری داشته است

محمدرضا جهانسوز معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» با انتقاد از اظهار نظر اخیر عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور در خصوص مزخرف خواندن خودکفایی در بخش کشاورزی اظهار کرد: آقای کلانتری با شعار خودکفایی از مجلس رای اعتماد گرفت و بنده اظهارات ایشان در سال 68 را در مجلس در این زمینه کاملا به یاد دارم.

کلانتری در حال ترویج روحیه "ما نمی توانیم" است

وی با بیان این مطلب که " اظهارات کلانتری با رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری در تضاد است " خاطرنشان کرد: ایشان در حال ترویج روحیه "ما نمی توانیم" هستند که این بسیار خطرناک و آسیب زننده است زیرا کشور ما در زمینه کشاورزی پتانسیل های فراوانی دارد و صحبت های حذفی و در راستای این که ما نمی توانیم بر خلاف اصول انقلاب است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: داشتن مشکل در زمینه های کشاورزی نباید منجر به رفتارهای حذفی و سلبی شود و صحبت در جهت این که ما نمی توانیم و جمعیت ما باید مهاجرت کند و یا این که ما فقط برای 25 میلیون نفر جمعیت می توانیم غذا تولید کنیم به خشنودی دشمنان می انجامد.

جهانسوز بیان کرد: آقای کلانتری به عنوان کسی که ادعای تخصص در زمینه کشاورزی را دارد باید روی افزایش راندمان تولید کار کند، نه این که آب به آسیاب دشمن بریزد.

وی با اشاره به عقاید کلانتری در دهه 60 تصریح کرد: کلانتری قبل از این که وزیر شود و یا در ابتدای وزارت برای چند محصول ادعای خودکفایی داشتند و حتی برای برخی از محصولات ادعایشان کاملا افراطی هم بود ولی متاسفانه امروز دچار تفریط شده اند.

کلانتری دهه 60 بدون امکانات روی خودکفایی پافشاری می کرد

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از این محصولات که ایشان روی خودکفاییش پافشاری می کرد و امروز تغییر عقیده داده، گندم بود که وی در منطقه ای بدون فراهم بودن امکانات به شکل افراطی صحبت از خودکفایی می کردند اما انگار امروز جور دیگری به قضایا نگاه می کنند.

جهانسوز این گونه اظهار نظرها را به صلاح کلانتری نداست و به «نسیم» توضیح داد: این گونه اظهار نظرها به صلاح کسی که ادعای حمایت از کشاورزان و تخصص در این زمینه را دارد و سیزده سال در این کشور وزیر بوده، نیست.

وی افزود: ایشان باید به کشاورزان اعتماد کند و خودش را با شرایط امروز وفق دهد زیرا ما در کشور دستاوردهای بسیار زیادی در زمینه کشاورزی داریم.

آبیاری تحت فشار در دوره کلانتری شکست خورد

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که " آبیاری تحت فشار در زمان ایشان شکست خورد " به نسیم خاطرنشان کرد: آبیاری تحت فشار بعد از شکست در زمان ایشان، هفت تا هشت سال پیش دوباره از سر گرفته شد و دولت های نهم، دهم و دولت کنونی اساس خود را روی آبیاری تحت فشار گذاشتند و موفق هم بوده اند.

جهانسوز خاطرنشان کرد: عملکرد وزرای بعد از ایشان به مراتب بسیار بهتر از ایشان بوده است، بنابراین آقای کلانتری به جای تفکرات پوسیده قدیمی لازم است کمی خود را به روز کنند.

وی گفت: راه نجات این نیست که بگوییم نمی توانیم خودکفا شویم زیرا با حمایت دولت و اعتقاد به توانمندی های کشاورزان دستیابی به این مقصود دور از دسترس نیست.

کسی منکر کم آبی نیست

این استاد دانشگاه با اشاره به ابعاد علمی موضوع خودکفایی به «نسیم» توضیح داد: از بعد اقلیمی و اکولوژیکی هیچ کس منکر این نیست که کشور ما از مناطق خشک و نیمه خشک دنیاست، میزان بارندگی در کشور ما کم است و ما در کل در زمینه آب و منابع آبی دچار مشکل هستیم.

جهانسوز ظرفیت کشاورزی کشور برای خودکفایی را بالا ارزیابی و تصریح کرد: در حال حاضر میانگین تولید کشاورزان خبره ما با میانگین های ملی کشور بین 2 تا 18 برابر فاصله دارد، این نشان می دهد که میزان تولید ما با بالا بردن راندمان قابل افزایش است.

وی افزود: مطمئنا با استفاده مناسب از منابع و مدیریت درست با همین آب موجود قادریم میزان تولیدات خود را افزایش دهیم.

در آبیاری تحت فشار عقب افتاده ایم

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به عقب ماندگی ها در ایجاد آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی عنوان کرد: طبق گفته مسئولان در کل کشور حدود 8 میلیون هکتار اراضی آبی داریم؛ در حالی که تنها یک هفتم زمین های کشاورزی کشور از آبیاری تحت فشار که بین هفتاد تا 90 درصد راندمان تولید را بالا می برد برخوردار است.

جهانسوز به آمار راندمان تولید محصولات کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر راندمان تولید کشاورزی ما با توجه به مصرف آب حدود 40 درصد است که با کمی همت مسئولان و افزایش 10، 20 درصدی راندمان میزان تولید ما به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت.

کشورهای بیگانه دلشان برای ما نمی سوزد

وی توسعه بخش کشاورزی را پر اهمیت قلمداد کرد و یادآور شد: ما باید بودجه ها، آموزش ها، انرژی و تمرکز خود را در بخش کشاورزی باید افزایش دهیم زیرا راهی جز این نداریم و هیچ کشوری دلش برای نمی سوزد.

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از افزایش میزان واردات در دو سال اخیر تاکید کرد: با توجه به اینکه واردات محصولات کشاورزی در دو سال اخیر بیش از 10 و 8 میلیارد دلار بوده است، و مشکلات زیادی که کشاورزان ما آن دست به گریبان هستند، به جای اینکه بگوییم " نمی توانیم تولید کنیم "، باید تمام توان خود را برای افزایش تولید به کار بگیریم.

جهانسوز علمی شدن کشاورزی را مسئله ای مهم دانست و گفت: ما تعداد زیادی مهندس کشاورزی در کشور داریم، که این ها کارشان این است که آموزش های تکمیلی را وارد عرصه عمل کنند و قطعا اگر یافته های علمی وارد عرصه عمل شوند ما توان تولید بسیار بالایی داریم.

گفتگو از مهدی کاشی پزها

ارسال نظر: