عباسی، عضو شورای شهر تهران:

جلوی تصمیماتی که پایه عالمانه ندارند را خواهیم گرفت

کدخبر: 2379645
خبرنگار:

عباسی، عضو شورای شهر تهران معتقد است آنهایی که در جامعه تلاشی برای حل تضادها ندارند و برعکس آنها را روبه‌روی هم قرار می‌دهند یا نادان هستند یا می‌خواهند تعمداً از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کنند

نسیم‌آنلاین: دیروز نشستی با موضوع باغات تهران به همت سیتی‌گپ در دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست دکتر مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این نشست به ارائه بحث پرداخت.

عباسی با تأکید بر ملاک عمل بودن مواضع و اظهارات رسمی مقامات شهرداری پیرامون باغ گیاه‌شناسی، پارک قیطریه و بوستان لاله، عنوان کرد: «افراد زیادی در شهرداری، ممکن است موضع‌گیری داشته باشند اما برای ما مواضع و سخنان رسمی ملاک عمل است. ما نمی‌توانیم از خواسته‌های شخصی افراد و آرزوهای آنان برای خودمان فرضیه بسازیم و بریم برای آنها پاسخ درست کنیم.»

او در خصوص اتفاقات پارک قیطریه گفت: «قرار بود در پارک قیطریه، ساختمانی به مساحت 800 متر مربع احداث بشود. گود عمیقی هم داشت، چون حاوی طبقات منفی بود و به لحاظ تخصصی و فنی توجیه نداشت. در مصاحبه‌ای که پیش از این داشتم، به صراحت گفته بودم که فارغ از کاربری ساختمان، پروژه در حال بررسی است و اگر تصمیم به اجرا بشود در یک یا نهایتاً یک و نیم طبقه با مساحت 200 متر مربع ساخته می‌شود که آن هم نیازمند بررسی است.»

عباسی همچنین در مورد رویکرد تصمیم‌گیری شورا بیان کرد: «مسائل شهر، فارغ از علاقه‌ای که بعضی‌ها برای دوقطبی‌سازی و ایجاد تضادها دارند از منظر ما یک موضوع تخصصی است. آن جایی که برای مسئله‌ای پاسخی پیدا نکنیم، مطمئناً اجازه‌ای برای انجام کاری نخواهیم داد.»

وی در رابطه با حواشی پیرامون بوستان لاله نیز عنوان کرد: «خیال‌تان را هم از بابت پارک لاله راحت کنم. به صراحت به شهرداری گفته شد و جلوی کار را گرفتیم. توافق شد که آنجا کاری انجام نشود. اما آیا ماجرا همین‌جا تمام می‌شود؟ نه! ما کنترل و نظارت داریم. ممکن است لج‌بازی‌هایی صورت بگیرد اما باید مراقبت کنیم.»

مهدی عباسی همچنین در خصوص کنش‌گری صورت‌گرفته در زمینه باغات تهران، اذعان داشت: «من این نوع کنش‌گری را کنش‌گری مطلوبی می‌بینم. این را هم در نظر داشته باشید که ما ممکن است مسائل‌مان را رسانه‌ای نکنیم. مثلاً خیلی از جلساتی که بنده داشتم را کسی اطلاع نداشت. دلیلش هم این بود که چون نتیجه برای ما مهم بود، باید کارها را در یک مسیر عقلانی جلو می‌بردیم.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص افرادی که به تضادها ضریب می‌دهند نیز افزود: «آنهایی که در جامعه تلاشی برای حل تضادها ندارند و برعکس آنها را روبه‌روی هم قرار می‌دهند یا نادان هستند یا می‌خواهند تعمداً از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کنند.»

او ادامه داد: «من به شما می‌گویم که هیچ سرانه‌ای با دیگری در تضاد نیست و خیلی بی‌هنری لازم است که این‌ها را در برابر هم قرار دهید. یعنی سرانه فضای سبز در سرانه مذهبی نیست. این نوع جهت‌گیری شماست که این کاربری‌ها را رو در روی هم می‌گذارد. خیلی راحت می‌شد کمک کرد که سرانه مذهبی تهران اضافه شود بدون اینکه این تعارضات شکل بگیرند.»

وی درباره مطالعات نیازسنجی احداث مساجد اضافه کرد: «مطالعات مساجد ایجاد شده و مشخص است که در کجا مسجد کم دارد. مثلاً منطقه 21 و 22 واقعاً فاقد مسجد است. مقید هستیم که این سرانه‌ها نظیر کاربری آموزشی را در منطقه‌ای مثل منطقه 22 بالا ببریم. یعنی می‌شود با پتانسیل‌هایی که در شهرداری و خیرین وجود دارد، به عنوان مثال، مشکل مدارسی که نیاز به بازسازی و بهبود دارند را حل کنیم. حالا در همین مورد، فرض کنید ما بگوییم امروز این درمانگاه شما را می‌خواهیم خراب کنیم و مدرسه بسازیم. عده‌ای می‌گویند چرا می‌خواهید چنین کاری بکنید؟ اگر خیلی هنرمندی هستید، درمانگاه سر جای خود، مدرسه را هم برای ما بساز. خب، آیا اینها با مدرسه مخالف هستند؟ خیر. این می‌شود مدیریت شهری! اصلاً مدیران برای حل همین مسائل وجود دارند.»

عباسی در مورد اشتباهات مدیران شهری نیز شرح داد: «شما اشتباه می‌کنید و این اشتباه شکاف ایجاد می‌کند، عمیق می‌شود و در جامعه گسل‌های اجتماعی ایجاد می‌کند. نتیجه این می‌شود که بدون اینکه افراد بدانند، طرف‎‌دار این طرف یا آن طرف می‌شوند. شاید اشتباه شما میلی‌متری بوده اما در انتها زاویه‌ای پیدا کرده که شکافی عمیق را به وجود آورده است.»

وی افزود: «قطعاً در شورا و کمیسیون، جلوی تصمیماتی که پایه عالمانه ندارند، تخصصی و خردمندانه نیستند را خواهیم گرفت.»

مهدی عباسی درباره نوع نگرش مدیران شهری نیز گفت: «یادمان باشد که رفتار افراد، تحت تأثیر نگرش آنهاست. برخی‌ها نگرشی که شما به محیط زیست و فضای سبز دارید را ندارند. پس ابتدا باید نگرش این افراد را درست کنید. در شورا متوجه شدم که برخی از آنها می‌خواهند به من ثابت کنند که تو داری به مردم ظلم می‌کنی و اگر قرار باشد یک نفر ته جهنم برود، آن یک نفر تویی! چرا؟ چون سخت‌گیری می‌کنی و جلوی پرونده‌های باغات و حفاظت از آنها را می‌گیری. این چه سبک رفتاری است؟ باید تلاش کرد که این افراد آگاه شوند.»

او ادامه داد: «خواهش من از شما نخبگان و صاحبان رسانه، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی است.»

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر پایتخت در انتها اذعان داشت: «ما باید برای آینده برنامه داشته باشیم. پرونده جریانات، گروه‌ها، شبکه‎های اجتماعی و مطالبه‌گرانی که برنامه‌ای برای آینده ندارند، به زودی بسته خواهد شد چرا که حرف‌شان یک جا تمام می‌شود. پس باید برنامه ارائه دهیم و با ذی‌نفعان آن قدر تعامل کنیم و رفت و برگشت انجام دهیم که مطمئن شویم تصمیمات‌مان کم عارضه هستند.»

ارسال نظر: