آیا پایه سنوات در اضافه کاری محاسبه می‌شود؟

کدخبر: 2379163

بسیاری از کارگران و کارمندان در خصوص پایه سنوات و تفاوت آن با حق سنوات ابهاماتی دارند. همچنین بسیاری نمی‌دانند که آیا پایه سنوات در اضافه کاری تاثیرگذار هست یا خیر؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، دعوت می‌کنیم که این مقاله را مطالعه بفرمایید:

پایه سنوات چیست؟

پایه سنواتی یا پایه سنوات در واقع بخش حمایتی پایه حقوق است که برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ شده است. این بخش از حقوق، در واقع قسمتی از حقوق پایه است که معمولا با حداقل دستمزد جمع و به کارگر پرداخت می‌گردد. «پایه سنوات» یکی از مزایای جانبی دستمزد است و با اینکه هر سال تغییر می‌کند اما مطابق با آن دستمزد کارکنان زیاد نمی‌شود.

این مبلغ از طرف شورای عالی کار و به‌عنوان جبران کمبود حقوق به کارگران با حداقل دستمزد داده می‌شود زیرا از زمان‌های گذشته تاکنون بحث حقوق و دستمزد کارگران همواره داغ بوده و همیشه افرادی نگران این مسئله بودند. بر طبق این قانون کارگران رسمی و یا غیررسمی که قرارداد رسمی دارند یا ندارد مشمول قانون پایه سنوات می‌شوند. نکته مهم در خصوص پرداخت پایه سنوات این است که این مبلغ مختص کارگاه‌هایی است که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند.

طرح طبقه‌بندی مشاغل چیست؟

طرح طبقه‌بندی مشاغل یکی از قوانین کار است. این طرح، تسهیلاتی را برای تمامی نیروهای کار در اختیار می‌گذارد که بر اساس آن هر شغل محدوده وظایف مشخصی دارد. همچنین فرد شاغل در هر جایگاه، حقوقی متناسب با فعالیتی که انجام می‌دهد دریافت می‌کند. اجرای این طرح برای همه کسب‌وکارها اجباری است. این طبقه‌بندی بر اساس عواملی مانند تخصص، مهارت‌ها، اهمیت، وظایف و… انجام می‌گیرد. طرح طبقه‌بندی مشاغل که مدتی است در سیستم قانون کار مشخص شده است، شامل تمام جزئیات یک جایگاه شغلی، از جمله میزان تحصیلات مورد نیاز، مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌ها، حوزه کاری، انتظاراتی که از فرد شاغل در آن جایگاه می‌رود.  بر طبق آنچه که در قانون کار آمده است، ۲ دسته از کسب‌ و کارها ملزم به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند:

۱- کارگاه‌هایی که دارای بیش از ۵۰ کارگر هستند.

۲- شرکت‌های خدماتی، اعم از پیمانکاری و تأمین نیروی انسانی که طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی هستند.

بنابراین، قانون طبقه‌بندی مشاغل شامل کسانی می‌شود که در کارگاه‌هایی با حداقل ۵۰ کارگر و یا در شرکت‌های طرف قرارداد ادارات اجرایی مشغول به کار هستند. کارفرماها موظف هستند طرح طبقه‌بندی مشاغل را پیاده‌سازی کرده و آن را برای تمامی کارکنان خود اعمال کنند.

پایه سنوات برای کارگاه‌های بدون طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند بر اساس فرمول مشخص‌شده در بخشنامه دستمزد وزارت کار، پایه سنواتی برای آن‌ها واریز می‌گردد؛ اما آن دسته از کارگاه‌هایی که فاقد طرح طبقه بندی مشاغل هستند، به‌شرط آن‌که نیروی کار دارای سابقه یک‌ساله در آن کارگاه باشند (دائم و موقت) مشمول حق سنوات می‌شوند. باید توجه داشت حق سنوات و یا مزایای پایان کار به ازای هر سال کارکرد معادل یک ماه حقوق است که در پایان کار و یا زمان قطع همکاری به کارگران پرداخت می‌شود.

تاثیر پایه سنوات در اضافه کاری

در خصوص تاثیر پایه سنوات در اضافه‌کاری باید گفت مبلغ پایه سنواتی در اضافه کاری لحاظ نشده و این مبلغ به صورت مستقل حساب می شود. با توجه به توضیحاتی که پیشتر ذکر شد، پایه سنوات مبلغی است که مستقلا به کارگر و کارمند تحت شرایط مطرح شده پرداخت می‌شود.

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات

پایه سنوات تعریفی متفاوت از سنوات دارد ولی معمولا بسیاری این دو را باهم اشتباه می‌‌گیرند. پایه سنوات بخش حمایتی پایه حقوق نامیده می‌‌شود که معمولا برای جبران حداقل دستمزد، توسط شورای عالی کار، تصویب و ابلاغ می‌‌شود. از ابتدای سال ۹۲ در بخشنامه‌های شورای عالی کار مصوب شد که می‌بایست حداقل پایه سنوات مقرر برای کلیه کارگران و کارمندان با قراردادهای دائم و موقت در کلیه کارگاه‌ها، به افرادی که حداقل یک‌سال سابقه کار دارند، روزانه محاسبه شود. در ماده ۲۴ قانون کار، به سنوات پرداخته شده است. بر این اساس کارفرما مکلف است به ازای هرسال خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق، به عنوان مزایای پایان کار پرداخت کند. حق سنوات به کارگرانی که حتی یک روز در کارگاه مشغول به کار بوده‌‌اند، معادل میزان کارکردشان، تعلق می‌‌گیرد.

پایه سنوات تجمیعی چیست؟

پایه سنوات تجمیعی اصطلاحی است که مدیران مالی و حسابداران سازمان‌ها و شرکت‌ها آن را در نظر می‌گیرند. منظور از پایه سنوات تجمیعی سوابق سال‌های قبلی کارگران است که به طور معمول حذف نمی‌شوند و به میزانی که مزد هر سال کارگر اضافه می‌شود، سوابق نیز اضافه‌ شده و با سوابق سال جاری جمع می‌شوند. تجمیع سوابق سال‌های قبلی با یکدیگر برای کارگری که بیشتر از ۲ سال سابقه کار داشته باشد، سوابق تجمیعی نامیده می‌شود.

درج سوابق تجمیعی کارگران، در قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما الزامی نیست.

پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

نکته مهمی که باید درباره پایه سنوات دانست این است که این مبلغ به کارگرانی تعلق می‌گیرد که بیشتر از یک سال در یک شرکت یا سازمان مشغول به کار هستند. یعنی حدودا از اوایل سال دوم پایه سنوات به کارگران تعلق می گیرد و علاوه بر حقوق ماهیانه برای آن‌ها محاسبه خواهد شد. اگر چه که پایه سنوات ممکن است به کارگران فصلی نیز تعلق بگیرد و همراه با حقوقشان پرداخت شود.

زمان پرداخت پایه سنوات

برخی مواقع در خصوص پایه سنوات اعلام می‌شود که کارفرما می‌تواند پایه سنوات را هر ماه، یا در برخی موارد در پایان قرارداد یا در پایان سال پرداخت کند، این روش اشتباه است، پایه سنوات می‌بایست هر ماه توسط کارفرما به پایه حقوق اضافه و پرداخت شود چون که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه می باشد.

پایه سنوات برای کارکنان غیر رسمی

پیش از سال ۹۲ این تردید وجود داشت که پایه سنوات فقط به قراردادهای رسمی تعلق می‌گیرد و یا قراردادهای غیررسمی نیز حقی از پایه سنوات دارند؟ طی بخشنامه‌ای که در سال ۹۲ توسط وزارت کار به کارگاه‌ها و کارخانه‌ها فرستاده شد کارفرمایان نباید تفاوتی بین این دو گروه قائل شوند و پایه سنوات به هر دو گروه تعلق می‌گیرد.

نکات مهم درباره پایه سنوات

  • دانشجویان و دانش آموزانی که مشاغل تابستانی دارند شامل پایه سنوات نمی‌شوند.

  • مدیران و روسای برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها ممکن است در بین سال عوض شده و شخص جدیدی جایگزین شود. سوال بسیاری از کارکنان این است که این مساله آیا روی پرداختی پایه سنوات تاثیری می‌گذارد؟ باید گفت تعویض مدیر یا کارفرما ربطی به سنوات ندارد.

  • کارگرانی که سابقه کار کمتر از یکسال دارند نیز با توجه به میزان کارکرد‌شان سنوات تعلق می‌گیرد و برای محاسبه این میزان سنوات باید به تبصره‌هایی که در این زمینه وجود دارند مراجعه کنند.

  • اگر سال ۱۴۰۰ چهارمین سال کار یک کارمند یا کارگر باشد علاوه بر پایه سنوات سال جاری مبلغ سال‌های دیگر نیز به حساب وی به صورت تصاعدی منظور می‌شود.

  • پایه سنوات مشمول بیمه و مالیات می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله در خصوص پایه سنوات و تفاوت آن با حق سنوات نکاتی ذکر شد. همچنین در خصوص تاثیر پایه سنوات در اضافه کاری و همچنین نحوه پرداخت آن نیز مطالبی عنوان شد. پیشنهاد ما این است که برای مطالعه مقالات بیشتر در خصوص محاسبه سنوات، حقوق، عیدی و… به صفحه در سایت حسابو مراجعه کنید یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تلفن:52182 - 021

سایت:https://hesabo.com

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، مجتمع افق، پلاک ۲۳۱۳، طبقه اول

 

ارسال نظر: