تخصص های پزشکی مرتبط با مغز و اعصاب را بشناسید

کدخبر: 2374627

پزشکان مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب هر دو در شاخه عصب شناسی فعالیت داشته و افرادی که در این زمینه تحصیل می کنند با تکیه بر دانش و آگاهی هایی که طی دوره های تحصیلی خود کسب نموده اند قادرند تا به تشخیص ، درمان و یا جراحی مجموعه اختلالات مغز و سیستم های عصبی بپردازند. به طور کلی دو حوزه تخصصی برای درمان بیماری های مغز و اعصاب وجود دارند که این دو حوزه شامل خدمات عصب شناسی و جراحی های مربوط به مغز و اعصاب می شوند. براساس این امر نمی توان پزشک مغز و اعصاب را با جراح مغز اعصاب در یک دسته قرار داد زیرا این دو پزشک رویکردهای درمانی متفاوتی دارند که در ادامه این نوشتار به بررسی این رویکردها خواهیم پرداخت.

متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی)

متخصصص مغز و اعصاب از جمله پزشکان متخصصی است که حوزه فعالیت وی تشخیص ، درمان و کنترل نمودن بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب می باشد. امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه پزشکی صورت پذیرفته اند تمام امکانات لازم برای این دسته از پزشکان فراهم گردیده است تا بتوانند طی آزمایش های مختلفی همچون نوار مغز ، ام آر ای و سی تی اسکن به تشخیص بیماری ها پرداخته و براساس نوع بیماری بهترین درمان را انتخاب کنند. به عبارت ساده تر برای تشریح این موضوع که متخصص مغز و اعصاب چه کسی می باشد می توان گفت این دسته از متخصصین در زمینه بررسی اختلالات رشدی و عصبی ، کنترل نمودن دردها ، اختلالات یادگیری و بیماری های حاد فعالیت داشته و به این طریق می توانند این دسته از بیماری ها را نیز درمان کنند. تمام افرادی که به اختلالات عصبی مبتلا می باشند لازم است در اولین فرصت به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه نموده و درمان های لازم را از این افراد دریافت کنند.

جراح مغز و اعصاب و فلوشیپ های آن

در سال‌های اخیر فلوشیپ‌های مختلفی در تخصص نورولوژی تعریف شده است که متناسب با مشکل موجود و برای یافتن بهترین دکتر مغز و اعصاب و ستون فقرات بهتر است با فلوشیپ‌های تخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات آشنا شویم:

فلوشیپ الکترومیوگرافی و هدایت عصبی محیطی، فلوشیپ درد، فلوشیپ ام اس، فلوشیپ سکته مغزی (Stroke)، فلوشیپ نوروفیزیولوژی، فلوشیپ رادیولوژی مداخله‌ای (اینترونشن)

حال که با متخصص مغز و اعصاب آشنا شدید قصد داریم تا به دامنه فعالیت جراح مغز و اعصاب نیز اشاره ای داشته باشیم تا هرچه بیشتر با این شاخه پزشکی آشنا شوید. براساس نظر کالج جراحان امریکایی یک جراح مغز و اعصاب پزشکی است که با مهارت های بی نظیر خود بیماری مغز های مغز ، سیستم های عصبی و نخاع را با استفاده از جراحی های خاصی درمان می نماید. انتخاب نوع جراحی به نوع بیماری بستگی داشته و توسط خود جراح صورت می پذیرد. از نکات مهمی که لازم است در این راستا بدانید مشاوره هایی است اکثر متخصصین مغز و اعصاب یا پزشکان اورژانسی از دکتر جراح مغز و اعصاب می گیرد زیرا این جراحان براساس آموزش هایی که در دوره های تحصیلی خود دیده اند می توانند بیماری های عصبی را تشخیص داده و آن ها را درمان کنند پزشکان زیادی در حوزه جراحی مغز و اعصاب فعالیت دارند که عبارتند از دکتر عبدالله خان فخرایی تهرانی، دکتر بهرام عطایی، دکتر حمید حبوباتی و دکتر مسیح کوچک زاده را میتوان نام برد.

541

 

در راستای پاسخ به این پرسش که چه زمان باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود لازم است بگوییم این متخصصین در زمینه درمان بیماری های مختلفی همچون سردرد ، اختلالات خواب ، آسیب های مغز و اعصاب ، آسیب های نخاعی ، تورمورهای مغزی ، بیماری های آلزایمر ، فلج های چندگانه ، اختلالات عصب محیطی ، سکته و ... فعالیت دارند. براساس این امر در صورت ابتلا به چنین بیماری هایی جهت تشخیص و درمان آن ها لازم است به متخصصین مغز و اعصاب مراجعه نمود.

بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب و درمان آن

در بخش قبل به طور اجمالی به تعدادی از دلایلی کهش ما را ملزم می سازند تا به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید اشاره نمود. از دیگر بیماری هایی که جهت درمان نیاز به این متخصصین دارند می توان موارد زیر را نام برد.

  • اختلالات حافظه
  • اختلالات تکلم و گفتار
  • اختلالات حفظ تعادل
  • اختلال در راه رفتن
  • وجود ضعف در اندام ها
  • انواع سردردها از جمله سردردهای میگرنی ، عصبی ، خوشه ای و ...
  • بیماری های صرع
  • بیماری های ام اس
  • بیماری آفازی
  • بیماری آتاکسی

زمان مراجعه به جراح مغز و اعصاب

برخی از اختلالات عصبی را تنها با استفاده از روش های جراحی می توان درمان نمود. در چنین شرایطی لازم است به جراح مغز و اعصاب مراجعه نموده و روند درمانی بیماری خود طی کرد. تمام جراحانی که در این زمینه فعالیت دارند آموزش های لازم جهت انجام دادن جراحی های مختلفی را دیده اند و از مهم ترین آسیب هایی که به واسطه این جراحی ها قابل درمان می باشند می توان موارد زیر را نام برد.

  • آسیب های مغزی و نخاعی
  • انسداد عروق
  • مشکلات سیستم های عصبی
  • آسیب های مزمن کمر
  • نقص های مادرزادی
  • آنوریسم
  • تومورهای مغزی و نخاعی

از مهم ترین جراحی هایی نیز که توسط جراح مغز و اعصاب انجام می شوند می توان جراحی های زیر را نام برد که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند.

  • برداشتن تومورهای مغز و نخاع
  • جراحی های مربوط به ستون فقرات
  • جراحی سندرم تونل کارپ

تفاوت های جراح مغز و اعصاب و متخصص مغز و اعصاب

 

541

 

همان گونه که در بخش های قبل نیز بیان نمودیم این دو پزشک رویکردهای درمانی متفاوتی دارند و همین رویکردهای متفاوت موجب شده اند تا تفاوت های قابل توجه ای را میان جراحان مغز و اعصاب و متخصصین مغز و اعصاب شاهد باشیم. هر دو پزشک تخصص های لازم برای تشخیص و نظارت بر سیستم های عصبی بدن را دارند اما متخصص مغز و اعصاب برای درمان جراحی انجام نمی دهد در حالی که تمرکز جراح مغز و اعصاب درمان بیمار به واسطه جراحی است.

آیا می توان از متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب مشاوره آنلاین گرفت ؟

متخصص مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت اختلالات و آسیب‌های سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب نقش دارد. جراح مغز و اعصاب پزشکی است که بیماری‌های مربوط به مغز، نخاع، ستون فقرات و سایر قسمت‌های سیستم عصبی را تشخیص داده و در صورت نیاز با جراحی درمان می‌کند.

بله با توجه به پیشرفت هایی که در این راستا صورت پذیرفته اند امکان دریافت مشاوره های آنلاین از دکتر متخصص مغز و اعصاب و جراحان مغز و اعصاب وجود دارد. جهت این امر سامانه های خاصی روی کار آمده اند که یکی از آن ها سایت دکترتو است که تمام امکانات لازم را جهت دریافت مشاوره و حتی گرفتن نوبت آنلاین از متخصص مغز و اعصاب و جراح مغز و اعصاب را برای شما فراهم نموده اند تا بتوانید در هر زمان و مکانی نوبت خود را ثبت نموده و از چنین خدماتی نهایت لذت را ببرید و اگر بخواهیم تعدادی دکتر از متخصص مغز و اعصاب را نام ببریم میتوان به دکتر سجاد امامی، دکتر کاوه شفیعی، دکتر مهدی فرهودی، دکتر راضیه رضایی، دکتر فهیمه احمدی و دکتر فردوس نظری اشاره کرد.

منبع : https://doctoreto.com/

 

 

ارسال نظر: