بزرگترین سد جهان در معرض خشکسالی

کدخبر: 2341775

سطح آب پشت سد کاریبا که کشورهای زیمبابوه و زامبیا برای تولید حدود نیمی از برق‌شان به آن وابسته هستند، به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته سقوط کرده است.

سطح آب پشت سد کاریبا که کشورهای زیمبابوه و زامبیا برای تولید حدود نیمی از برق‌شان به آن وابسته هستند، به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته سقوط کرده است.

آماری که روی وب سایت سازمان رودخانه زامبزی منتشر شده، نشان می‌دهد سطح آب در بزرگترین سد ساخت دست بشر در جهان به ۱۰ درصد ذخایر قابل استفاده تقلیل پیدا کرده است که پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۶ و حتی بدتر از کاهش ۱۱ درصدی ثبت شده در دوره خشکسالی سال ۲۰۱۶ است.

قسمت‌های وسیعی از زامبیا و زیمبابوه بدترین خشکسالی چهار دهه گذشته را تجربه می‌کنند، به طوری که این کشورها ناچار شده‌اند به دلیل کاهش شدید جریان آب رودخانه زامبزی، تولید برق از سد کاریبا را کاهش دهند. در نتیجه هر کشور خاموشی را به اجرا گذاشته که تا ۱۸ ساعت در روز طول می‌کشد.

با وجود این که حجم ریزش آب از آبشار ویکتوریا تا روز دوشنبه به ۲۵۲ متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا کرد اما بارندگی‌های فصلی که معمولا از اکتبر تا آوریل ادامه دارند، شروع خوبی نداشته‌اند.

جریان آب در آبشار ویکتوریا شاخص خوبی است تا میزان آبی که وارد سد کاریبا می‌شود ارزیابی شود زیرا منبع بزرگ دیگری پیش از رسیدن رودخانه زامبزی به سد کاریبا وجود ندارد. جریان آبی که از توربینهای کاریبا در هشتم دسامبر خارج شد، ۹۸۷ متر مکعب در ثانیه بود که تقریبا چهار برابر میزان آبی بود که به این سد می‌ریزد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دپارتمان هواشناسی زامبیا بارندگی بهتر از حد معمول برای فصل جاری را پیش بینی کرده اما پیش بینی کنندگان بین‌المللی از جمله سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی بارندگی کمتر از حد معمول در این منطقه را پیش بینی کرده‌اند.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: