یونسی: همیشه مردم را با شیوه پوپولیستی وارد عرصه سیاسی کردیم که البته چاره‌ای نداشتیم

کدخبر: 1007506

دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه در انقلاب اسلامی احزاب با تأخیر به انقلاب پیوستند و هیچکدام نقشی اساسی در انقلاب نداشتند گفت: همیشه این اتفاق‌ها به عنوان نقطه ضعف در نگاه مردم باقی می‌ماند

به گزارش خبرنگار «نسیم»، حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها در نشست حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه حزب به معنای امروزی جدید است گفت: در ایران کمتر از ١٥٠ سال سابقه فعالیت حزبی داریم، از زمان مشروطه که فعالیت حزبی به معنای جدید در ایران آغاز شد دو نهاد قومی و مذهبی در رقابت با احزاب جدید به فعالیت مشغول شدند.

یونسی با بیان اینکه متأسفانه حزب در ایران از ابتدا ناقص، رادیکال و چپ زاده شد گفت: نمونه آن حزب توده و مجاهدین خلق است که کپی احزاب کمونیستی بودند

وی افزود: احزاب اسلامی با تأخیر ایجاد شدند که متأثر از نمونه های غربی بودند، مردم به حزب با شک نگاه می کنند که این یک ضعف در نگاه مردم است و همین نگاه منفی بخشی از مشکلات فعالیت سیاسی است که باید سعی شود حل شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب مشروطه، اسلامی و انتخابات‌ها باید احزاب تأثیر بیشتری داشته باشند افزود: متأسفانه هیچگاه اینگونه نبوده است و همیشه مردم را با شیوه پوپولیستی وارد عرصه سیاسی کردیم که البته چاره‌ای نداشتیم، در این میان احزاب ما به صورت پس رو حرکت کردند. وی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی احزاب با تأخیر به انقلاب پیوستند و هیچکدام نقشی اساسی در انقلاب نداشتند گفت: همیشه این اتفاق ها به عنوان نقطه ضعف در نگاه مردم باقی می ماند که به نوعی مانع اصلی برای فعالیت سیاسی است.

یونسی با اشاره به حضور مراجع سیاسی در انقلاب مشروطه گفت: در طول فعالیت‌های انقلاب مرجعیت سیاسی و دینی از روی عمد توسط شاه روبه ضعف رفت اما در کمال ناباوری مرجعیت دینی بازگشت و امور را در دست گرفت، انقلاب اسلامی اوج حضور مرجعیت دینی است اما متأسفانه احزاب در این رویداد عقب ماندند. وی افزود: این مرجعیت همچنان وجود دارد و ولایت فقیه در تحولات بعد از انقلاب به قوت خود باقی مانده است و بزرگترین فرصت ایجاد شده که احزاب سیاسی باید از این فرصت درست استفاده کنند، مرجعیت امام خمینی اکنون در آیت الله خامنه‌ای به عنوان مرجعیت دینی و ولایت فقیه تبلور پیدا کرده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ حزبی تاکنون در ایران باقی نمانده است گفت: بسیاری از آنها در درون خود به پیری رسیده اند و اگر تدبیر و دور اندیشی نداشته باشید مانند احزاب دیگر و گذشته از بین خواهید رفت. وی با اشاره به اینکه مهمترین ضعف احزاب، ضعف درونی آنهاست گفت: جامعه ما سیاست زده است، اما به مصلحت نیست همه جامعه را سیاست زده کنیم، مردم را باید به شیوه درست وارد فعالیت سیاسی کرد.

یونسی با بیان اینکه در این میان کسب قدرت یکی از سوال های اساسی است که باید به آن پاسخ داد گفت: اگر احزاب ملی وجود داشت و درست عمل میکرد لازم نبود حزب ندای ایرانیان اعلام موجودیت کند.

وی با طرح این سوال که اگر حزب شما پیروز شد می‌خواهید با چه طرح و تئوری کشور را اداره کنید؟ گفت: این سوال‌ها را احزاب باید جواب دهند چون اگر حزب برای کسب قدرت کار کند یا به استبداد شخص می‌رسد یا استبداد حزب که هر دوی اینها خطرناک است.

دستیار ویژه رئیس جمهور تاکید کرد: چیزی که متأسفانه احزاب ما با آن رابطه ای ندارند توانمند سازی مردم است.

یونسی با بیان اینکه اگر حزبی هدف خود توانمندسازی سیاسی برای مردم را داشته باشد موفق خواهد شد گفت: این کار اگر صورت گیرد قطعا کار درستی است اما متأسفانه کمتر روشنفکری وجود دارد و همه هدف احزاب توجیه مردم و نقد قدرت و دولت است و همه هم و غم آنها آگاه سازی مردم است. وی با اشاره به اینکه احزاب ما در بین گذشته و آینده در حال حرکت هستند گفت: برخی از تاریخ برای تخریب رقیب استفاده میکنند و این آفت سیاسی است احزابی است که در گذشته زندگی می‌کنند و این عمومیت بین مذهبی و غیر مذهبی ها دارد؛ هرکه از حکومت دورتر بیدارتر و ایده آل‌تر.

دستیار ویژه رئیس جمهور افزود: اکنون اپوزیسیون نیز این توهم دارد و اخزاب باید این دو شرایط گذشته و آینده را بپیذیرند و البته با آگاهی از گذشته و کسب تجربه نمی توان به آینده رسید.

وی با بیان اینکه واقع گرایی حکم میکند که بگوییم مردم سالاری در این ایران تأخر تاریخی دارد گفت: هر حرکتی که موجب تضعیف حضور مردم و اقتدار نظام جمهوری اسلامی باشد منجر به استبداد می شود. یونسی با بیان اینکه نیاز داریم در راه رسیدن به دولت و حکومت مردم سالار، از دولت و مردم ایران توأمان دفاع کنیم گفت: این نکنه ای است که جریان های سیاسی ما نمی خواهند متوجه آن شوند. وی با بیان اینکه همه دلیل شکست احزاب و گروه‌های سیاسی حتی در انتخابات ٩٢ در این نکته است، که مردم و نظام و قانون اساسی را نمی‌بینند و ایده‌های خود را می‌بینیم گفت: هیچ دلیلی برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ٩٢ نبود جز اینکه واقع گرا شدند و اگر می خواهند بقا داشته باشند باید از دولت همراه با نقد سازنده دفاع کنند.

ارسال نظر: