کشنده مثل کرونا

کدخبر: 2375754

براساس آمار سازمان غذا و دارو روزانه بین 19 تا 25 نفر، بر اثر مسمومیت‌های مختلف در کشور کشته می شوند

نسیم‌آنلاین: مدیرکل نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو در گفتگویی بیان کرد: سالانه ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ نفر از هموطنان‌مان بر اثر بروز انواع مسمومیت‌ها جان باخته‌اند. بیشترین مسمومیتی که سال‌های اخیر منجر به فوت شده، مسمومیت ناشی از مواد مخدر و محرک و الکل بوده است.

دکتر نوشین محمدحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آمار مسمومیت‌ها در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته طبق گزارش‌ها میزان مسمومیت‌های دارویی ۴۷ درصد، مسمومیت با مواد شیمیایی ۲۵ درصد، مسمومیت‌ با مواد اعتیادآور ۲۴ درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسومیت با گزش جانداران سمی سه درصد، مسمومیت با مواد غذایی یک درصد، مسمومیت با قارچ‌های سمی ۰.۲ درصد، مسمومیت با گیاهان سمی ۰.۱ درصد گزارش شده است.

وی افزود: بیشترین مسمومیتی که سال‌های اخیر منجر به فوت شده است، مسمومیت ناشی از مواد مخدر و محرک و الکل بوده است. به این ترتیب که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از مرگ و میرها در هر سال به دلیل استعمال مواد و عوارض ناشی از سوءمصرف و اعتیاد به مواد مخدر یا مواد محرک اتفاق افتاده است.

با یک تقسیم ساده متوجه خواهیم شد که روزانه بین 19 تا 25 نفر، بر اثر مسمومیت‌های مختلف در کشور کشته می شوند. رقمی که در مقایسه با آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کرونا نشان می‌دهد که به جز روزهای اوج و یکه تازی کرونا در کشور، این رقم چیزی از میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا، کم ندارد اما آماری روزانه برای آن تهیه و تولید نمی‌شود!

مساله‌ای که در کنار سایر عوامل مرگ و میر در ایران که نقش پررنگی در میزان تلفات در کشور دارند، به چشم نمی‌آید. به عنوان مثال طبق آمار منتشر شده، در سال 1400 تعداد 16 هزار و 778 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

توجه به این دو آمار، در کنار سایر عوامل مرگ زودرس در کشور و پررنگ نمودن آن شاید عاملی باشد تا بتوان با برخی اقدامات پیشگیرانه، از بروز برخی تلفات کاهش داد.

*عکس از ایرنا

ارسال نظر: