چرا پیامبران و ائمه توبه و استغفار می‌کردند؟

کدخبر: 2338528

از پیامبران و ائمه اطهار دعاهای بسیاری نقل شده که به توبه و استغفار مشغول هستند. اما چرا پیامبران و ائمه اطهار با وجود معصومیت توبه و استغفار می‌کردند؟

توبه و استغفار انبیاء و ائمه معصومین(ع) چندین جهت دارد که ما بعنوان نمونه به چند مورد آن اشاره میکنیم.

پیامبران(ص) با همه مقامات معنوی که دارند باز محتاج به اظهار عبودیت و بندگی و اظهار خضوع و خشوع در مقابل پروردگارشان هستند و اینگونه توبه و استغفارها برای نشان دادن این حالت میباشد نه برای اینکه گناه و معصیتی کرده باشند.

پیامبران و ائمه(ع) از طرف پیروان و مریدانشان در معرض اتهام میباشند و ممکن است عده ای از مریدان درباره آنها غلو کنند و آنها را تا سر حد خدائی و خالقیت بالا ببرند بنابراین اظهار توبه و استغفار و غیره و غیره برای این است که فرق خودشان را با خالق هستی در فکر و دید مریدانشان بیان کنند.

استغفار و توبه انبیاء(ع) به جهت تعلیم دادن به غیر خودشان میباشد و با این کار راه استغفار و عبودیت را به دیگر انسانها آموزش و تعلیم میدهند.

بدون شک بعضی از پیامبران(ص) کارهایی انجام میدهند که ترک آن کارها با توجه به مقام و موقعیت نبوت بهتر میباشد گرچه انجام آن کارها هیچ گناه و معصیتی نیست ولی در عین حال از مقام انبیاء(ع) هم انتظار انجام آن برده نمی شود بنابر این طلب عفو و توبه برای چنین ترک اولی هایی است که از آنها سر میزند و بقول معروف اینها از باب سیئات المقربین میباشد.

پس به یقین استغفار ایشان برای این نبوده که مرتکب گناه شده‌اند بلکه استغفار ایشان اولاً برای امت گناه کار خود میباشد؛ و ثانیاً برای اظهار عبودیت و بندگی و تواضع و فروتنی خود در مقابل پروردگار؛ و ثالثاً استغفار خودش یکی از ذکرهای مستحب است که دارای اجر و ثواب زیاد میباشد؛ و رابعاً با این عمل میخواهند امت خودشان را متوجه نموده و در واقع یک نوع آموزش و تعلیم عملی به آنها بدهند.

منبع: پایگاه عرفان

ارسال نظر: