کاشت انبه و روش های کاشت انبه

کدخبر: 2379006

کاشت انبه و روش های کاشت انبه ... انبه جزو میوه های گرمسیری محسوب می شود که در آب و هوای گرم و مرطوب رشد بسیار خوبی دارد. انبه میوه ای لذیذ و بسیار مغذی می باشد که سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی می باشد

کاشت انبه و روش های کاشت انبه

انبه جزو میوه های گرمسیری محسوب می شود که در آب و هوای گرم و مرطوب رشد بسیار خوبی دارد. انبه میوه ای لذیذ و بسیار مغذی می باشد که سرشار از انواع ویتامین ها، مواد معدنی می باشد. طبع مزاجی انبه ای که رسیده می باشد گرم و خشک است، اما انبه نرسیده و اصطلاحا کال، سرد و خشک می باشد. انبه نارس به دلیل مزاج سرد و خشکی که دارا می باشد، برای افراد گرم مزاج مناسب نمی باشد و ممکن است باعث به وجود آمدن بلغم و سودا در بدنشان شود. بهترین شهر ایران برای کشت انبه که اکنون هم زیر کشت این میوه لذیذ هستند، شهر های ساحلی جنوب و شهر های جنوب شرقی همچو هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان و کرمان می باشند. بررخی از شهر های شمالی ایران هم برای کاشت انبه مناسب هستند، از جمله؛ گیلان، گلستان و مازندران. کاشت انبه نیاز به یکسری تجهیزات و ادوات کشاورزی با کیفیت دارد. شما می توانید از طریق سایت بذر اکسین اقدام به خرید آن تجهیزات کشاورزی نمایید. این سایت دارای پشنیبانی و خدمات پس از فروش بسیار خوبی می باشد. کاشت انبه علاوه بر خرید تجهیزات، نیاز به خرید یکسری مواد کشاورزی مثل؛ کود، بذر، سم دارد. این اقلام گفته شده را هم می توانید از سایت مذکور خریداری نمایید.

کاشت انبه

آموزش کاشت هسته انبه

  1. بعد از میل کردن میوه انبه به یک هسته بسیار بزرگ که تقریبا 70 درصد میوه را تشکیل داده است بر می خورید، درون آ« هسته بزرگ یه هسته کوچک وجود دارد که ما باید آن هسته کوچک‌تر را در یک بسترکشت مناسب بکاریم. در ادامه با ارائه روش کاشت انبه شمارا در این باره راهنمایی خواهیم کرد.

  2. هسته کوچک را که جدا کردید باید آن را به مدت 3 هفته در آب قرار دهید تا شروع به جوانه‌زنی نماید. برای انجام این کار، هسته را در یک ظرف شیشه ای تمیز و مناسب قرار دهید و آن را با آبی که دارای املاح مضر نمی باشد پر نمایید. و در آخر ظرف شیشه ای را در یک مکان گرم و روشن قرار دهید.

    بعد از آنکه آن هسته شروع به جوانه زدن کرد، هسته را در گلدانی حاوی خاک مناسب می باشد قرار دهید.

  3. بعد از انجام کار های گفته شده، آن را در مکانی که دارای آفتابگیر مناسب است قرار دهید. انبه به نور خورشید زیادی نیاز دارد. بسترکشت انبه را حتما باید مرطوب نگه دارید زیرا این میوه به آبیاری منظمی نیاز دارد. در فصلی که در حال رشد می باشد، درخت را باید هر 2 الی 3 روز یک بار آبیاری نمایید اما می باست در فصل زمستان، آبیاری را کمی کاهش دهید.

 

 

شرایط نگهداری از گیاه انبه

  1. آبیاری : اولین و مهمترین نیاز هرگیاه از جمله انبه آبیاری می باشد.

  2. کوددهی : انبه به کوددهی هم نیاز دارد. بعد از کاشت انبه و هنگامی که در حال رشد می‌باشد، درخت را باید هر 3 ماه یک بار با کود شیمیایی یا سایر عناصر تقویتی کوددهی نمایید.

  3. هرس : بهترین زمان برای هرس درخت انبه، فصل زمستان و بعد از چیدن میوه می باشد. در زمستان، درخت در حال استراحت می باشد و هرس نمودن آن آسیبی به درخت وارد نمی کند. هرس درخت انبه بعد از کاشت

  4. آفات و بیماری ها : انبه ممکن است به برخی از آفات و بیماری ها مانند شته، کنه، کرم سیب، پوسیدگی ریشه، لکه برگی و سوختگی برگ مبتلا شود. برای کنترل آفات و بیماری های درخت انبه، باید از سموم و آفت کش های مناسب استفاده کنید.

روش کاشت انبه در گلدان

روش کاشت انبه در گلدان

صرفه جویی در فضا یکی از مزایای کاشت انبه در گلدان می باشد، درختان انبه می توانند ارتفاع زیادی را کسب نمایند به مرور زمان، اما اگر در گلدان کاشته شوند، رشد آنها محدود می شود. این امر باعث می شود که بتوانید درخت انبه را در هر مکانی با فضای محدود، مانند بالکن یا تراس، مورد پرورش قرار دهید. قابلیت کنترل شرایط محیطی در کاشت انبه در گلدان ای است که، می توانید شرایط محیطی مانند نور، آبیاری و کوددهی را به طور کامل تحت کنترل خود داشته باشید. این امر باعث می شود که درخت شما سالم تر و مقاوم تر رشد کند و به ثمر برسد. امکان برداشت میوه به مراتب راحت تر می باشد. با مراقبت و نگهداری مناسب، درخت انبه شما می تواند پس از 5 تا 7 سال که زمان زیادی نمی باشد، به بار بنشیند. این امر به شما این امکان را می دهد که از میوه خوشمزه ای به اسم انبه لذت ببرید.

 

 

چند نکته مهم درباره کاشت انبه

نکته کلیدی

توضیحات تکمیلی

محل کاشت

انبه را در مکانی با آفتاب کامل و خاک حاصلخیز بکارید.

نور

انبه به نور خورشید زیادی زیادی نیازمند می باشد. گلدان را در مکانی قرار دهید که حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید دریافت کند.

آبیاری

انبه به آبیاری منظم نیاز دارد. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید، اما اجازه ندهید که گلدان آب را در خود نگه دارد.

 

بهترین روش کاشت انبه چیست؟

آیا کاشت بذر انبه خوب است یا کاشت نهال انبه؟ در ادامه درباره هر یک از موارد توضیح داده ایم.

نهال انبه

نهال انبه یک گیاه آماده کاشت است که از یک درخت انبه بالغ پیوند خورده است. نهال انبه نسبت به بذر انبه مزایای بسیاری دارد :

  • سرعت رشد : نهال انبه به سرعت رشد می کند و می تواند در عرض چند سال به بار بنشیند.

  • مقاومت : نهال انبه نسبت به بذر انبه مقاوم تر است و در برابر آفات و بیماری ها کمتر آسیب می بیند.

بذر انبه

بذر انبه یک روش ارزان و آسان برای کاشت انبه است. بذر انبه نسبت به نهال انبه معایبی نیز دارد :

  • زمان طولانی تا رسیدن به میوه : درختان انبه حاصل از کاشت بذر انبه معمولاً پس از 5 تا 7 سال به بار می نشینند.

  • احتمال کمتر موفقیت در رشد : احتمال موفقیت رشد در کاشت بذر انبه کمتر از کاشت نهال انبه است.

 

روش کاشت هسته انبه

 

.امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد

 

ارسال نظر: