محمد‌صادق کوشکی در گفتگو با نسیم آنلاین:

ظلم به رهبری؛ آیت‌الله خامنه‌ای تضعیف مجلس ششم را هم حرام می‌دانستند / نقد کارشناسی تصمیم سران نظام مخالفت با ولی فقیه نیست

کدخبر: 2340451

اگر فردا یک نهاد قانونی دیگر مانند مجلس شورای اسلامی یا قوه قضائیه براساس اختیارات قانونی قیمت بنزین را به قیمت سابق برگرداند بازهم رهبری از اقدامات این دستگاه ها حمایت می کند. به همین خاطر این مساله شاید مورد سوء استفاده مقامات دولتی هم واقع شد که این بیان رهبری را مساوی رضایت رهبری با گرانی بنزین قلمداد کردند که این ظلم و تهمت به رهبری است

نسیم آنلاین:‌ دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با نسیم آنلاین با اشاره با تایید مصوبه سران قوا توسط مقام معظم رهبری گفت : آنچه اتفاق افتاده است اصلا اتفاق بی سابقه ای نیست. رویه رهبری حضرت امام و رهبر فعلی نظام در طول ۴۰ سال گذشته همین بوده است و واقعیت این است که هیچ جای ابهامی وجود ندارد. نکته اینجاست که ولی فقیه آن دستگاه های قانونی نظام را مادامی که مشروعیت و قانونی بودن خودشان را از دست نداده اند تایید می کنند اما این تایید کردن به معنای درست دانستن عملکرد دستگاه های قانونی کشور نیست.

دکتر کوشکی در ادامه به بیان سیره امام راحل در مواجه با بنی صدر پرداخت و گفت: حضرت امام مادامی که بنی صدر رئیس جمهور قانونی کشور بود بنی صدر را تایید می کردند. حتی وقتی هلیکوپتر بنی صدر دچار سانحه شد ایشان با یک تعبیری به این مضمون که خداوند شما را حفظ کرد از بنی صدر یاد کردند، آن هم در حالی بود که خیانت های بنی صدر برای همه نیروهای مومن و حزب اللهی آشکار بود. در همین راستا ما شاهدیم وقتی مجلس ششم که اکثریت اعضای آن واقعا جبهه گیری شدید در برابر رهبری داشتند و حتی به رهبری نامه نوشتند و ایشان را به نوشیدن جام زهر دعوت کردند با این حال رهبری تضعیف مجلس ششم را حرام دانستند. یا اینکه دولت خاتمی هرچند جهت گیری هایش به‌طور جدی با نگرش های انقلاب اسلامی و نگرش های ولی فقیه تضاد داشت اما رهبری همیشه دولت خاتمی را به عنوان یک نهاد قانونی تایید کردند. و همینطور در مورد دولت حسن روحانی و عملکردهایش این قضیه صادق است. بسیاری از عملکردهای دولت روحانی با دیدگاه های ولی فقیه سازگار نبوده اما رهبری این دولت را تایید و حمایت کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه افزود: رهبری مخالفتشان با برجام کاملا مشهود و واضح بود اما از گروه مذاکره کننده ایرانی در برجام حمایت کرده و آنها را بچه های انقلاب خطاب می کردند. اینها نمونه های متعددی است که وجود دارد که به این معناست که ولی فقیه از دستگاه های قانونی نظام مادام که در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی شان عمل می کنند حمایت می کند. در این مورد اخیر رهبری به صراحت می فرمایند در این خصوص نظری ندارند و بیان می کنند که بعضی از کارشناسان موافقند و بعضی از کارشناسان مخالفند با این تعابیر ایشان مشخص می کنند که خودشان موافق این پدیده نیستند و در مورد این مساله یعنی گرانی بنزین نظری نمی دهند. اگر ایشان نظری داشتند مانند سند ۲۰۳۰ به صراحت می گفتند که من با سند ۲۰۳۰ مخالفم که گفتند، اما اینجا در این مورد خاص ایشان اصرار داشتند که دوبار ذکر کنند که من در این حوزه نظر نمی دهم صاحبنظر نیستم و صاحبنظران بعضی موافقند و بعضی مخالفند. پس این بیان رهبری اصلا به معنای موافقت ایشان با گرانی بنزین نیست، به معنی مخالفت ایشان هم نیست. ایشان در این قضیه ترجیح داده اند که سکوت کنند. که از همینجا متوجه می شویم که اگر کارشناسانی مخالف این مساله باشند خیلی طبیعی می توانند بیان کنند.

دکتر کوشکی با بیان اینکه رهبری هیچگاه راه اظهارنظر کارشناسان را مسدود نمی کنند ادامه دادند : وقتی ایشان می فرمایند بعضی از کارشناسان موافقند و بعضی کارشناسان مخالفند، این یعنی این امر طبیعی است و هرکسی با این مساله مخالف باشد حق طبیعی دارد که مخالفتش را به عنوان کارشناس بیان کند و این حرکت به هیچ عنوان در تضاد با اقدام رهبری نیست. کسانی که بیان می کنند که رهبری حرف آخر را زدند و هیچکس نباید علیه اقدام دولت نظر بدهد، درکشان از مفهوم ولایت فقیه، درک دقیقی نیست و شاید آن سخنان رهبری در خصوص این مساله را هم لازم است چندبار دیگر گوش کنند.

وی در ادامه افزود:‌ اگر رهبری در مورد مساله ای نظر دقیق قطعی داشته باشند به صراحت می گویند. ایشان در مورد برجام به صراحت نظرشان را گفته اند، در مورد سند ۲۰۳۰ به صراحت نظرشان را گفته اند، یا در خصوص بی فایده بودن مذاکره با آمریکا در خصوص ضرورت حمایت از تولید داخل و موارد دیگر. حتی موارد جزئی مانند حمله ای که به سفارت انگلیس انجام شد که ایشان رسما گفتند کار غلطی است. بنابراین رهبری نه با کسی تعارف دارد و نه از کسی می ترسد. در این خصوص ایشان موافقتی یا مخالفتی با مساله گرانی بنزین نداشتند و به هیچ عنوان راه برای ابراز نظر کارشناسان و امثالهم را نبستند.

دکتر محمد صادق کوشکی در پایان گفت: اگر فردا یک نهاد قانونی دیگر مانند مجلس شورای اسلامی یا قوه قضائیه براساس اختیارات قانونی قیمت بنزین را به قیمت سابق برگرداند بازهم رهبری از اقدامات این دستگاه ها حمایت می کند. به همین خاطر این مساله شاید مورد سوء استفاده مقامات دولتی هم واقع شد که این بیان رهبری را مساوی رضایت رهبری با گرانی بنزین قلمداد کردند که این ظلم و تهمت به رهبری است. اگر رهبری موافق این مساله بودند به صراحت بیان می کردند اما ایشان دوبار ابراز می کنند که نظری در این رابطه ندارم. رهبری هیچگاه مخالف یا مانع اقدامات قانونی دستگاه ها نمی شوند مگر اینکه آن حرکت یک زیان بسیار شدیدی داشته باشد.

ارسال نظر: