محمدحسن آصفری:

تفاوتی بین دولت‌های آمریکا وجود ندارد

کدخبر: 2368522
خبرنگار:

در نشستی که به همت جامعه اسلامی مدیران با موضوع FATF  اقتصاد و معیشت مردم برگزار شد، دکتر محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و دکتر ابراهیم کارخانه ای استاد دانشگاه و رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم به ارائه‌ی دیدگاه‌های خود پرداختند.

نسیم‌آنلاین؛ مرصاد نظیری:‌ در نشستی که به همت جامعه اسلامی مدیران با موضوع FATF اقتصاد و معیشت مردم برگزار شد، دکتر محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و دکتر ابراهیم کارخانه ای استاد دانشگاه و رئیس کمیته هسته ای مجلس نهم به ارائه‌ی دیدگاه‌های خود پرداختند.

در ابتدای نشست دکتر کارخانه ای با ذکر تاریخچه ای از رویدادهای منتهی به ارائه لوایح چهارگانه از سوی دولت، اظهار داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند، معاهدات بین المللی خطرساز در اتاق فکر قدرت های بزرگ پخت و پز می شود و بعد کشورهای همسو به آن می پیوندند. یکی از شناخته شده ترین معاهدات بین المللی در کشور ما معاهده "ان پی تی" است. بعد از آنکه کشورهای قدرتمند به بمب اتم دست پیدا کردند این معاهده برای اینکه از دستیابی دیگر کشورها به سلاح هسته ای جلوگیری کنند ایجاد شد. کنترل انرژی هسته ای را در کل دنیا نیز از اهداف ان پی تی است. در سال 1993 این معاهده 25 ساله به پایان رسید و در آن زمان کشورهای بزرگ به این فکر افتادند که نظارت های سخت تری را اعمال بکنند که یکی از این موارد پروتکل الحاقی است. در بند دو ان پی تی خلع سلاح هسته ای مطرح شده اما در واقعیت این معاهدات برای کشورهای غیر همسو مانند جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است و کشورهایی که خود دارای سلاح هسته ای هستند حاضر به پذیرش و اجرای این بندها نیستند.

وی افزود: بحث خروج از ان پی تی هم در واقعیت ظاهری است. "ان پی سی آر" یکی دیگر از معاهدات بین المللی است که در رابطه با رژیم فناوری موشکی است. هدف این معاهده نظارت بر فعالیت های موشکی سایر کشورها است. که علی رغم میل آنها ما توانستیم به فناوری موشکی برسیم. در حوزه های کشاورزی و آب و هوایی هم معاهداتی با هدف توطئه علیه کشورهایی همچون ایران وجود دارد. در معاهده آب و هوایی پاریس با وجود اینکه ایران در شروع راه توسعه صنایع نفتی و پتروشیمی است، دولت متعهد شده است که 4% فعالیت های صنایع شیمیایی و صنایع نفت و گاز خود را کاهش دهد. همچنین تعهد داده شده که در صورت برداشته شدن تحریم ها این عدد به 12 درصد خواهد رسید.این تعهد به معنی عقبگرد در این صنایع است.

کارخانه خاطرنشان کرد: هدف اف ای تی اف در ابتدا مبارزه با پولشویی بود. بعدها مبارزه با تامین مالی تروریسم به آن اضافه شد و در حال حاضر مهم ترین موضوعیت آن همین امر است. سی اف تی بازوی اجرایی اف ای تی اف است، همان طور که آژانس بین المللی انرژی اتمی بازوی اجرایی اف ای تی اف است. معاهده دیگر پالرمو هست که مربوط به جرایم سازماندهی شده می باشد. از 4 لایحه ای که دولت ارائه داده دو تای آن در مجلس و شورای نگهبان تایید شده و دو مورد سی اف تی و پالرمو در مجلس گذشته تصویب شد اما مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و اکنون به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است. طبق قانون در صورتی که در یک سال به موضوعات ارجاع شده به مجمع پاسخ داده نشود نظر شورای نگهبان ملاک قرار خواهد گرفت، که در این موضوع با توجه به نامه های مکرر مقامات دولتی به مقام معظم رهبری، ایشان دستور بررسی مجدد آن را در مجمع تشخیص صادر کردند.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی در خلال رفت و آمدهای بین المللی در کره شمالی 41 شرط را از اف ای تی اف پذیرفت که 39 شرط آن اجرا شده است. انتظار این بود تیم مذاکره کننده در زمانی که دستش پر بود می توانست شرط کند که ایران باید از لیست سیاه اف ای تی اف خارج شود. جالب است که عربستان و اسرائیل که بزرگ ترین تامین کننده مالی تروریست هستند به عنوان ناظران این معاهده قرار دارند و در واقع این بدین معناست که گله را با گرگ سپرده اند.

وی گفت: در سال گذشته که عضو ارشد خزانه داری آمریکا رئیس اف ای تی اف شد علنا از عربستان و اسرائیل تشکر کرد و در مورد ایران اعلام کرد در صورت پذیرفتن دو لایحه مورد مناقشه هم مشخص نیست که تحریم ها علیه ایران برداشته شود. با وجود پذیرش معاهدات از سوی کشور پاکستان، هنوز این کشور از بین کشورهای با ریسک بالا خارج نشده و این تشان می دهد هیچ تضمینی در مورد رفع تحریم ها با پذیرش لوایح وجود ندارد. وزیر امور خارجه هم اعلام کرده که تضمینی برای برداشته شدن تحریم ها با پذیرش لوایح وجود ندارد. کدام کشور عاقل جهان که ادعای استقلال دارد اجازه می دهد که دشمنانش بر اقتصاد وی نظارت داشته باشند؟

این استاد دانشگاه افزود: جمهوری اسلامی ایران با کنوانسیون های پارلمو و سی اف تی تضادها ماهوی دارد و حق شرط هم مورد قبول آنها نیست. زمان در نظر گرفته شده برای خروج از این کنوانسیون نیز یکسال است که در واقع آن یک سال زمان توطئه برای قفل کردن اقتصاد هست.

در ادامه دکتر آصفری با اشاره به عدم اجرای تعهدات برجام به صورت متقابل و اجرای زودهنگام از سوی ایران، گفت: وزیر امور خارجه همواره با صراحت وجود هرگونه پیوست در برجام را رد می کرد اما بعد از تصویب 20 دقیقه ای آن در مجلس موضوع اف ای تی اف مطرح شد. در اف ای تی اف باید تمام سازوکار بودجه ای کشور زیر نظر آنها باشد. برای مثال بودجه دفاعی کشورمان را کشورهای اروپایی و ... باید تایید کنند. این در حالی است که طرف مقابل حاضر نیست اسناد خود را در اختیار دیگران قرار دهد. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که توانمندی ها و اسرار سری خود را در اختیار طرف اسرائیلی و انگلیسی قرار دهیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند که اگر ما به خواسته های آنها تن دهیم مسلما این تحریم ها به بهانه های دیگر بر کشور اعمال خواهد شد. ما دیدیم که در موضوع حمله به عراق به بهانه های واهی به این کشور حمله شد و حتی یک کیلوگرم مواد شیمیایی پیدا نشد. لذا نباید تسلیم فضاسازی های آنها شویم.

در ادامه آصفری خاطرنشان کرد: ما معتقدیم تفاوتی بین دولت های آمریکا وجود ندارد و تنها زمانی که ما اقتصاد کشور را از درون تقویت کنیم و قدرتمند شویم چه بایدن سرکار باشد چه ترامپ آنها مجبور خواهند بود به واسطه این قدرت با ایران وارد تعامل شوند. امروز خط فقر در کشور افزایش پیدا کرده و مردم تحت فشار معیشت قرار دارند. انتظار این است که دولت در این زمینه تلاش کند تا فشار وارد بر من مردم کاهش یابد. متاسفانه اشتباهات فاحشی در زمینه تخصیص ارز و عدم بازگشت آن به کشور صورت گرفته که در شرایط جنگ اقتصادی پذیرفتنی نیست.

وی در پایان از اعضای جامعه اسلامی مدیران خواست در صورتی که برای کمک به بهبود لایحه بودجه پیشنهاداتی دارند ارائه کنند.

ارسال نظر: