دانلود فیلم قانونی شد

کدخبر: 2337871

سازمان تنظیم مقررات صدا و تصویر فراگیر به چهار سایت دانلود فیلم مجوز داد.

به نظر می‌رسید که بعد از مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم و خلا ایجادشده در این حوزه، برنامه‌ای برای جایگزینی این فضا وجود نداشته باشد ولی در اقدامی که هم جالب و هم قابل تحسین به نظر می‌رسید چهار سایت مخصوص دانلود فیلم از سوی سازمان تنظیم مقررات صدا و تصویر فراگیر مجوز فعالیت قانونی گرفتند؛ امری که در صورت استمرار می‌تواند نیازهای مخاطبان را از سایت‌های دانلود قانونی برآورده کند.

هفته قبل بود که طی یک عملیات از پیش اعلام‌نشده تقریباً اکثر سایت‌های دانلود فیلم‌های سینمای بدون هیچ‌گونه توضیحی بسته شدند. عده‌ای این کار به سامانه‌های آنلاین که تحت عنوان vod فعالیت می‌کنند، نسبت دادند و برخی نیز آن را به شکایت صداوسیما مربوط دانستند؛ امری که هیچ‌گاه از سوی این افراد نه تأیید و نه تکذیب شد.

مجوز نگرفتند، مسدود شدند

با این حال دادستانی کل کشور چند روز بعد درباره بستن این سایت‌ها شفاف‌سازی کرد. جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور طی اظهارنظری بسته شدن این سایت‌ها را که عموماً بدون مجوز در حال فعالیت بودند به‌دلیل عدم‌پالایش محتوای منتشرشده دانست و گفت: عدم‌اعمال پالایش نسبت به ترافیک داخلی و اعمال نشدن نظارت بر شرکت‌های میزبانی موجب شده سایت‌های متخلف زیادی از جمله سایت‌های قمار، سایت‌های منتشرکننده فیلم‌های مبتذل و مستهجن خارجی و نیز سایت‌های منتشرکننده غیرمجاز فیلم‌ها و آلبوم‌های آهنگ داخلی بدون اخذ مجوز از تهیه‌کننده و خواننده که تضییع‌کننده حقوق معنوی و مادی هنرمندان هستند و همچنین سرورهای میزبان سایت‌های خارجی فیلترشده که هریک از آن‌ها بارها فیلتر شده بودند، با تغییر میزبان باز هم به راحتی در دسترس قرار گیرند. جاویدنیا همچنین تاکید کرد به این سایت‌ها ابلاغ شد که باید برای فعالیت مجوز بگیرند که این سایت‌ها از این کار خودداری کردند و پس از شناسایی میزبان‌های داخلی به آن‌ها ابلاغ شد از این پس در زمان دریافت درخواست میزبانی باید نام سایت را در سامانه دبیرخانه بررسی کرده و از ارائه خدمات به سایت‌های پالایش‌شده خودداری کنند. متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای فراهم بود که سایت‌های غیرمجاز به راحتی ضمن دور زدن فیلترینگ و عدم‌التزام به حداقل‌های پالایش، از مزیت قیمت نیم‌بهای پهنای باند سرورهای داخل کشور نیز استفاده می‌کردند و لذا با این اقدام زمینه برای محتواهای سالم و منطبق با وضعیت فرهنگی کشور بیش از پیش فراهم شد. بدیهی است فعالان داخلی این عرصه در صورتی‌که نسبت به دریافت مجوز از مبادی ذی‌ربط مانند سازمان صوت و تصویر فراگیر و وزارت ارشاد اسلامی حسب مورد اقدام کنند، می‌توانند فعالیت خود را آغاز بکنند. وی افزود: اعلام ممنوعیت ارائه خدمات از ناحیه ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی به سایت‌ها و خدمات فیلترشده به استناد ماده ۲۳ قانون جرایم رایانه‌ای صورت گرفته و قبلاً از وزارت ارتباطات خواسته شده بود که فهرست شرکت‌های خدمات میزبانی ثبت‌شده را اعلام کنند تا مفاد ماده مذکور اجرایی شود، لیکن متأسفانه این امر انجام نشد. جاویدنیا در انتها از وزارت ارتباطات درخواست کرده است که برای سامان‌دهی شرکت‌های میزبان دانلود اقدام اساسی انجام دهد.

امامیان: اصل دانلودی‌بودن غیرقانونی نیست

حالا چند روز بعد از این اتفاقات، سازمان تنظیم مقررات صدا و تصویر فراگیر به چهار سایت دانلود فیلم مجوز داد. امری که به نظر می‌رسد اقدام خوب و البته اولیه‌ای برای پاسخ دادن به نیازهای این عرصه باشد. سیدصادق امامیان، رییس سازمان تنظیم مقررات صدا و تصویر فراگیر و نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در جلسه اعطای مجوز به این رسانه‌ها گفت: با توجه به اینکه چندی پیش فعالیت دوستان ما در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که اقدام به ارائه لینک برای دانلود فیلم می‌کردند، مختل شد، تصمیم گرفتیم که مشکل را حل کنیم و در این زمینه فرایند سامان‌دهی تقریباً انجام شده است. قوانینی که بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر حاکم است، با آنچه در سازمان صداوسیما حاکم است، کاملاً تفاوت دارد و هیچ شباهتی با هم ندارند. صادق امامیان، رییس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر همچنین با اشاره به تغییرات و تنوع رسانه‌ها در سراسر دنیا گفت: این تنوع با مدیریت قبل امکان‌پذیر نیست. امامیان با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در تعامل کامل با رسانه‌های فعال در این حوزه کار می‌کند، گفت: تاکنون ۷۳ مجوز به این رسانه‌ها اعطا شده و ۱۵۰ درخواست مجوز نیز در دست بررسی است. از آنجایی که استفاده مردم از این سایت‌ها زیاد است و اصل دانلودی بودن غیرقانونی نیست، باید این سایت‌ها با سازوکار مناسبی پیش بروند و ارائه خدمت کنند. اعطای مجوز به رسانه‌ها به معنای شروع همکاری ما با دوستان است و ما مسوولیت نظارت بر محتوا را به عهده خود رسانه‌ها می‌دانیم. هر مساله‌ای که در امر محتوا به وجود بیاید، مسوول رسانه‌ها هستند؛ بنابراین باید مکانیزمی داشته باشید و محتوای منتشرشده را نظارت کنید. سازمان تنظیم مقررات و صوت و تصویر فراگیر درصدد است به پیشرفت این صنعت کمک کند و رسانه‌هایی از این دست را قلمرو رسانه‌ای در مقابل ابررسانه‌ها می‌داند؛ ما تلاش می‌کنیم تا صنعت رسانه‌ای کشور را رونق دهیم.

چه کسانی مجوز گرفتند؟

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر چهار موسسه آپ تی‌وی، موبو مووی، هکس دانلود و فیلم تو مووی از این پس به صورت قانونی می‌توانند محتوای تأییدشده را در اختیار مخاطبان خود برای دانلود قرار دهند. به نظر می‌رسد این اقدام مسوولان در کنار شفاف‌سازی مسدودسازی اولیه می‌تواند گامی در زمینه پاسخ دادن به نیازهای علاقه‌مندان به فیلم و سریال باشد.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، چهار موسسه آپ تی‌وی، موبو مووی، هکس دانلود و فیلم تو مووی از این پس به صورت قانونی می‌توانند محتوای تاییدشده را در اختیار مخاطبان خود برای دانلود قرار دهند. به نظر می رسد این اقدام مسوولان در کنار شفاف‌سازی مسدودسازی اولیه می‌تواند گامی در زمینه پاسخ‌دادن به نیازهای علاقه‌مندان به فیلم و سریال باشد.

«روزنامه صبح نو»

ارسال نظر: