رئیس اتحادیه باغداران: برخی افراد برای واردات گسترده موز به کشور زیاد تلاش می‌کنند

کدخبر: 999822

شادلو در گفتگو با «نسیم» افزود: میزان واردات موز بدون چارچوب و در انحصار افرادی خاص است/ مازاد تولید هندوانه نتیجه الگوی کشت نامناسب است/ واردات موز فضا برای تولیدات داخلی را تنگ کرده

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: بحث واردات موز موضوعی است که ما درمورد آن همیشه موضعی مشخص و ثابت داشته‌ایم، زیرا معتقدیم تا زمانی که این همه تنوع میوه داخلی وجود دارد نیاز نیست که موز را به مقدار زیاد وارد کشور کرد، در حالی که با واردات این میوه همیشه ارز زیادی هم از کشور خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: دلیل برخی از افراد برای واردات زیاد موز، این است که ما خودمان آن را در داخل تولید نمی‌کنیم، در صورتی که این حرف، توجیه مناسبی نیست.

وی گفت: متأسفانه برای میزان واردات موز هم هیچ‌گونه چهارچوبی قرار داده نشده است، لذا در مقایسه با سایر میوه‌ها عملا فضای متفاوتی برای بازار این محصول ایجاد شده است.

شادلو تاکید کرد: در حقیقت فضایی که می‌تواند در اختیار تولیدات داخلی باشد، بسیار راحت در دسترس موز قرار می‌گیرد به طوری که در فرهنگ ما جا افتاده که اگر در مراسمی موز در ظرف میوه وجود نداشته باشد شأن آن مجلس پایین آمده است.

وی با بیان این مطلب که بیشتر و کمتر شدن واردات این میوه همیشه به صلاحدید عده‌‍ای است که واردات موز در انحصارشان است تصریح کرد: موز میوه گرمی است و از این فصل به بعد هم که هوا رو به گرمی می‌رود دیگر نیاز به واردات زیاد آن نیست.

وی در رابطه با سخنان برخی از افراد مبنی بر این که صادرات میوه‌های آب بر، به معنای این است که در شرایط خشکسالی، ما آب را به خارج از کشور می‌‍فرستیم، به نسیم اظهار داشت: وزارت کشاورزی سال گذشته از کشاورزان درخواست کرد تا محصولاتی مانند هندوانه که آب بر هستند کمتر کشت کنند، اما متأسفانه برخی از کشاورزان این درخواست را جدی نگرفتند و کشت کردند.

وی ادامه داد: بالاخره این محصولات کشت شده است، آیا الان صادر نکردن آن‌ها به کشورهای دیگر برای ما آب می‌شود؟ در کل اگر قانون الگوی کشت و موضوع تنظیم بازار درست اجرا شود، کشاورز هم مطمئن می‌شود که اگر فلان محصول را کشت کرد و فلان محصول را کشت نکرد متضرر نمی‌شود. در چنین زمانی روال پایداری ایجاد خواهد شد.

شادلو بیان داشت: تا زمانی که کشاورز به حال خود رها شود و زمانی هم که متضرر شد کسی پاسخگوی زیان او نباشد ایجاد مشکلاتی از جمله تولید زیاد محصول اتفاق خواهد افتاد.

رئیس اتحادیه باغداران در پایان خاطرنشان کرد: الان که هندوانه به کشورهای دیگر صادر می‌شود ما هنوز هم قیمت قابل قبولی از نظر بعد تمام شده و اقتصاد تولیدی آن را نداریم وای به حال این که صادرات را هم متوقف کنیم.

ارسال نظر: