معتادان رفاه نشین میدان امام حسین

کدخبر: 2377755

میدان امام حسین تهران سال‌هاست شاهد حضور مشکلات اجتماعی متعدد است. منطقه‌ای که با اینکه در مرکز شهر قرار دارد مسائل و آسیب‌های بسیار زیادی را در خود جا می‌دهد. این دسته از مسائل در میانه شهر پررنگ شدند و انگار قرار نیست حل بشوند.

نسیم آنلاین: سال 97 در اقدامی متهورانه مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شعبه‌ای در نزدیکی میدان امام حسین تاسیس کرد. در نزدیکی میدان امام حسین و قبل از خیابان مازندران یک شعبه بزرگ فروشگاه رفاه قرار دارد که شرایط عجیبی را ایجاد کرده‌است. این شعبه از فروشگاه با چالش بسیار مهمی به نام تکثر مصرف‌کنندگان مواد مخدر مواجه است. 

تاسیس این فروشگاه باعث شد در ابتدا اتفاقات تلخی برای معتادها بیفتد و آن‌ها بخاطر حضور پلیس دیگر از قلمرو خود خارج شوند. معتادهای آن منطقه که حضوری پررنگ در محله داشتند و فضا را برای خود اشتغال کرده بودند حدود یکسال بدلیل حضور مستمر پلیس در منطقه مجبور به ترک محل اصلی مصرف خود شده ‌بودند. حالا که چند سالی می‌شود پلیس از این محله کوچ کرده‌است، فروشگاه رفاه توانسته به یک همزیستی با ساقی‌ها و مصرف‌کننده‌های در خیابان یا پیاده‌رو جلوی خود برسد.

فضا باز همان فضای خمارکننده‌ای است که جان را جلا می‌دهد. معتادهای زیادی مشغول کار و مصرف در این منطقه هستند، مخصوصا اگر شب گذرتان به آنجا بیفتد واقعا احساس خطر خواهید کرد. مغازه‌های اطراف و کل فضای محل هم توانسته‌اند با دست‌فروشانی که جنس دزدی خود را به قیمت ناچیز به شما ارائه می‌کنند تا بتوانند نیاز خود در مصرف مواد مخدر را تهیه کنند کنار بیایند. استقبال گسترده‌ای از این جنس‌های دزدی هم می شود چون قیمتی بسیار ناچیزی دارند.

همه چیز سرجای خودش است

از ساعت 4 عصر تا ساعت بشود 9 شب در حوالی میدان امام حسین شما با تراکمی از مسائل اجتماعی مواجه هستید. حوالی میدان و خیابان‌های نزدیک به میدان هم معتاد دارید، هم دزد، هم دعوا می‌شود. دعوا می‌شود بین همه با همه،  بین مردم عادی و معتاد، معتاد و معتاد، معتاد و مغازه‌دار ولی همیشه یک معتادی وجود دارد که یک سر دعوا باشد. کلانتری‌های اطراف هم هر کدام به بهانه‌ی اینکه آن منطقه در محدوه‌شان نیست از رسیدگی به امور این منطقه سرباز می‌زنند. انگار بعد از یکسال رسیدگی دیگر خسته شده‌اند و محله را رها کرده‌اند. اهالی محل و مغازه‌دارن از این وضعیت راضی نیستند. افراد کمی در این منطقه تردد می‌کنند، پس مشتری کمی خواهند داشت.

معتاد وقتی به مواد نیاز دارد هرکاری خواهد کرد و ممکن است بلایی سر شما بیاورد. خانواده‌ها جرئت نمی‌کنند به مغازه‌های آن اطراف بیایند. زن و بچه جایی در این منطقه ندارند. اینجا مخصوصا در شب برای همه چیز مناسب است اگر خانواده‌ای نداشته باشید. معتادها در این منطقه هر کاری بخواهند انجام می‌دهند. هرجا بخواهند بساط می‌کنند و در ملا عام به مصرف مواد مخدر می‌پردازند. این خیابان واقعا حکم خانه را برای این جمعیت خسته و پراکنده دارد. تعداد این افراد شاید زیاد نباشد اما قدرت زیادی در ایجاد دافعه و مشکل برای همسایگان خود دارند. هر روز از حوالی 4 عصر به بعد در خیابان، پیاده‌رو و کوچه‌های اطراف محل بساط خود را پهن می‌کنند. مدتی این افراد نیمی از مسیر ماشین روی خیابان امام حسین را تسخیر کرده بودند و دقیقا داخل خیابان دنبال روزی خود بودند. پولی که سریع تبدیل به مواد مخدر و دود می‌شد. اخیرا که انگار باحضورشان در خیابان مخالفت شده‌است و مشکلاتی پیش آمده‌است، این افراد با بازگشت به پیاده‌رو، فضای پیاده‌رو را کاملا تسخیر کرده‌اند. از جایی که عملیاتی عمرانی در کنار فروشگاه رفاه امام حسین در حال انجام است، پیاده‌رو تمام می‌شود و یک محدوده‌ای برای این افراد مشخص می‌کند. پلیس تا کنون اقدامی که بتواند کاملا این افراد را از این منطقه دور کند انجام نداده‌است و برنامه‌ای در شوای شهر یا شهرداری برای سامان دادن به اوضاع معتادان محل و افرادی که در این منطقه کسب یا زندگی می‌کنند هم وجود ندارد. برخوردهای ضربتی پراکنده و کوتاه‌مدت و هر روزه هم برای این گروه عادی شده است و باعث نمی‌شود در رویکرد خود تغییری ایجاد کنند.

معتادان رفاه‌نشین میدان امام حسین هر روز در بساط خود هر چیزی را که در خیابان به هر شکلی پیدا کنند را می‌فروشند. همه چیز در این بساط‌ها پیدا می‌شود و هر چیزی را که بتوانند پول می‌کنند تا دود کنند را می‌فروشند. در کیف این افراد معتاد شاید بتوانید اشیای گم شده خود را به راحتی پیدا کنید.

هر کس نزدیک‌تر شود جام بلای بیشتری خواهد نوشید

با یکی از افرادی که در فروشگاه رفاه حضور داشت صحبت کردم، معتادها هر روز به اشکال مختلفی باعث آزار کارمندان فروشگاه می‌شوند. حضور این افراد خود دافعه‌ای برای مشتریان است. جدای از این، حضور یک معتاد در فروشگاه و سعی به بردن برخی اجناس بدون پول  و وارد شدن به فروشگاه در حالت غیرعادی از دیگر مشکلات است. یک نفر در این فروشگاه تنها متولی این کار بود که امنیت فروشگاه و افراد حاضر در آن را تامین. دستگاه عابربانک داخل فروشگاه هم گویا محلی است که معتادها تراکنش‌های مالی خود را توسط آن انجام می‌دهند. از داخل فروشگاه رفاه می‌شود افرادی را دید که نشسته‌اند به مصرف و دارند بین خودشان معامله‌هایی را انجام می‌دهند. خود من به شخصه خرید مواد و مصرف شیشه را توسط مردی که تکیه داده به دیوار رفاه را دیدم. مردی با چند کیسه می‌آید، هرچند وقت یکبار می‌گذرد و به هرکس که طالب باشد جنس را می‌رساند. مصرف کننده جنس را می‌گیرد و بدون اینکه به خودش زحمتی بدهد تا به پستویی برود جلوی چشم همه آدم‌هایی که دارند خیلی عادی در مرکز شهر تردد می‌کنند مصرف می‌کند. این منطقه بدلیل نزدیکی با مترو میدام امام حسین در ساعات شب و عصر شلوغی خوبی دارد و این مسئله برای رهگذران عادی می‌تواند خطرناک باشد.

سفره‌ای که تنگ شده‌است

با چند تن از ساکنین قدیمی و جدید محل صحبت کردم، لباس‌فروشی‌هایی بودند که مشتری نداشتند. می‌گفتند وضع اوایل تاسیس فروشگاه رفاه که پلیس حضور مستمری در محل داشته بهتر بوده و بعد از آن دیگر اوضاع به روال سابق خود برگشته است. بازارشان کساد بود.  خانواده بدلیل مشکلات احتمالی برای زن و بچه به این مغازه‌ها نمی‌آمد. هر روز فقط می‌نشینند و خرید و فروش مواد را مشاهده می‌کنند. 

مشتری‌هایی که برای خرید از دستفروشان می‌آیند، خودشان معتاد هستند. معتادها تقریبا آن محدوده را به خود اختصاص داده و از دست مردم عادی خارج کرده‌اند.

وقتی پلیس کاری برای جمع کردن این افراد نمی‌کند، کشور طرحی برای مبارزه با این بساط ندارند و معتادها هم اصلا در صورت ترک خیلی فضایی برای تلاش اقتصادی ندارند وضعیت‌هایی ایجاد می‌شود که مسبب وخیم‌شدن این اوضاع می‌شود.

شهر تهران صفحه‌ی بازی ریسک است، باید تاس ریخت و دید کجا را می‌توان تصرف کرد. هر گروهی بتواند فضایی را برای خود اشغال کند برنده خواهد بود. شما باید بتوانید جایی را برای خودتان تسخیر کنید تا برنده شوید. حالا فعلا تاس بهتری برای معتادها در مقابل فروشگاه رفاه امام حسین آمده است و باید منتظر دست‌های بعدی بازی بود. شاید یک روز تاس شهروندان معمولی به کمک نهادهای حکومتی توانست امنیت و آرامش سابق را برای این محدوده از شهر به ارمغان بیاورد و شهروندان بیشتری را به سامان برساند. البته ناگفته نماند اکثر این تاس‌ها هم درنهایت صرفا معتادها را منطقه‌ای دیگر می‌فرستند و مسئله را به درستی برای این گروه حل نمی‌کنند.

*عکس از مشرق

ارسال نظر: