تفاوت اینورتر و درایو در چیست؟

کدخبر: 2378041

آشنایی با تفاوت اینورتر و درایو اهمیت بالایی دارد. درایو باعث کنترل دور موتور می شود و اینورتر می تواند جریان برق مستقیم را به جریان متناوب تبدیل کند. در هر صورت ساختار و عملکرد اینورتر با درایو متفاوت است. به همین دلیل هر دستگاه کاربردهای خاص خودش را دارد. در ادامه ضمن معرفی اینورتر و درایو، مزایا و معایب هر دستگاه بررسی می شود.

اینورتر چیست؟

پیش از آشنایی با تفاوت اینورتر و درایو، هر کدام از این دستگاه ها به صورت جداگانه بررسی می شود. به طور کلی اینورتر نقش مبدل را دارد و برعکس یکسو کننده عمل می کند. این دستگاه مبدل جریان برق DC به AC است و با تغییر ولتاژ و فرکانس، دور موتور را تنظیم می کند. بدین ترتیب با تبدیل جریان مستقیم برق به جریان متناوب باعث فراهم شدن ولتاژ و فرکانس مورد نیاز مصرف کننده می شود.

در واقع موتور نیازی ندارد تا در دستگاه هایی که به نوعی در حال حرکت هستند، با حداکثر توان خود کار کند. به همین علت از اینورتر به عنوان یک فناوری هوشمند و پیشرفته استفاده می شود تا با کنترل سرعت موتور، ضمن حفظ کارکرد برقی وسیله در مصرف انرژی صرفه جویی شود. از طرفی با جلوگیری از بروز آسیب های ناشی از اختلالات برق، از تجهیزات مهم محافظت می شود.

جالب است بدانید که در اینورتر برق شهری که دارای ولتاژ ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز است ابتدا به برق DC و سپس دوباره به برق AC تبدیل می شود. بدین ترتیب با تغییر ولتاژ و فرکانس، دور موتور را تنظیم می کند. با وجود تفاوت اینورتر و درایو این دستگاه با نام هایی مثل درایو سرعت قابل تنظیم، درایو سرعت متغیر VFD، کنترل دور موتور، میکرو درایو و... نیز شناخته می شود.

مزایا و معایب اینورتر کدامند؟

اکنون که می دانید اینورتر چیست، مزایا و معایب این دستگاه را بررسی و شما را با تفاوت اینورتر و درایو آشنا می کنیم. اینورتر یا درایو AC باعث کاهش جریان راه اندازی و افزایش دوام و ماندگاری موتور می شود. این دستگاه ضربات مکانیکی را کاهش داده و از قابلیت تغییر سرعت و جهت حرکت موتور برخوردار است. همچنین در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه، نوسانات ولتاژ و... محافظت بالایی دارد و بدون نیاز به قطع و وصل برق اصلی، موتور را خاموش یا روشن می کند. به همین علت بسیار پرفروش است و در بخش های مختلف خانگی، ادارات و صنایع کاربردهای وسیعی دارد.

 استفاده از این دستگاه در افزایش راندمان کاری تجهیزات الکتریکی موثر است. اینورتر در بهینه سازی مصرف انرژی نقش دارد و هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. از طرفی با کاهش فشار وارد شده به قطعات، عمر مفید موتور و دیگر تجهیزات حساس و گران قیمت را افزایش می دهد. در مقابل با وجود کاربرد و ساختار تخصصی که دارد، از قیمت اینورتر بالاست . هر چند با داشتن طول عمر بالا می تواند برای سال های طولانی از تجهیزات الکتریکی مهم محافظت کند.

اینورتر در صورت خرابی می تواند تعمیر هم بشود اما به دلیل پیچیدگی سیستم این دستگاه ممکن است هزینه های زیادی را به شما تحمیل کند. به همین دلیل تنها کسی که تجربه و تخصص کافی داشته باشد می تواند  نقص فنی این دستگاه را برطرف کند.

درایو چیست؟

پیش از آشنایی با تفاوت اینورتر و درایو بهتر است با ویژگی های هر کدام آشنا شوید. به دستگاهی الکترونیکی که به عنوان کنترل کننده سرعت ثابت و متغیر کاربرد گسترده ای در اتوماسیون صنعتی دارد، درایو گفته می شود. این دستگاه سرعت و حرکت ماشین های الکتریکی مثل ربات ها و موتور ها را تغییر داده و خروجی آن ها را کنترل می کند. برای مثال می تواند باعث ایجاد حرکت خطی در یک محرک الکتریکی شود.

این قطعه که به عنوان کنترل کننده الکتریکی هم شناخته می شود، دارای دو نوع AC و DC است. درایو AC برق شهری را به وسیله مبدل به DC تبدیل کرده و سپس از طریق اینورتر آن را از DC به AC معکوس می کند. بدین ترتیب باعث راه اندازی موتورهای AC می شود. در مقابل درایو DC تنها از طریق مدار مبدل مبتنی بر یکسو کننده، منبع AC را به DC تبدیل می کند. بدین ترتیب امکان راه اندازی موتور های DC فراهم می شود.

انواع درایو با داشتن قابلیت های ارتباطی در صنایع خودروسازی، فلزکاری، بسته بندی، مواد غذایی و... به کار می روند. درایو به عنوان یک سیستم کنترل الکترونیکی، ولتاژ و فرکانس مورد نیاز الکتروموتور را فراهم می‌ کند. همچنین با کنترل جریان و سرعت، باعث تنظیم عملکرد الکتروموتور می شود.

مزایا و معایب درایو کدامند؟

پس از بررسی مزایا و معایب این دستگاه، تفاوت اینورتر و درایو را مورد بررسی قرار می دهیم. درایو های AC بسیار کم هزینه هستند و به نگهداری کمتری احتیاج دارند. همچنین در مقایسه با درایوهای DC سبک تر بوده و از سرعت بالایی برخوردار هستند.

در مقابل درایو های DC رابط کاربری آسان و قابلیت اطمینان بالایی دارند. همچنین بسیار کارآمد و مقرون به صرفه بوده و با اپراتور سازگار هستند. از طرفی پیچیده تر بوده و در مقایسه با موتورهای AC نویز کمتری دارند. همچنین با داشتن گشتاور و شتاب بالا، خود راه انداز به حساب می آیند. درایو های AC مجهز به مبدل و اینورتر هستند در حالی که درایو های DC به اینورتر احتیاج ندارد. از طرفی درایو های AC در همه مناطق پرکاربرد هستند و درایو های DC در مناطق کمی استفاده می شوند.

تفاوت اینورتر و درایو در چیست؟

درایو دارای قطعات محرک و اینورتر فاقد این قطعات است. در اینورتر تنها امکان تنظیم ولتاژ و توان خروجی دستگاه فراهم شده است‌. در حالی که درایو صنعتی به کاربر اجازه می دهد مقادیر خروجی دستگاه را به وسیله تغییر ولتاژ، فرکانس و توان ورودی تغییر دهد.

دیگر تفاوت اینورتر و درایو به نقش تبدیل کنندگی آن ها مربوط می شود‌. اینورتر تنها می تواند باعث تبدیل جریان برق از DC به AC شود در حالی که درایو با استفاده از نقش معکوس کنندگی و یکسو کردن جریان برق، دور موتور تجهیزات صنعتی و الکتروموتورها را کنترل می کند. ساختار و عملکرد اینورتر و درایو با هم متفاوت است. از طرفی مقدار توان و ولتاژ خروجی در بخش صنعتی، دیگر تفاوت اینورتر و درایو محسوب می شود.

سخن پایانی 

اکنون که با تفاوت اینورتر و درایو آشنا شدید، با انتخاب فروشگاهی معتبر اصالت کالای خریداری شده را تضمین کنید. فروشگاه برق شهر با داشتن سابقه طولانی، برای خرید انواع درایو و اینورتر مناسب است. این فروشگاه یک تیم حرفه ای و متخصص دارد و در تلاش است تا به مشتریان خود خدمات مشاوره و پشتیبانی گسترده ارائه دهد. از طرفی امکان برخورداری از گارانتی و خدمات پس از فروش محصول را فراهم کرده است.

 

ارسال نظر: