اخبار آرشیوی
محمدکاظم انبارلویی در گفتگو با «نسیم»: نظرسنجی در مورد مذاکره با آمریکا، معقول نیست/ جمهوری اسلامی جنگی دیپلماتیک را با آمریکاییها شروع کرده/ ممکن است با توجه به عهدشکنی آمریکاییها، تحرک دیپلماتیک با آنها منجر به توفیق نشود/ پاسخ ظریف در مورد هولوکاست، محافظهکارانه بود
مهمترین محورهای سخنان محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با «نسیم» بدین شرح است: - موضع جمهوری اسلامی در قبال آمریکا هیچ تغییری نکرده است، منتها شرایط در آمریکا امروز بطوری است که میتوان از آنها امتیاز گرفت. - وضعیتی که در حال حاضر در آمریکا بوجود آمده یک وضعیت انسداد سیاسی است و دولت آمریکا درحال حاضر تعطیل است؛ اختلافات داخلی حزب دموکرات و جمهوریخواه باعث مشکلات شدیدی در این کشور شده است و این اختلافات باعث سقوط آمریکا از مرتبه جهانی خود شده است. - وضعیت آمریکا در خاورمیانه به حدی است که حتی امکان حمایت از رژیم صهیونیستی را نیز ندارد. - رژیم صهیونیستی در سه جنگ 33 روزه،22 روزه و 8 روزه شکست خورد و آمریکایی ها نیز نتوانستند با تمام قدرتشان حتی در منطقه و تهدید سوریه، بشار اسد را سرنگون کنند. حتی تهدید نظامی آنها نیز منجر به وضعیتی شد که خود آنها هم نتوانستندکاری کنند. - قدرت و برتری ایران از یک سو و وضعیت درماندگی آمریکا از سوی دیگر فضایی را بوجود آورده که میشود روی گفتگوها حساب باز کرد. - البته این را نیز میتوان گفت که آمریکاییها همچنان روی دنده "کبر،
لجاجت و غرور" ایستادهاند و همین روند سه دهه گذشته را طی کردند اما امکان دارد یک جریانی از عقلا در آمریکا هشدار دهند که این وضع قابل ادامه نیست. معتقدم از فرصت پدید آمده میتوان برای یک تحرک دیپلماتیک سود جست. - در شرایط فعلی جمهوری اسلامی یک جنگ دیپلماتیک را با آمریکاییها شروع کرده و با توجه به تبعات و تجربه کادر دیپلماتیک کنونی می شود به توفیق آنها امیدوار بود. - از آنجایی که آمریکایی ها عهد شکن هستند ممکن است این تحرکات دیپلماتیک منجر به توفیق نشود و ما دوباره به نقطه صفر برگردیم و نتیجه این تحرک نیز میتواند رونمایی از سیاستهای دیگر آمریکا باشد. - نظر سنجی در مورد مذاکره با آمریکا کار معقولی نیست، چون اگر نظرسنجی به اینجا منجر شود که ما هیچگونه گفتگویی با آمریکایی ها نداشته باشیم و همچنان بر موضع آشتی ناپذیری و مقاومت تاکید کنیم طبیعی است که دولت باید تمام فعالیت دیپلماتیک خود را تعطیل کند. - سیاست خارجی از شئونات دولت است و چارچوبهای دیپلماسی خارجی را نیز رهبری تعیین میکند و دولت مجری امر دیپلماسی سیاست خارجی در چارچوب های تعیین شده رهبری است. - پاسخ وزیر امورخارجه در مورد هولوکاست با یک نوع ملاحظه
کاری و محافظه کاری همراه بوده است. موضوع هولوکاست صورت مسأله اش کاملا مشخص است، صهیونیستها ادعایی کردند و در باتلاق ادعای خوشان گیرافتادند و لذا قانونی را در اروپا و آمریکا به تصویب رساندند که تحقیق راجع به هولوکاست جرم است و هرکسی در این رابطه تحقیق کند به زندان رفته و ملزم به پرداخت جریمه می شود. - موضع جمهوری اسلامی در مورد هولوکاست که در دولت قبل نیز به آن تصریح شد این است که کاری به این نداریم که هولوکاست صحت دارد یا نه بلکه این یک جنایت بوده که در اروپا انجام شده و چه دلیلی دارد که در آسیا یا در خاورمیانه یک ملت مسلمان تاوان این جنایت را بدهند. - دولت آمریکا باید جنایتهایی که در ایران کرده را جبران کند، اموالی که از ایران رفته دوباره باید به ایران بازگردد. پروسه عادیسازی روابط ایران و آمریکا یک پروسه کاملا سخت و پیچیده است و تیم ایرانی باید در مذاکراتشان آن را لحاظ کنند. - من فکر میکنم آمریکایی ها در وضعیتی هستند که باید در سیاست های گذشته شان تجدید نظر کنند و ظلمی که به ملت ایران انجام دادند را نیز جبران کنند در این صورت است که میتوان به آینده روابط ایران و آمریکا و مذاکرات امیدوار بود.