بحران در کمین زومرها

کدخبر: 2375861

تعداد بالای خودکشی در بین نسل جوان و نوجوان مسئله‌ای است که در میانه‌ی پروژه‌ی کشته‌سازی توسط رسانه‌های ضدمردمی، به چشم بسیاری آمد

نسیم آنلاین؛ مهدی صالحی: با شروع ناآرامی‌های اخیر اخبار بسیاری در خصوص کشته شدن افرادی با سنین پایین منتشر شد. افرادی که به دلایل مختلف جان باختند اما توسط رسانه‌های خارجی با عنوان کشته‌های ناآرامی‌ها اخیر معرفی شدند. 

در این میان اسامی افرادی که به عنوان خودکشی منتشر شده و عموما در رده سنی جوان و نوجوان قرار دارند، بیشتر از سایر موارد دیگر است. موضوعی که نشان از یک بحران اجتماعی در کشور است. با وجود اهمیت این موضوع تاکنون آنچنان که باید به مسئله خودکشی در این نسل و روند رو به رشد آن  پرداخته نشده است. اما آمار خودکشی در این نسل چرا صعودی است؟

خودکشی به عنوان نابودکردن آگاهانه خویش برای برون‌رفت از موقعیت غیرقابل تحمل تعریف شده است که در واقع یکی از پدیده‌های تأسف‌آوری است که دارای ابعاد شناخته شده روانی- اجتماعی و پیامدهای اقتصادی- انسانی است

وضعیت خودکشی در ایران

دکتر تهمینه شاوردی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید‌که خودکشی همواره سومین یا چهارمین علت اصلی مرگ و میر در جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله برای هر دو جنس پس از «آسیب جاده ای» و «خشونت بین فردی» محسوب شده است. متاسفانه آمارهای مختلفی در این خصوص اعلام شده است. بنا به گزارش who در ایران (سال ۲۰۱۹) نرخ خودکشی در هر دو جنس ۵.۲ (در هر 100.000 نفر) بوده است. همچنین مقایسه نرخ خودکشی میان دو جنس ۲.۷ در میان زنان و ۷.۷ در میان مردان بوده است. آمار خودکشی توسط رسانه ها در سال ۹۸،  ۵۱۴۳ نفر اعلام شده است که  این رقم در مقایسه با سال ۹۷، ۰.۸ درصد رشد داشته است. از این تعداد ۱۵۱۷ مورد خودکشی‌ مربوط به زنان و مابقی (۳۶۲۶) مورد مربوط به مردان  است. (20 شهریور 1400)

مسئله خودکشی در رده سنی نوجوان و جوان (نسل z) مسئله‌ایست که آن‌چان که باید در این چند سال به آن پرداخته نشده است.

امروزه اکثریت نوجوانان و جوانان به نام عضوی از نسل z شناخته می‌شوند. آن‌چه دسته‌بندی در نسل‌های جوان و نوجوان را ایجاد می‌کند، تفاوت‌هایی است که میان خود جوانان به عنوان گروهی به ظاهر یک‌دست به کار می‌آید. از این رو تلاش برای فهم نسل‌های متعدد مهم است.

نسل زومرها:

براساس طبقه بندی نسل‌ها، نسل  zپس از نسل y و x قرار می‌گیرد که بین سال‌های 1375 تا 1389 (نسل دهه هشتاد) تاریخی است که به‌عنوان تاریخ تولد این نسل بیان می‌شود. نسل z ، نسل کسانی است که از زمان تولد هم‌سو و پا به پای شبکه و رسانه‌های اجتماعی رشد کرده‌اند و استفاده از تکنولوژی‌هایی همچون دی‌وی‌دی و پیام کوتاه و شبکه جهانی وب تا تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در کارنامه خود دارند.

اعضای این نسل مصرف‌کنندگان فعال رسانه و شبکه‌های مجازی با نفوذ زیاد بر تصمیمات خانواده، دارای ارتباطات اجتماعی بالا و عدم تحمل کمترین سلطه پذیری را دارا هستند.

این نسل در دنیایی رشدکرده که بیش از نسل‌‎های گذشته فروپاشی خانوادگی تجربه شده است. والدینشان نسبت به نسل‌های قبلی مسن‌ترند و هم‌چنین پدر و مادر به دلیل فشار اقتصادی هر دو مشغول به کار هستند. به همین دلیل عموم خانواده‌ها تک‌فرزند هستند. اشتغال همزمان پدر ومادر روابط میان فرزند و والدین را تغییر داده است و به همین سبب اکثر فرزندان وقت خود را با هم‌نسل‌های خود می‌گذرانند.تحمل کمترین سلطه پذیری را ندارند.

دسته‌ی بلاتکلیف:

اعضای نسل z در این برهه زمانی که دوران جوانی و نوجوانی خود را سپری می‌کنند به سبب اشتراکات موجود با شاخص‌های neet گاهی با این نام هم خوانده می‌شوند.

نابرابری اجتماعی، نبود عدالت آموزشی و عدم فرصت‌های شغلی برای قشر نوجوان و جوان، منجر به پدیده‌ای می‌شود که بخش قابل توجهی از نوجوانان و جوانان در آن قرار می‌گیرند؛ این پدیده یا طبقه بندی را neet می‌نامند.

در تعریف مفهوم طبقه بندی neet می‌توان آن را به چند دسته تقسیم کرد:

  1. آن دسته از بی‌کاران که به‌خاطر میل و اراده خود این نوع زیست را انتخاب نکرده‌اند و چه بسا تلاش‌هایی برای کار داشته‌اند اما نتیجه‌بخش نبوده است. مهم ترین نمونه این نوع بی‌کاران فارغ‌التحصیل دانشگاهی در جستجوی شغل هستند.
  2. دسته دیگر اما افرادی هستند که با اراده خود علاقه و میلی برای کارکردن ندارند. در دسته معرفی شده طیف‌های گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان قابل مشاهده هستند. از طبقات بالای جامعه (فرادستان)، طبقه متوسط و طبقه پایین جامعه (فرودستان).

پایان تلخ برای نسل نوجوان و جوان:

یکی از دلایل افزایش خودکشی در سالهای گذشته، تحقق ناپذیر شدن انتظارات و چشم‌داشت‌های به واسطه‌ی رکود و بحران اقتصادی است. به عبارت دیگر با بد شدن اوضاع اقتصادی، ناامیدی در جامعه حاکم می‌شود و به همین سبب پدیده خودکشی افزایش می‌یابد.

عدم ارائه راهکار برای حل مسئله بیکاری، فقدان نظارت ویژه و عدم برآورده کردن انتظارات اجتماعی برای این نسل منجر به احساس ناامیدی و نارضایتی از زندگی خواهد شد. مصرف مواد مخدر و مشکلات رفتاری و روانی از جمله آسیب‌هایی است که این افراد را به سمت خودکشی سوق می دهد.

ارسال نظر: