چگونه پیانو را در کمترین زمان یاد بگیریم؟

کدخبر: 2378672

پیانو یکی از سازهای محبوب است که بسیاری از افراد به یادگیری آن علاقه دارند. گاهی اوقات این علاقه تا حدی پیش می‌رود که افراد بعد از خرید این ساز، بسیار هیجان زده هستند و می‌خواهند که هرچه سریع‌تر نواختن با آن را یاد بگیرند. اما این کار تقریباً غیرممکن است و شما برای یادگیری حرفه‌ای پیانو به تمرین و صبوری زیادی نیاز دارید.

البته روش‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید خیلی سریع‌تر در نواختن پیانو حرفه‌ای شوید. در این مطلب نکاتی که می‌توانند به یادگیری سریع‌تر شما کمک کنند را برایتان بازگو خواهیم کرد. پس اگر قصد خرید پیانو دارید یا هم اکنون این ساز را خریداری کرده و قصد دارید نواختن با آن را شروع کنید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

انتخاب استاد حرفه ای

بدون شک اولین و مهمترین چیزی که برای یادگیری پیانو نیاز دارید، یک استاد حرفه ای و خوش اخلاق است. اکثر افراد ترجیح می‌دهند این ساز را به صورت خود آموز یاد بگیرند. با توجه به اینکه این روزها منابع آنلاین و رایگان زیادی مانند یوتیوب در دسترس است، چنین خواسته‌ای چندان هم غیر منطقی به نظر نمی‌رسد اما در این صورت اگر شما اشتباهی داشته باشید، کسی نیست که آن را به شما یادآوری کند. همچنین امکان دارد اکثر سوال‌های شما بی جواب بماند.

بنابراین بهترین کار این است که یک استاد حرفه‌ای و صد البته خوش اخلاق پیدا کنید که از او کمک بگیرید. حتی اگر به استادتان بگویید که قصد دارید سریع‌تر این ساز را یاد بگیرید، ممکن است روند تدریس خود را به شکلی پیش ببرد که شما خیلی زود به نواختن پیانو مسلط شوید.

شروع نت خوانی صحیح

یکی از بهترین و اصولی‌ترین راهکارها برای یادگیری سریع‌تر پیانو، آشنایی با نت‌ها، سرکلیدها و تشخیص ریتم‌ها است. اگر چنین مهارتی نداشته باشید و نتوانید نت‌ها را تشخیص دهید، در یادگیری قطعات جدید بسیار کند خواهید بود. در واقع درک ساختار یک قطعه برای کسی که با نت خوانی صحیح آشنا نیست، گاهی تا چندین هفته هم طول می‌کشد. اما فردی که اصول نت خوانی را یاد گرفته، می‌تواند ظرف مدت چند دقیقه ساختار همان قطعه را درک کند.

تمرین مداوم

Picture1

 

تمرین، تمرین و تمرین! برای یادگیری هر چیزی به تمرین و تکرار مداوم نیاز دارید. اگر می‌خواهید پیانو زدن را در مدت زمان کوتاهی یاد بگیرید، باید بیشتر از دیگران برای تمرین کردن وقت بگذارید. بهتر است زمانی که دوستان یا خانواده در اطرافتان هستند پیانو زدن را تمرین کنید تا به صورت همزمان، ترستان از اجرا در مقابل دیگران هم بریزد.

انتخاب قطعات ساده برای تمرین

تمرینات خود را با قطعات ساده‌تری شروع کنید. این کار باعث می‌شود که شما خیلی سریع به آن قطعه مسلط شوید و از پیشرفت خود انرژی بگیرید. برخی از افراد در همان ابتدای کار به سراغ قطعات سخت و پیچیده می‌روند. این کار خیلی زود آن‌ها را دلسرد می‌کند و ادامه راه را دشوار خواهد کرد.

توجه نکردن به دست ها

یکی از اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، نگاه کردن به دست‌ها در حین نواختن است. از همان ابتدا باید سعی کنید که روی صدا تمرکز کنید و چنین عادت بدی را در خود به وجود نیاورید. پیانیست‌های حرفه‌ای معتقدند که دست‌هایشان حافظه دارد و حتی چشم بسته هم می‌توانند یک قطعه را بنوازند. شما هم باید روی این کار تمرین کرده و اصلا به دست‌هایتان نگاه نکنید.

ساده کردن میزان‌های پیچیده

یک تکنیک جالب دیگر برای افزایش سرعت یادگیری پیانو این است که میزان‌های پیچیده را به چند واحد کوچک بشکنید. با این کار می‌توانید خیلی سریع‌تر، ساختار قطعات را پیدا کرده و آن‌ها را درک کنید.

خواندن ملودی

خوانندگی و نوازندگی هرکدام دو حیطه جدا از هم هستند و شما قرار نیست مجبور به خواندن قطعه‌ای باشید که در حال نواختن آن هستید اما در ابتدای کار، خواندن ملودی همزمان با نواختن آن می‌تواند برایتان مفید بوده و به شما در یادگیری سریع‌تر کمک کند. در واقع با این کار، شما به طور ناخودآگاه توجه بیشتری به جزئیات خواهید داشت.

گوش دادن به قطعات مشهور

بعضی از افراد عقیده دارند که گوش دادن به قطعات مشهور دنیا، باعث می‌شود که هنرجوها از خودشان خلاقیتی نشان ندهند و آثار مشهور دنیا را کپی کنند اما این دیدگاه درستی نیست و گوش دادن به آثار معروف، می‌تواند به یادگیری بهتر پیانو کمک کند. در واقع شما با این کار، تکنیک‌های پیانو زدن را به صورت واقعی درک می‌کنید.

تمرکز بر روی جزئیات

Picture1

برای اینکه پیانو زدن را به شکل اصولی یاد بگیرید، باید به تمام جزئیاتی که برای نواختن یک قطعه مهم است، توجه داشته باشید. شما باید بتوانید آرتیکولاسیون و داینامیک را شناسایی کرده و تشخیص دهید. این کار در مورد قطعاتی که تعداد زیادی از علائم آرتیکولاسیون و داینامیک را دارند، بسیار چالش برانگیز خواهد بود اما اینجاست که فرق شما به عنوان یک پیانیست حرفه‌ای با فردی که فقط بلد است کمی پیانو را به صدا درآورد، مشخص می‌شود.

بنابراین بهتر است که از همان ابتدا به جزئیات توجه داشته باشید تا زمانی که به این کار خو بگیرید و به یک عادت مثبت برایتان تبدیل شود.

نواختن آرام پیانو

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید، این است که در نواختن عجله کنید. سرعت بالا در اجرا، لزوماً به معنای هنر و مهارت نیست و حتی در معروف‌ترین قطعات دنیا هم نیاز است که گاهی اوقات، سرعت نواختن پایین بیاید.

بهتر است نواختن را با سرعت پایین شروع کنید که بتوانید اجرای دقیقی داشته و اشکالات خود را متوجه شوید. به تدریج و وقتی که مطمئن شدید تمام جزئیات یک قطعه را درک کرده‌اید، می‌توانید روی افزایش سرعت خود هم تمرین کنید.

 

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم نکاتی را برای یادگیری پیانو در زمان کمتر به شما عزیزان آموزش دهیم. با رعایت این نکات و تمرین و تکرار مداوم، می‌توانید انگشتان خود را روی کلاویه‌های پیانو به رقص درآورده و از هنرتان لذت ببرید اما برای رسیدن به چنین هدفی، باید صبور باشید و در میانه راه، خسته و ناامید نشوید!

اگر شما هم راهکار دیگری برای تکمیل این مطلب به ذهنتان رسید، خوشحال می‌شویم با ما و دیگر دوستان خود در میان بگذارید.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: