بعد از زیارت حرم امام رضا در مشهد، کجا برم؟

کدخبر: 2377060

شهر مشهد یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای مسافران مذهبی به حساب می‌آید. وجود حرم امام رضا در این شهر باعث جذابیت آن شده است. هرساله زائرین زیادی به قصد زیارت این حرم راهی شهر مشهد می‌شوند. در شهر مشهد جاذبه­های گردشگری مختلفی وجود دارد و زائرین این حرم می­توانند بعد از زیارت خود به آنجا مراجعه کنند. اگر شما نیز قصد سفر به شهر مشهد را دارید و می­خواهید بعد از زیارت از دیگر جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی شهر مشهد بازدید کنید، این نوشتار را تا انتها بخوانید تا با این مکان­ها آشنا شوید.

 موزه مردم‌شناسی مشهد

 یکی از بناهای تاریخی شهر مشهد حمام شاه مشهد نام دارد. این حمام در دوران صفویه ساخته‌شده است. نام دیگر آن حمام مهدی قلی بیک است. اکنون تغییر کاربری داده و تبدیل به یک موزه شده است. در موزه مردم‌شناسی مشهد می‌توانید انواعی از اشیای مرتبط با پیرایش و استحمام مانند سننگ پا، شانه چوبی، سرمه‌دان و غیره را مشاهده کنید. برای بازدید از این موزه می‌توانید به ضلع غربی صحن جامع رضوی بروید و در انتهای خیابان شهید اندرزگو ۱۳ این بنا را مشاهده کنید.

 

مسجد گوهرشاد

 اگر با خرید بلیط قطار تهران به مشهد قصد سفر به مشهد و زیارت حرم امام رضا دارید، در کنار آن  بازدید از مسجد گوهرشاد را هم به شما پیشنهاد می‌دهیم. این مسجد یکی از مساجد تاریخی ایران به حساب می‌آید که بر اساس معماری ایرانی و اسلامی ساخته شده است. مسجد گوهرشاد در زمان تیموریان ساخته شد و در آن هنر و معماری این دوران به چشم می‌خورد.

 

 آرامگاه پیر پالان‌دوز

 در بخش شمال شرقی حرم امام رضا می‌توانید مقبره یکی از عرفای سلسله‌ی ذهبی را مشاهده کنید. این مقبره متعلق به شیخ محمد مقتدی کارن دهی مشهور به پیر پالان‌دوز است. بنای این مقبره چهارگوش است و بر روی آن گنبدی زیبا قرار دارد. ایوانی آجری در مقابل این بنا قرار دارد. پیر پالان‌دوز در نیمه‌ی دوم قرن دهم هجری قمری می‌زیست. در کیمیاگری و خطاطی تبحر خاصی داشت. شغل اصلی او پالان‌دوزی بود و به‌همین دلیل به او پیر پالان‌دوز گفته می‌شود.

 

 آرامگاه نادرشاه افشار

 اگر به تاریخ ایران علاقه داشته باشید، حتماً نادرشاه افشار را می‌شناسید. با خرید بلیط قطار مشهد سفرمارکت می‌توانید به مشهد بروید و از مقبره این شاه ایرانی دیدن کنید. آرامگاه نادرشاه افشار در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد. به نادرشاه افشار ناپلئون ایران، اسکندر دوم یا آخرین جهان‌گشای شرق گفته می‌شود. علاوه بر آرامگاه، در این مجموعه موزه نادری نیز وجود دارد. حتماً به این موزه نیز سر بزنید و آثار باقی‌مانده از زمان نادرشاه و دوران حکومت افشاریه را از نزدیک ببینید.

 

 چهار طاقی بازه هوره

 یکی از آثار تاریخی به‌جای مانده از دوران باستان چهار طاقی بازه هوره نام دارد. این بنا قدیمی‌ترین چهارطاقی ایران به حساب می‌آید. قدمت آن به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. طبق یافته‌های باستان‌شناسان کاربرد این بنا در دوران ساسانیان بوده است. اما هنوز درباره این‌که این بنا آتشکده بوده است یا خیر، اتفاق نظری بین متخصصین وجود ندارد. برای بازدید از این چهارطاقی باید به قسمت جنوبی روستای رباط سفید در ۷۰ کیلومتری شهر مشهد بروید.

 

 خانه ملک مشهد

 یکی از خانه‌های قدیمی که می‌توانید بعد از زیارت از حرم امام رضا از آن بازدید کنید، خانه ملک است. این خانه متعلق به فردی ثروتمند بنام حاج حسین ملک بوده است. در اواخر دوران قاجار ساخته‌شده است. در سال ۱۳۷۹ مورد مرمت قرار گرفت. خانه ملک هم‌اکنون متعلق به سازمان میراث فرهنگی است.

 

Picture1

 

 پارک وکیل‌آباد

 حتماً در سفر به شهر مشهد از پارک‌های جذاب آن نظیر پارک وکیل‌آباد دیدن کنید. در این پارک درختان کهنسال و رودخانه‌ای فصلی قرار دارد. وقت گذراندن در فضای سرسبز این پارک، لذت سفر به مشهد را دو چندان می­کند. برای سفر به مشهد علاوه بر خرید بلیط قطار و هواپیمای معمولی ، می‌توانید بلیط هواپیما چارتر هم بخرید. گاهی ممکن است این بلیط ها قیمت به صرفه تری داشته باشند.

 

 بازار رضا

 یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازارهای شهر مشهد بازار رضا نام دارد. این بازار در نزدیکی حرم امام رضا قرار گرفته است. بعد از زیارت از حرم امام رضا، با صرف کمترین زمان ممکن، می‌توانید به وارد این بازار شوید. در این بازار می‌توانید انواعی از سوغاتی‌های مذهبی‌نظیر انگشتر فیروزه، انگشتر عقیق، سجاده، مهر، تسبیح و خوراکی‌هایی نظیر ادویه، زرشک، نبات و زعفران را خریداری کنید. بازار رضا جزء اولین بازارهای سرپوشیده‌ی این شهر به حساب می‌آید و در سال ۱۳۵۵ افتتاح شد. این بازار در ضلع شرقی میدان آب قرار گرفته است.

 

Picture1

سرزمین موج‌های آبی

 یکی از مکان‌های تفریحی هیجان‌انگیز و جذاب شهر مشهد سرزمین موج‌های آبی نام دارد. این مجموعه یک پارک آبی بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به سرسره سواری و آب‌تنی است. هم آقایان، هم بانوان و هم کودکان می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند. در تمام فصول سال امکان استفاده از این پارک آبی وجود دارد.

سرزمین موج‌های آبی مشهد بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید. به غیر از انواع سرسره‌های هیجان‌انگیز و جذاب این پارک آبی، شما می‌توانید از امکانات دیگر این مجموعه نظیر کافی‌شاپ، رستوران و مرکز ماساژ آن استفاده کنید.

برای دسترسی به سرزمین موج‌های آبی مشهد باید به قاسم‌آباد، بزرگ‌راه امام علی، بلوار اندیشه بروید.

به این نکته نیز توجه کنید که سانس آقایان و خانم‌ها به‌طور هم‌زمان اما به‌صورت جداگانه برگزار می­شود.

 

 پارک کوه‌سنگی

اگر دوست دارید کمی از فضای شهری مشهد فاصله بگیرید و در طبیعت اطراف آن به گشت‌وگذار بپردازید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به پارک کوه‌سنگی بروید. در این پارک می‌توانید اوقات خوشی را در کنار خانواده خود سپری کنید. پارک کوه‌سنگی از دوران پهلوی تبدیل به یک مجتمع تفریحی و گردشگری شده است. در این پارک انواعی از باغ‌های مختلف وجود دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. در ادامه نام این باغ‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • باغ آرامگاه
  • باغ فرهنگی
  • باغ طبیعی
  • باغ سنگی
  • باغ پذیرایی
  • باغ تفریحی
  • باغ ورزشی

علاوه‌براین، در این مجموعه تفریحی استخر، جزیره پرندگان، دریاچه مصنوعی و دو شهربازی سرپوشیده نیز وجود دارد. برای صرف غذا نیز می‌توانید به رستوران‌های این مجموعه مراجعه کنید.

 

 طرقبه

 یکی از معروف‌ترین مکان‌های گردشگری و دیدنی شهر مشهد شهر طرقبه نام دارد. در این منطقه ییلاق‌های متعدد و روستاهای مختلفی وجود دارد. آب‌وهوای خوش طرقبه در کنار طبیعت جذاب آن، باعث معروفیت­ آن در میان گردشگران شده است. این شهر در فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری از شهر مشهد قرار دارد. در این شهر می‌توانید انواعی از رستوران‌های مجلل با منوهای متنوع را پیدا کنید. ازجمله این رستوران‌ها می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • رستوران تشریفات
  • رستوران سران
  • رستوران آرتیمان
  • رستوران گنج علی خان
  • فست فود دیدار

 در منطقه گردشگری طرقبه امکانات تفریحی مختلفی وجود دارد. پیست اسکی، پیست اتومبیل‌رانی و زمین سوارکاری از جمله این امکانات است. مجموعه تفریحی چالی دره نیز در این منطقه قرار دارد که در آن انواعی از امکانات تفریحی نظیر آن‌چه که در ادامه می‌بینید، وجود دارد:

  • تله‌کابین
  • تله سیژ
  • زیپ لاین
  • بانجی جامپینگ
  • قایق سواری

 

 

 

ارسال نظر: