معرفی بهترین کتاب ‌های آموزش عکاسی

کدخبر: 2352390

عکاسی در زیر شاخه رشته‌های هنری قرار می‌گیرد و انواع گوناگون دارد. حتی برای پرداختن به آن بگونه‌ای تخصصی، رشته دانشگاهی نیز دارد. پس قطعا کتاب های عکاسی بسیاری در این زمینه چاپ شده‌اند که برخی از آنها ارزش مطالعه دارند. در این مقاله سعی بر آن است تا خواننده را با کتاب‌ های رشته عکاسی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

نسیم آنلاین : عکاسی در زیر شاخه رشته‌های هنری قرار می‌گیرد و انواع گوناگون دارد. حتی برای پرداختن به آن بگونه‌ای تخصصی، رشته دانشگاهی نیز دارد. پس قطعا کتاب های عکاسی بسیاری در این زمینه چاپ شده‌اند که برخی از آنها ارزش مطالعه دارند. در این مقاله سعی بر آن است تا خواننده را با کتاب‌ های رشته عکاسی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

بدون شک همه ما عکاسی کرده‌ایم و دوربین در دست گرفته‌ایم، اما چقدر با دوربین و فنون عکاسی آشنایی داریم؟ اکثر افراد صرفا برای ثبت خاطرات، عکاسی می‌کنند، برخی برای سرگرمی، اما عده‌ای عکاسی را پیشه خود قرار داده و بطور تخصصی به آن می‌پردازند.

عکاسی چیست؟

عکاسی به معنای ثبت و نگارش لحظه‌هاست، پس عکاسی ثبت و ایجاد یک تصویر به وسیله دوربین است. در دنیای امروز عکاسی به عنوان یک شغل شناخته شده اما جنبه هنری آن را نباید فراموش کرد. عکاسی در سه بخش علمی، صنعتی و هنری دسته‌بندی می‌شود، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اصول عکاسی

برای عکاسی کردن به شیوه اصولی باید به نکات زیر توجه کنید :

زمان‌بندی برای گرفتن یک عکس خوب اهمیت فراوان دارد، باید به شرایط نوری مناسب دسترسی داشته باشید. بطور مثال عکاسی‌کردن زیر نور مستقیم آفتاب و ظهر اصلا مناسب نیست.

دوربین مناسب

برای داشتن یک عکس با کیفیت ایده‌آل باید دوربین خود را مجهز کنید. لازم نیست که وسایل تخصصی و گران‌قیمت تهیه کنید، با یک لنز و سه پایه هم می‌توان عکس‌های جذاب داشت.

اگر دوربین عکاسی تهیه کرده‌اید، بهتر است یک دوره آموزشی در رابطه با نحوه کار‌کردن و کاربرد دکمه‌های آن را بگذرانید تا به دانشی در این زمینه دست پیدا کنید. در این مقاله کتاب‌های مرتبط با ژانرهای مختلف عکاسی را معرفی می‌کنیم و با یک تیر دو نشان می‌زنیم و شما را با ژانر و کتاب آموزش عکاسی در آن واحد آشنا می‌سازیم.

1. عکاسی خیابانی با اریک کیم

در این نوع از عکاسی سوژه اصلی زندگی روزمره مردم جامعه، خیابان‌ها، پارک‌ها، محله‌ها و ... است. در این نوع از عکاسی به پوشش یک اتفاق یا یک خبر نمی‌پردازیم، صرفا روند روزانه را با نگاتیو نگارش‌ می‌کنیم. همانطور که از نام کتاب مشخص است، نویسنده نه تنها به موضوع عکاسی خیابانی پرداخته بلکه کلیت ماجرا را برای علاقمندان به این شاخه از عکاسی شرح داده است. کتاب عکاسی خیابانی در واقع یک دستورالعمل اجرایی و تجربی از پروژه‌ها و کارگاه‌های عکاسی اریک کیم است.

2 . کتاب تکنیک عکاسی

این کتاب توسط آندریاس فی نینگر در زمینه تکنینک‌های عکاسی نوشته شده است. با توجه به رشد عکاسی در جوامع امروزی، بدون شک ابزارهای کاری تغییر کرده‌اند اما مباحث آموزشی مهمی چون دریچه دوربین، نورپردازی، کیفیت رنگ، نور طبیعی و مصنوعی که در این کتاب به آنها اشاره شده، اعتبار خود را حفظ کرده‌اند.

3 . کتاب آموزش عکاسی پیشرفته

یک کتاب مصور که توسط مایکل لنگفورد نوشته و از پانزده بخش تشکیل شده است. موضوعات مطرح شده در این کتاب متنوع است که برخی از آنها عبارتند از کنترل نور، بازسازی و بایگانی عکس، دست کاری تصویر دیجیتال و ... .

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم که : " قبل از اینکه موضوع وارد استودیو شود و کار را شروع کنید، نوع نما و سبک نورپردازی آن تصویر را در ذهن داشته باشید. موقعیت دوربین و موضوع را تنظیم کنید، مطلوب آن است که تا حد امکان موضوع از پس‌زمینه دور باشد تا در صورت نیاز بتوان نور، پشت سر وی قرار داد."

4 . کتاب آموزش عکاسی پرتره

عکاسی از چهره افراد یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های عکاسی در بین دانشجویان این رشته است. پیتر تراورز و جیمز چیدل این کتاب را با زبانی شیوا و ساده نوشته و با نگاهی تخصصی و حرفه‌ای مفهوم این ژانر را توصیف می‌کنند و اطلاعات کاربردی در رابطه با قاب‌بندی، عمق میدان، نورپردازی و فرم چهره افراد در اختیار عکاسان جوان می‌گذارند. بهترین کتاب عکاسی پرتره که می‌تواند در علاقمند کردن افراد به این رشته موثر واقع شود، بشمار می‌آید.

5 . کتاب آموزش عکاسی تبلیغاتی

شهریار خوانساری نویسنده این کتاب، عکاسی تبلیغاتی را یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های عکاسی می‌داند که سرشار از نور و خلاقیت است. هدف عکاسی در این مورد معرفی محصولات، کالا و خدمات است که در حقیقت چالش‌برانگیز خواهد بود. عکاسی تبلیغاتی در واقع شاخه‌ای از عکاسی صنعتی است که تنظیم نور، طراحی صحنه و ذوق هنری عکاس در شکل‌گیری تصویر نقش بسزایی دارد.

6 . کتاب عکاسی مقدماتی

اگر در زمینه عکاسی مبتدی هستید و تازه دوربین در دست گرفته‌اید به شما توصیه می‌کنیم این اثر اسماعیل عباسی را خریداری کنید. یکی از کامل‌ترین کتاب‌های عکاسی که از ابتدا تا انتها نحوه کار با دوربین و دکمه‌های مختلف آن را شرح می‌دهد، همچنین اطلاعات تکمیلی در رابطه با نورپردازی، میدان دید و قاب بندی را در اختیار تازه‌کاران این هنر قرار می‌دهد. این کتاب با بیانی ساده جنبه کاربردی و آموزشی دارد که نویسنده جهت ساده کردن موضوعات از عکس نیز استفاده کرده است.

7 . کتاب عکاسی بی هوا

نوشته توماس لوتارد که در حقیقت فردی نیمه‌حرفه ای در زمینه عکاسی است. در این اثر نویسنده علاوه بر عکس‌هایش، تجربیات خود را نیز در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، برای اینکه او برای عکاسی ارزش مادی قائل نیست و آنچه او می‌خواهد به نمایش گذاشتن و بازگرداندن تصاویر ثبت شده به اجتماع است. نام دیگر عکاسی بی‌هوا در حقیقت اسنپ شات است که در حقیقت عکاس بدون آمادگی قبلی از سوژه عکاسی می‌کند و همین امر جلوه هنری آثار را بیشتر نمایان می‌سازد.

8 . کتاب عکاسی خبری

عکاسی خبری دامنه بسیار گسترده‌ای دارد که شهریار خوانساری در این کتاب به آن می‌پردازد. پیام و هدف این نوع از عکاسی خبررسانی است که در زمینه اجتماعی، سیاسی، جنگ و ناآرامی ها و ... به آن پرداخته می‌شود. در رسانه‌های خبری، مجلات و هفته‌نامه ها می‌توانیم برخی از این عکس‌ها را مشاهده کنیم. بعضی از شاخه‌های عکاسی خبری عبارتند از عکاسی ورزشی، عکاسی مستند و عکاسی مد.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر آن بود که شما را بطور مختصر با شاخه‌های مختلف عکاسی و کتاب‌های موجود آشنا کنیم. در فروشگاه کتاب عکاسی یا با خرید کتاب از https://www.gajmarket.com می‌توانید بصورت آنلاین کتاب‌های آموزشی و یا رمان‌هایی را در رابطه با این رشته سفارش داده و مطالعه کنید

نویسنده: سپیده حقیقی مراد

ارسال نظر: