ترامپ به دنبال امتیازگیری از طالبان

کدخبر: 2333380

امروز هجدهمین سالگرد حمله القاعده به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک است. همان رویدادی که کمتر از یک ماه پس از آن، پای آمریکا و متحدانش را به افغانستان باز کرد. از آن زمان تا به امروز بسیاری از کشورها عمده نظامیان خود را خارج کرده و تنها مستشاران شان برای آموزش در افغانستان مانده اند. اما این جنگ برای واشنگتن باتلاقی بوده که هنوز نتوانسته چهارده هزار نظامی اش را از آن بیرون بکشد.

امروز هجدهمین سالگرد حمله القاعده به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک است. همان رویدادی که کمتر از یک ماه پس از آن، پای آمریکا و متحدانش را به افغانستان باز کرد. از آن زمان تا به امروز بسیاری از کشورها عمده نظامیان خود را خارج کرده و تنها مستشاران شان برای آموزش در افغانستان مانده اند. اما این جنگ برای واشنگتن باتلاقی بوده که هنوز نتوانسته 14 هزار نظامی اش را از آن بیرون بکشد. طی یک سال گذشته 9 دور مذاکره بین نماینده آمریکا و طالبان برگزار شده که در آخرین دور آن، خبر مکتوب شدن توافق منتشر شد. زلمی خلیل زاد، نماینده آمریکا برای صلح، به کابل رفت و قرار شد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در کمپ دیوید ایالت مریلند با ترامپ دیدار کند. درست در حالی که همه چیز برای توافق آماده بود، رئیس جمهور آمریکا دیدارهای جداگانه با غنی و نمایندگان طالبان را لغو کرد و در توئیتی نوشت: «مذاکرات مُرد. مذاکرات مُرد. تا آن جا که به من ربط دارد مذاکرات مرده است». دونالد ترامپ پس از آن تصمیم به لغو مذاکرات صلح و دیدار با طالبان گرفت که گروه طالبان مسئولیت انفجار صبح پنج‌شنبه ۱۴ شهریور در منطقه شش درک کابل را بر عهده گرفت. حمله ای که در آن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی کشته شدند.

ترامپ به دنبال امتیازگیری از طالبان اما واقعا کشته شدن یک سرباز آمریکایی دلیلی کافی برای جلوگیری از تعلیق یا توقف صلحی مکتوب شده با طالبان است؟ 22 آگوست سال جاری بین نشست های صلح در دوحه نیز دو سرباز آمریکایی به دست طالبان کشته شدند. اما این باعث توقف مذاکرات نشد. از طرفی براساس اعلام وزارت دفاع آمریکا در ماه جولای سال جاری میلادی، از سال ۲۰۰۱ که نیروهای آمریکایی وارد افغانستان شدند تا ماه جولای سال جاری، دو هزار و ۳۷۲ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند و از این میان هزار و ۸۳۳ نفر از آغاز سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند. ترامپ می گوید:‌ «اگر آن‌ها (طالبان) نمی‌توانند در حین مذاکرات مهم صلح به آتش‌بس پایبند بمانند، احتمالا قدرت مذاکره برای رسیدن به یک توافق را نیز ندارند». مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته: «طالبان جنبه مذاکرات صلح را نداشت و نشان داد که غیر قابل اعتماد است.» در این میان، به نظر می رسد معامله گر نیویورکی تمایلی ندارد وقتی طالبان با حملات پیاپی در افغانستان، حین برگزاری مذاکرات دوحه، به دنبال قدرت نمایی و امتیازگیری است، او امتیازی از تروریست ها نگیرد. توقف مذاکرات برای طالبان که یک سال است در آرزوی به دست آوردن قدرت مشروع است، امتیازی است که ترامپ اکنون از آن بهره می برد. در این میان طالبان در بیانیه ای اعلام کرده که «تاوان این کار او (ترامپ) بیش از هر کسی به خود آمریکا می‌رسد، اعتبار آمریکا را متضرر می کند و موقف (موضع) آن را در قبال صلح دیگر برای جهان روشن می سازد، تلفات جانی و مالی آمریکا را بیشتر و نقش آمریکا را در تعامل سیاسی متزلزل معرفی می‌کند.»

واکنش ها به لغو توافق لطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی افغانستان نوشته است: «زیاد جوگیر نشوید، این توئیت آخرین ترامپ نخواهد بود. ترامپ توئیت دیگری خواهد نوشت و وضعیت را به گونه‌ دیگری تغییر خواهد داد. تنها چیزی که میان آمریکا و طالبان منتفی نیست «گفت وگو» است». از طرفی، رحمت ا... نبیل، رئیس‌ پیشین امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری (6 مهر) افغانستان نوشته است: «موضع ما در قبال این توافق نامه جعلی صلح از روز اول مشخص بود. وقتش رسیده که طالبان قدم به جلو بگذارند، به خون‌ریزی پایان دهند، اعلام آتش‌بس و گفت‌وگوهای مستقیم با طرف افغانستان را شروع کنند.» ذبیح ا... مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دو راه برای پایان دادن به اشغال افغانستان پیش روی ماست: جهاد و جنگ کردن یا مذاکره و گفت و گو. «اگر ترامپ می خواهد مذاکرات را متوقف کند، ما نیز راه اول (جنگ) را انتخاب می کنیم و آن ها به زودی پشیمان خواهند شد.»

رضایت غنی از مذاکرات نابود شده مذاکرات دوجانبه صلح با طالبان از آغاز تا به امروز، یک ناراضی بزرگ داشت. محمداشرف غنی، رئیس دولت افغانستان. نارضایتی که ابعاد گوناگونی داشت. کابل به این‌که ایالات متحده اجازه داده طالبان توافق را با عنوان «امارت اسلامی افغانستان» امضا کند، همواره معترض بوده است. دلیل بعدی این بود که دولت کابل در جایگاه نماینده مردم افغانستان، هیچ گاه به عنوان بازیگر اصلی اجازه حضور در این مذاکرات را نیافت. همچنین، پروژه صلح می توانست تا زمانی نامعلوم انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را به تعویق بیندازد یا لغو کند. رویدادی که باعث می شد دیگر انتخاباتی در کار نباشد و حکومت موقتی به وجود می آمد که این به معنای پایان عمر حکومتداری اشرف غنی بود. حالا به نظر می رسد 17 روز مانده به انتخابات، لبخند رضایتی بر لبان رئیس جمهور افغانستان نقش بسته است. لبخندی که اما در پس چهره پنهان است.

روزنامه خراسان

ارسال نظر: