دستمزد ۲۰ دلاری علیه آموزش مجازی

کدخبر: 2373062

یک محقق امور آموزشی گفت: حقیقت این است که نظام آموزش و پرورش کشور حتی در دوران آموزش حضوری نیز با معضلات اساسی متعددی در بحث تربیت دانش‌آموزان مواجه بود.

در سیصد و بیستمین نشست تخصصی کارشناسی اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات ژرفا و جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با موضوع «بازماندگان از تحصیل در کرونا و ابعاد بحران آموزشی ناشی از کرونا» با حضور استاد «صادق ذوفن»، «عضو هیأت اندیشه ورز مرکز مطالعات راهبردی ژرفا» برگزار شد، وی در ابتدای این نشست عنوان کرد: ورود بدون آموزش و پیوست فرهنگی به فضای مجازی خطرات بالقوه‌ای برای آن‌ها به دنبال دارد. موبایل یا رایانه‌ای که ما در اختیار فرزند خود قرار می‌دهیم به مثابه یک اتومبیل است اگر رانندگی و قوانین آن را فرا نگرفته باشد، این امکان وجود دارد که حیات خود و دیگران را تهدید کند، درباره استفاده از فضای مجازی نیز اگر پیش از استفاده از آن به قوانین و ملزوماتش آشنایی پیدا نکند، شاید حیات فکری جامعه را نیز به مخاطره بیاندازد،

کرونا، دانش‌آموزان ایرانی را خانه نشین کرد
وی افزود؛ آمار غیر رسمی تفاوت دو برابری را نشان می‌دهد. دانش آموزانی که در دسترسی به فضای مجازی مشکل دارند، در ارائه این آمار برای ما در اولویت است. آماری‌های استخراج شده نشان می‌دهد که در حال حضور حدود ۵ میلیون نفر از دانش آموزان ایرانی برای ادامه تحصیل به فضای مجازی دسترسی ندارند اما معاون وزیر آموزش و پرورش اخیراً آماری در حدود ۳ میلیون دانش‌آموز را اعلام کرده است به نظر می‌رسد علت تناقض آمار مبادی رسمی و غیررسمی به دلیل اختلاف ارقام در احراز هویت دانش آموزانی است که در «سامانه شاد» فعالیت ندارند.

وزارت آموزش و پرورش نیازمند یاری مردم است

عضو هیأت اندیشه ورز مرکز ژرفا گفت: وزارت آموزش و پرورش با بدنه گسترده خود، شامل حدود یک میلیون کارمند و ۱۵ میلیون مخاطب دانش آموز، امکان ایجاد تغییرات سریع و جدی در مواجهه با مشکلات آموزش فضای مجازی را دارد. علیرغم اینکه وزارت آموزش و پرورش از این امر جلوگیری می‌کند اما آن‌ها به یاری بخش خصوصی برای رفع معضلات عرصه آموزش مجازی احتیاج دارند. علت این مسئله را می‌توان در ترس آن‌ها از هویدا شدن نقاط ضعف سیستم جستجو کرد، ریشه این باور غلط فرهنگی است. دلیلی دیگری که نظام آموزشی برای عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوص رغبت نشان نمی‌دهد، احتیاط آن‌ها برای حفظ اطلاعات دانش آموزان است تا به دست افراد فاقد صلاحیت نیافتد؛ چرا که انتشار اطلاعات خصوصی آن‌ها تبعات جدی در پی خواهد داشت.

حاکمیت باید نسبت به تبعات بی توجهی نسبت به آموزش مجازی مناطق محروم حساس باشد

وی افزود: بی توجهی به این مسئله تبعاتی فراتر از آموزشی و پرورشی برای کشور به دنبال دارد. برخی از آن‌ها اگر آن محیط مدرسه فاصله بگیرند، مستعد ورود به بازار مشاغل کاذب یا ورود به مدارس داعش هستند؛ افت ارزش پول ملی ایران نیز مزید بر علت شده است. متأسفانه اگر یک کشور مرتجع عربی حاشیه خلیج فارس ۲۰ دلار برای یک روز فعالیت به جوانی از مناطق محروم ایران پرداخت کند، در حقیقت دستمزد روزانه این جوان ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که یک خطر بالقوه برای امنیت کشور است. اغلب جوانانی که توسط این کشورها جذب می‌شوند ساکنین جدار مرزی کشور در شرق و غرب ایران هستند که حدود ۳۰ درصد از آن‌ها به آموزش مجازی دسترسی ندارند و این چالشی بزرگ برای حاکمیت است.

نظام آموزش و پرورش کشور در آموزش مجازی نیاز به کمک خیرین مدرسه ساز دارد

ذوفن توضیح داد: آموزش و پرورش برای رفع چالش‌های خود در زمینه آموزش مجازی نیازمند همکاری خیرین مدرسه است. متأسفانه آموزش مجازی آمار سراسری بی‌سوادی را حدود ۲ برابر افزایش داده که تبعات جدی برای کشور در پی خواهد داشت. شرایط فعلی احتمال مداخله نیروهای خارجی مانند؛ سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای تروریستی یا گروه‌های انحرافی در فرآیند پرورش فکری جوانان ایرانی را افزایش می‌دهد که دستگاه‌های مسئول به همین جهت باید توجهی بیشتری به این مسئله داشته باشند. همت مسئولان کشور به خصوص سران سه قوه درباره آموزش مجازی و مسائل مرتبط با آن باید راهبردهای مشخصی داشته باشند. مطالبه مردم از آن‌ها است که می‌تواند حس مسئولیت پذیری را در مسئولان مربوطه ارتقا بدهد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر: