شکایت علیه ساخت هتل در حریم اصلی گسل و در تراز بالای ۱۸۰۰ متر در شمال تهران

کدخبر: 2379883

جمعی از فعالان حوزه شهری و اساتید دانشگاه نسبت به مجوز کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران به ساخت پروژه‌ای در ولنجک به دیوان عدالت اداری شکایت کردند

نسیم‌آنلاین: یکشنبه مورخ ششم خرداد ماه، نشست خبری در خصوص پرونده موسوم به هتل ولنجک در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. اخیراً تعدادی از اساتید دانشگاه و فعالین حقوق حوزه شهری نسبت به مجوز کمیسیون ماده 5 در مورد این پروژه، شکایتی را در دیوان عدالت اداری به ثبت رساندند. تعدادی از این کارشناسان با حضور در این نشست به ارائه ابعاد مختلف این موضوع و شرح برخی نکات روند دادگاه پرداختند.

در ابتدای نشست، دکتر مرتضی جابری مقدم، استاد دانشگاه تهران، با تأکید به این موضوع که هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند، گفت: «اگر به پرسش "آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند یا نه" دقت کنیم، راجع به تک تک بندهای پرونده امروز، تکلیف‌مان روشن می‌شود! یعنی این پرونده‌ای که درخواست شده، مجوزی که داده شده و... مصداق قانون‌گریزی هست یا نیست؟» استاد دانشگاه تهران در خصوص اتفاق بزرگی که در دادگاه دیوان عدالت اداری رخ داده نیز گفت: «برای اولین بار دیوان اجازه داد که خواهان و خواسته پرونده یعنی ما و مدیران شهرداری تهران در روند بررسی شکایت حضور داشته باشیم. این اتفاق بسیار مبارکی است برای پررنگ‌تر شدن نقش نظارت مردم بر تصمیمات نظام برنامه‌ریزی کشور.»

جابری مقدم

در ادامه، دکتر صادق کاشانی با اشاره به خاص بودن این پرونده گفت: «این پرونده، یک مورد ویژه است. بحث گسل دارد، در کمیته فنی، برای ساختمان 30 طبقه تشکیل پرونده نداده، حد نصاب امضا در کمیسیون ماده 5 را ندارد(3 امضای موافق؛ در حالی که دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری رأی صریحاً مخالف را داشته است!) و تراز ارتفاعی آن بالای 1800 متر است در حالی که ارتفاع ساختمان به بیش از 200 متر می‌رسد! این در حالی است که خود شخص رهبری، پیگیر عدم ساخت‌وساز در تراز ارتفاعی بالای 1800 متر بودند. اگر فشار رهبری نبود، شهرداران تا به حال قله‌ها را فتح کرده بودند. امیدوارم دیگر کسی جرئت نداشته باشد چنین چیزی را مطرح کند. حتی خود مالک در دادگاه نیز اذعان کرد که اگر هتل در تراز بالای 1800 متر است، من نمی‌خواهم و همه هم این را شنیدند.»

سید صادق کاشانی

  در ادامه نشست، مهندس امیرحسین عبدالله‌زاده به بررسی تفصیلی نکات فنی و تخلفات گسترده این پرونده و دکتر صالح شکوهی و دکتر رضا خیرالدین نیز به تبیین بیشتر موضوع پرداختند. حال باید دید عاقبت دیوان عدالت اداری، انجام این پرونده را چگونه رقم خواهد زد.

امیرحسین عبدالله زاده

 در پایان به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داده شد. مشروح این نشست خبری به زودی در نسیم‌آنلاین منتشر خواهد شد.
ویدئوی کامل این نشست خبری را در صفحه‌ی یوتیوب نسیم‌آنلاین تماشا کنید.

ارسال نظر: