شعارهای اول انقلاب توسط سردار سلیمانی دوباره زنده شد

کدخبر: 2345733

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه شعارهای اول انقلاب توسط سردار سلیمانی دوباره زنده شد، درباره اینکه چگونه این غیرت ملی در جامعه پویا باقی بماند، گفت: باید مسئولان رفتارشان را تغییر دهند و با مردم با درشتی صحبت نکنند.

امیر محمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط شهادت سردار قاسم سلیمانی با برانگیخته شدن غیرت و غرور ملی ایرانیان گفت: پیام این حضور میلیونی، حماسی و پربار مردم در مراسم تشییع حاج قاسم به مسئولان این بود که ما مسئولی را که مانند قاسم سلیمانی باشد، دوست داریم. هر کس مانند او باشد، این گونه به میدان می‌آییم و برای او به سوگ می‌نشینیم.

حاج قاسم مانند مردم زندگی می‌کرد و ساده‌زیست بود

وی با اشاره به ویژگی‌های شناخته شده سردار سلیمانی از سوی مردم افزود: مردم معتقد بودند که سردار با آن‌ها بود، کنار آن‌ها بود، مانند مردم زندگی می‌کرد و ساده‌زیست بود. نکته اصلی این است. اکنون درد مردم این است که مسؤولان ساده زندگی نمی‌کنند. تفاوت و فاصله زیادی بین زندگی آن‌ها و مردم وجود دارد و حتی لحنشان با مردم، خشن است. می‌گویند: همینی که هست! بسوزید و بسازید!

مردم دنبال ارزش‌های اولیه انقلاب هستند

حریرچی با تأکید بر اینکه حضور باشکوه مردم نشان داد که به دنبال ارزش‌های اولیه انقلاب هستند، خاطرنشان کرد:‌ مردم به خاطر استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی انقلاب کردند و سخت‌ترین دوران را در دوران جنگ تحمیلی داشتیم. اما چرا مردم به آن شکل پشت جبهه بودند؟ موشک در آسمان تهران بود و آن را با انگشت نشان می‌دادند، بدون اینکه ترس و واهمه‌ای در وجودشان باشد؛ چون مسئولان مملکت مانند خودشان زندگی می‌کردند.

اخلاص در زمان دفاع مقدس موج می‌زد/ خبری از فساد مسؤولان نبود

وی ادامه داد: همه با کوپن زندگی می‌کردیم، اما اخلاص داشتیم. می‌گفتیم در شرایطی که بچه‌های این مملکت در جبهه‌ها به این شکل در مقابل دنیا ایستاده‌اند، ما هم باید در کنار آن‌ها باشیم. چون مسؤولان ساده زندگی می‌کردند و این بحث‌های فساد اصلاً مطرح نبود. اصلاً حتی برای لحظه‌ای این مسائل مطرح نمی‌شد. ولی به تدریج مسئولان آمدند و اشرافی‌گری را در مملکت پیش گرفتند.

امثال حاج قاسم را پهلوان و قهرمان ملی می‌دانیم

این جامعه‌شناس بیان داشت: حاج قاسم در آن زمان فرمانده لشکر ثارالله در جنوب‌ شرق کشور بود. جان بر کف تمام‌عیار بود. مردم با این حضورشان می‌گویند ما امثال این عزیز را می‌خواهیم. ما امثال حاج قاسم را پهلوان و قهرمان ملی می‌دانیم.

آیا حاشیه‌ای از حاج قاسم شنیده‌اید؟!

وی افزود: ببینید حاج قاسم چقدر بین مردم بود. چقدر ساده زندگی می‌کرد. ما چه حاشیه‌ای از او شنیده‌ایم؟ اگر چیزی هم مطرح می‌شد کسی نمی‌توانست باور کند. این است آن آدم جان بر کف. کسی که دائم در تیررس بود. چنین کسی می‌گفت پای جنایتکاری مانند آمریکا باید از منطقه کوتاه شود. کسی که داعش را از بین برد تا بتوانیم در مملکت امنیت داشته باشیم. داعشی که آمریکا آن را ایجاد کرده بود.

شعارهای اول انقلاب توسط سردار سلیمانی دوباره زنده شد

حریرچی با بیان اینکه شعارهای اول انقلاب توسط سردار سلیمانی دوباره زنده شد، درباره اینکه چگونه این غیرت ملی در جامعه پویا باقی می‌ماند، اظهار داشت: باید مسؤولان رفتارشان را تغییر دهند و با مردم با درشتی صحبت نکنند. نشان دهند که ارباب مردم نیستند و مانند سردار شهید قاسم سلیمانی با تمام وجود در خدمت مردم هستند. وقتی این گونه باشند، قضیه شکل دیگری می‌شود.

حاج قاسم، ملت را ساخت

وی گفت: بدون تردید، جمهوری اسلامی در حال حاضر در وضعیتی است که باید از نظر رابطه حاکمیت با مردم اصلاح شود. اتفاقی که این چند روز افتاد، این بود که ملت‌سازی شد. حاج قاسم ملت را ساخت و اعتقاد داشت که باید به عنوان یک ملت در کنار هم باشیم. بنابراین تغییر رفتار از سوی مسؤولان را انتظار داریم. اینکه شدیداً با فساد برخورد کنند، انسان‌های نالایق را کنار بگذارند و امثال سردار سلیمانی در عرصه حضور داشته باشند.

«خرگزاری فارس»

ارسال نظر: